تبیان، دستیار زندگی
امنیت سایبری نیز مانند دیگر موضوعات، با افسانه هایی همراه شده، که می توانند بسیار خطرناک باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشتباهات رایج در مورد امنیت سایبری+ اینفوگرافی

امنیت سایبری نیز مانند دیگر موضوعات، با افسانه‌هایی همراه شده، که می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

فرآوری: محسن بابایی- بخش ارتباطات تبیان
فضای مجازی

به اعتقاد اغلب کارشناسان امنیتی در دنیا، در سال جاری جرائم سایبری ، از رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال گذشته برخوردار بوده و در آینده نزدیک به بزرگ‌ترین دغدغه امنیتی دنیا تبدیل خواهد شد. کارشناسان امنیتی مدعی شده‌اند که اختصاص بودجه‌های سنگین به امن سازی فضای سایبری کشورها توسط مقامات دولتی، نشان از اهمیت بالای این موضوع در میان کشورهای مختلف جهان دارد. بعنوان مثال سال گذشته اوباما، در بودجه پیشنهادی خود برای سال 2016مبلغی در حدود 15 میلیارد دلار را برای امنیت سایبری اختصاص داد.
در مورد هر موضوعی، افسانه و اشتباهات رایجی وجود دارد، اما در مورد امنیت سایبری، این افسانه‌هامی‌توانند منجر به مشکلات بزرگی شوند.

1. نرم افزارها از شما محافظت می‌کنند

این تفکر که شرکت‌های کوچک هدف حملات سایبری نیستند، خود بزرگ‌ترین عامل قربانی شدن است. برعکس، هکرها برای رسیدن به سیستم داخلی شرکت‌های بزرگ، نیاز به جایگذاری بدافزارهای خود دارند، که انجام این کار به کمک شرکت‌های کوچک وابسته به شرکت‌های بزرگ، انجام می‌شود.

حقیقت این است که نرم افزار، به تنهایی نمی‌تواند از شما محافظت کند.
اکثر مردم تصور می‌کنند، تنها با دانلود یک نرم افزار آنتی‌ویروس، روی رایانه یا تلفن همراه خود، می‌تواند از بدافزارها و هکرها در امان باشند. نرم افزارهای این چنینی، مفید هستند، اما نمی‌توانند مانع حملات سایبری شوند.

2. جرائم سایبری بیشتر مربوط به کلاه‌برداری کارت‌های اعتباری هستند

این یک سوءتفاهم است که جرائم سایبری فقط مربوط به کارت‌های اعتباری هستند؛ نمی‌توان به‌طور قاطعانه مشخص کرد، کدام نوع حملات رایج‌تر است، اما آمار نشان می‌دهد، بیشتر حملات مربوط به سرقت اطلاعات فردی از سازمان‌ها و مردم عادی بوده‌اند.
البته، انواع مختلفی از حملات وجود دارد، که هدف آن‌ها متفاوت است. این حملات می‌توانند با اهداف باج گیری، سرقت اطلاعات یا کلاه‌برداری‌های مالی باشند.

3. هدف جرائم سایبری فقط مالی است

اگر تنها هدف حملات سایبری، کسب سود بود، سطح خطر بسیار پایین‌تر می‌بود.
علت این موضوع، وجود هکرهای ایدئولوژی زده و منتسب به دولت‌ها و دشمنان است. بسیاری از هکرها، از اینکه منجر به ایجاد اختلال شوند، بیشتر لذت می‌برند تا کسب سود. این موضوع یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های سینمای هالیوود تلقی می‌شود.
همچنین در دنیایی که ویروس استاکسنت (Stuxnet)، در برنامه‌ی هسته‌ای ایران، منجر به آتش سوزی و خسارات جانی می‌شود، نمی‌توان ادعا کرد، تنها هدف از حملات سایبری کسب سود است.

4. مجرمان سایبری به شرکت‌های کوچک حمله نمی‌کنند

این یک سوءتفاهم است که جرائم سایبری فقط مربوط به کارت‌های اعتباری هستند؛ نمی‌توان به‌طور قاطعانه مشخص کرد، کدام نوع حملات رایج‌تر است، اما آمار نشان می‌دهد، بیشتر حملات مربوط به سرقت اطلاعات فردی از سازمان‌ها و مردم عادی بوده‌اند

این تفکر که شرکت‌های کوچک هدف حملات سایبری نیستند، خود بزرگ‌ترین عامل قربانی شدن است. برعکس، هکرها برای رسیدن به سیستم داخلی شرکت‌های بزرگ، نیاز به جایگذاری بدافزارهای خود دارند، که انجام این کار به کمک شرکت‌های کوچک وابسته به شرکت‌های بزرگ، انجام می‌شود.
هرچقدر هم که شرکت شما کوچک باشد، نباید برنامه‌ی امنیتی خود را دست کم بگیرید.

5. هیچ راهی برای جلوگیری از حملات سایبری وجود ندارد

این شایع‌ترین و خطرناک‌ترین افسانه، درباره‌ی حملات سایبری است. البته در نگاه کلی، این موضوع درست است؛ زیرا نمی‌توان همه‌ی حملات را متوقف کرد.
گفته می‌شود، برای بسیاری از حملات روش PEBCAK تنها پاسخ است. آیا از این روشی چیزی می‌دانید؟ این یک روش قدیمی اما مفید است، که بخش IT حتما با آن آشنا هستند. این کلمه مخفف عبارت «مشکل بین صندلی و کیبورد قرار دارد» است و نشان می‌دهد چرا حملات سایبری موفق آمیز هستند.
البته، حملات سایبری بسیار زیاد هستند، اما می‌توان با رعایت اصول و مقررات، از بسیاری از این حملات جلوگیری کرد.

اینفو امنیت سایبری

برای مشاهده تصویر در سایز بزرگتر بر روی آن کلیک کنید.


منابع: سایبربان، گرداب