تبیان، دستیار زندگی
بادبانک گونه ای از جانوران آبزی است که در سطح آب اقیانوس ها زندگی می کنند. این جانوران هنگامی که برای تنفس به سطح آب می آیند باله خود را از آب بیرون آورند تا هوا جذب کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بادبانک

ماهی ها اعضای گروه نافراگیری از موجودات زنده اند که همه آبزیان آبشش دار جمجمه دار که دست و پای آنها انگشت ندارد در این دسته جای می گیرد.

بادبانک

در مطالب قبل با ماهی ها آشنایی پیدا کرده اید که می توانید از این قسمت مرور کنید: ( ماهی های غضروفی، ماهی های استخوانی، دستگاه دفع (وازنشی)، کشف رازهای قهرمان سرعت دریا، ویژگی های ماهی های غضروفی و ساختمان بدن ماهی رودخانه)

دسته  هایی مانند مخاطی  واران، مکنده  ماهی ها، غضروف ماهیان و ماهیان استخوانی همگی از ماهی های گروه نافراگیری می باشند. بیشتر ماهی ها خونسردند به عبارت دیگر اجازه می دهند تا دمای بدنشان با دمای فضای پیرامون تغییر کند از این رو برخی شناگران چابک و بزرگ مانند کوسه بزرگ سفید و ماهی تن دمای درونی بدنشان را کمی بالاتر نگه می دارند.

حال گونه ای جالب به نام بادبانک را مورد بررسی قرار می دهیم.

بادبانک گونه ای از جانوران آبزی است که در سطح آب اقیانوس ها زندگی می کنند. این جانوران هنگامی که برای تنفس به سطح آب می آیند باله خود را از آب بیرون آورند تا هوا جذب کنند. بادبانک با وجود اینکه در برابر شکار خود سمی است برای انسان بی خطر است.

بادبانک

نام این جانور در لاتین velella و در انگلیسی little sail است که هر دو به معنی بادبان کوچک است.

همان طور که می دانید اُقیانوس از واژه یونانی (okeanus)  گرفته شده است به پیکره های بزرگی از آب های شور گفته می شود که جزوی از آب کره می باشد و مرز آبی میان چند خشکی بزرگ و قاره را می سازد.

برخلاف دریاهایی که هم اکنون می بینید و ممکن است تکه تکه باشند و هیچ ارتباطی بایکدیگر نداشته باشند، اقیانوس ها یکپارچه هستند و با یکدیگر در ارتباط هستند.

بادبانک در آب های گرم اقیانوس های جهان زندگی می کند. آنها در سطح هوا آب به صورت شناور زندگی می کنند. موجودات زنده ای که نیمی در آب و نیمی در هوا زندگی می کنند را سطح آبزی Pleuston می نامند. چرخه زندگی این جانوران دو قسمتی است. هر کلونی از آنها تمام نر و یا تمام ماده هستند. این جانوران دارای پولیپ هایی هستند که غذایی را که از اقیانس گرفته اند (پلانکتون) در تمام کلونی پخش می کنند. تولید مثل این جانوران غیر جنسی است بدین صورت که هر کلونی تعداد زیادی جانور تکسلولی تولید می کند. جانوران جدیدی که هر کدام یک میلی متر طول و ارتفاع دارند پس از چندید هفته رهاسازی می شوند. غذای این موجودات شقایق های دریایی است.

فرمانرو

جانوران

شاخه

مرجانیان

رده

آب سان زیان

راسته

Anthomedusae

سرده

Velella

گونه

V.velella

نام علمی

Velella velella

منبع: https://fa.wikipedia.org
بخش مرکز یادگیری سایت تبیان - مرجان سلیمانیان