تبیان، دستیار زندگی
سنگین وزن شایسته کشتی آزاد ایران برای دومین مرتبه افتخار پوشیدن دوبنده تیم ملی در المپیک آن هم پس از برتری جنجالی مقابل پرویز هادی را بدست آورد. دیداری که در خانه کشتی برگزار شد و قاسمی در حالیکه مبارزه نخست را شکست خورده بود در دو مبارزه بعدی به برتری رس
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمیل قاسمی: اینبار شرایط فرق می کند و فقط طلا می خواهم!

سنگین وزن شایسته کشتی آزاد ایران برای دومین مرتبه افتخار پوشیدن دوبنده تیم ملی در المپیک آن هم پس از برتری جنجالی مقابل پرویز هادی را بدست آورد. دیداری که در خانه کشتی برگزار شد و قاسمی در حالیکه مبارزه نخست را شکست خورده بود در دو مبارزه بعدی به برتری رسید و مسافر ریو شد.

مصاحبه: فاتح حسینی - بخش ورزشی تبیان
کمیل قاسمی

برنز المپیک لندن، نقره جهان در سال 2014 و یک طلا و دو نقره آسیا در ویترین افتخارات کمیل قاسمی سنگین وزن جویباری تیم ملی به چشم می خور.او اینبار نیز مصمم است با دست پر از المپیک به ایران بازگردد البته اینبار نه با مدال برنز بلکه با مدالی خوشرنگ تر .
قاسمی در آخرین رده بندی اعلام شده از سوی اتحادیه جهانی کشتی که پیش از آغاز المپیک منتشر شد پایین تر از گنو پتریاشویلی گرج و بلال ماخوف روس و پرویز هادی در جایگاه ششم برترین آزادکاران جهان در وزن 125 کیلوگرم جای گرفت.
او راه سخت و پر پیچ و خمی را برای ایستادن بر روی سکوی المپیک در پیش دارد و حریفان سرسختی چون بلال ماخوف روس ،تراول دلاگنف آمریکایی،طاها آکگل ترکی و گنو پتریاشویلی گرج را پیش روی خود می بینداما جنگندگی ،جسارت و فنی بودن این کشتی گیر مازندرانی امیدها برای کسب مدالی خوشرنگ در سنگین وزن کشتی آزاد را زنده نگه داشته است.
قاسمی امروز باید رقابت خود را با حریفان المپیکی در دومین روز از این رقابت ها آغاز کند.گفتگوی خبرنگار ورزشی تبیان با کمیل قاسمی آزادکار وزن 125 کیلوگرم کشتی آزاد ایران را در ادامه می خوانید:

در آستانه حضور در المپیک برای دومین مرتبه از آخرین وضعیت خود بگویید؟
خدا را شکر به لحاظ آمادگی جسمی و روحی در شرایط بسیار خوبی هستم و آماده ام مقابل حریفانم به روی تشک بروم.انشالله بهترین نتیجه ممکن را بدست بیاورم.یک سال است من و دیگر کشتی گیران تیم ملی با هدف کسب موفقیت در المپیک تحت شدیدترین تمرین ها قرار گرفتیم و هدفمان فقط رسیدن به مدال المپیک و شاد کردن دل مردم است.

رقیبان سرسختی برای رسیدن به دومین مدال المپیک در پیش داری.چه برنامه ای برای چیره شدن بر آن ها تدارک دیده ای؟

دوره پیش موفق شدم در لندن مدال برنز المپیک را برای کشورم بدست بیاورم اما این دوره تفاوت دارد و به لحاظ تجربه فرق زیادی با المپیک قبلی دارم.شاید 4 سال پیش فقط به فکر رفتن بر روی سکو بودم و به برنز هم قانع بودم امااینبار همانطور که گفتم اوضاع متفاوت است و فقط برای طلا می جنگم.امیدوارم با دعای مردم به این هدف بزرگ برسم و بتوانم پرچم ایران را به اهتزاز درآورم

بله.حریفان عنوان دار و بسیار خوبی پیش رو دارم اما من نیز برنز المپیک و نقره جهان را در کارنامه ام دارم و حریفانم حساب ویژه ای را بر روی من باز کرده اند.آکگل ترک دو سال است طلای جهان را به خانه می برد  و کشتی گیر بسیار خوب و پرقدرتی است.از سوی دیگر پتریاشویلی گرج که در صدر رنکینگ قرار دارد و بلال ماخوف روس نیز بسیار خوب و زهر دار هستند.به غیر از این ها دو سه حریف خوب دیگر هم دارم که به خوبی با نحوه مبارزه همه حریفانم آشنا هستم و انشاالله مقابلشان به نتایج خوب دست یابم.

رسول خادم سرمربی تیم ملی کشتی آزاد همیشه تمرینات سخت و پرفشاری را برای شاگردانش در نظر می گیرد تا با بهترین شرایط عازم رقابت های مختلف شوند.درباره تمرینات او چه نظری داری؟
خادم خود از بزرگترین کشتی گیران جهان و المپیک بوده و بخوبی می داند که چه کاری انجام می دهد.او بسیار حرفه ای کار می کند و هنگام کار و تمرین با هیچ کس شوخی ندارد.همانطور که گفتید تمرینات خادم بسیار سخت و پرفشار است اما کسانی که با او کار کرده اند  می دانند هدف او فقط موفقیت کشتی ایران است و قظعا هر کشتی گیری که این تمرینات پرفشار را با موفقیت پشت سر بگذارد موفقیتش حتمی است.

 بیشتر عمر خود را در اردوهای تیم ملی پشت سر می گذرانید .بیشتر از هر کشتی گیری با کدام یک از آن ها رفاقت صمیمانه تری داری؟
با بیشتر کشتی گیران رابظه خوبی دارم اما در میان همه آن ها بیشتر از همه با حسن رحیمی رفیق هستم و خیلی با هم صمیمی هستیم.در اردوها و مسابقات با او هم اتاق هستم.

با چه هدفی پا به رقابت های المپیک می گذاری؟
دوره پیش موفق شدم در لندن مدال برنز المپیک را برای کشورم بدست بیاورم اما این دوره تفاوت دارد و به لحاظ تجربه فرق زیادی با المپیک قبلی دارم.شاید 4 سال پیش فقط به فکر رفتن بر روی سکو بودم و به برنز هم قانع بودم امااینبار همانطور که گفتم اوضاع متفاوت است و فقط برای طلا می جنگم.امیدوارم با دعای مردم به این هدف بزرگ برسم و بتوانم پرچم ایران را به اهتزاز درآورم.

چند ساله هستی و از چه زمانی در کشتی حضور داری؟
27 ساله هستم و از ده سالگی در کشتی حضور دارم.کشتی در جویبار مازندران طرفداران زیادی دارد و بسیاری از نوجوانان به این رشته علاقمند می شوند و کار خود را در کشتی آغاز می کنند.من هم حدودا ده ساله بودم وارد این رشته شدم و خدا را شکر می کنم که توانستم پله های ترقی را با تلاش و زحمت زیاد طی کنم.

آیا دیگر اعضای خانواده ات نیز به ورزش کشتی علاقمند هستند یا در رشته های دیگر فعالیت می کنند؟

کشتی ورزش سنگینی است و تا روزی که توان داشته باشم در آن می مانم و برای شاد کردن مردم می جنگم.از مردم عزیزمان می خواهم از ته قلب دعا کنند تا کشتی گیران آزادکار بتوانند باز هم آبروداری کنند و با دست پر به ایرن بازگردند

ما 4 برادر هستیم و خواهری هم نداریم.من فرزند ارشد خانواده هستم. 2 برادرم به رشته فوتبال مشغول هستند اما کوچکترین برادرمان که 10 ساله است به کشتی علاقه زیادی دارد و در این رشته فعالیت خود را آغاز کرده است.البته تازه کار خود را آغاز کرده و انشالله با پشتکاری که دارد به موفقیت برسد.

آیا پس از المپیک به حضور در کشتی ادامه خواهی داد؟
پس از المپیک در اینباره تصمیم می گیرم اما احتمال ماندنم بسیار بیشتر از خداحافظی ام از کشتی است چرا که تازه 27 ساله هستم و تا المپیک بعدی به راحتی می توانم در کشتی بمانم.البته تا روزی که ببینم توانایی دارم و مهره به درد بخوری برای کشتی کشورم باشم خواهم ماند.

 هنگام رفتن بر روی تشک مبارزه به چه چیزی فکر می کنی تا انگیزه ات برای مبارزه بیشتر شود؟
بیشتر از هر چیز به سختی هایی که کشیده ام فکر می کنم.به دوری از خانواده و حضور در اردوهای تیم ملی و تحمل تمرینات سخت و پرفشار.پس از آن نیز به چشم انتظاری خانواده و مردم ایران فکر می کنم و هدفم این است با نتیجه ای خوب همه آن هایی که برایم دعا کردند و زحمت کشیده اند را شاد کنم.

اگر باز هم به مدال المپیک برسی آن را به چه کسی تقدیم خواهی کرد؟
مدال قبلی المپیک را در خانه نگه داشته ام.اینبار هم هنوز تصمیمی نگرفته ام که آن را چه کار کنم.البته همه این مدال ها تقدیم به مردم ایران است و فقط برای خوشحال کردن آنهاست.

 در آستانه حضور در المپیک چه توقعی از مردم داری؟
از مردم هیچ توقعی ندارم و همیشه ممنون لطف و مهربانی آن ها هستم.امیدوارم ما کشتی گیران بتوانیم توقعات به حق آن ها را برآورده کنیم و با دعای خیرشان دست پر و روسفید به ایران بازگردیم.مردم همیشه حامی ما و کشتی ایران بوده اند و امیدوارم با ادامه دار بودن این حمایت ها بتوانیم باز هم بدرخشیم و آن ها را خوشحال کنیم.

 صحبت پایانی شما را می شنویم؟
کشتی ورزش سنگینی است و تا روزی که توان داشته باشم در آن می مانم و برای شاد کردن مردم می جنگم.از مردم عزیزمان می خواهم از ته قلب دعا کنند تا کشتی گیران آزادکار بتوانند باز هم آبروداری کنند و با دست پر به ایرن بازگردند.