تبیان، دستیار زندگی
راضیه تجار می گوید: اگر نویسنده ای پربار باشد اصلا برای دیده شدن نگران نیست و کار خودش را می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبلیغ نویسنده برای خودش زشت است

راضیه تجار می گوید: اگر نویسنده ای پربار باشد اصلا برای دیده شدن نگران نیست و کار خودش را می کند.

بخش ادبیات تبیان
تبلیغ نویسنده برای خودش زشت است

راضیه تجار درباره فعالیت های تبلیغی برخی از نویسندگان در شبکه های اجتماعی گفت: برخی افراد دوست دارند دیده شوند، ولی اگر نویسنده ای پربار باشد اصلا نگران این موضوع نیست. این که کسی اثرش را می خواند یا نمی خواند برایش مساله نیست. او کار خودش را می کند، راه خودش را می رود و چون در زمینه کاری اش پیشرو است یقینا عده ای پشت سر او خواهند آمد و دستاوردش را به تماشا خواهند نشست.

او با بیان این که «آدم هایی که پیشروتر و اهل مطالعه و اندیشه باشند یقینا زودتر از بقیه و بر اساس استدلال به برخی از مسائل می رسند»، متذکر شد: به هر حال هنرمند پیشرو است، دریافت هایی دارد و به نتایجی می رسد که هرکسی به آن نمی رسد. در نتیجه دوست دارد دیده شود ولی خیلی با استدلال و برنامه ریزی به این سو نیامده، بلکه این اتفاقاتی است که در درون او رخ داده است، لذا سعی می کند و ناچار است آنچه را در درونش شکل گرفته اعمال کند.

تجار ادامه داد: فرد پیشرو، هم به نوعی دوست دارد دیده شود و هم ناچار است اتفاقات درونی را که به بیان هنری رسیده به معرض تماشا بگذارد. کارش این است. شاعر می گوید «رشته ای بر گردنم افکنده دوست / می کشد هر جا که خاطرخواه اوست».

برخی از اهل قلم برای جلب نظر عموم جامعه دست به برخی فعالیت ها می زنند. این نویسنده در این باره تصریح کرد: این اشتباه محض است. کسی که پیشروست نباید عقبگرد کند. به نظرم می رسد آدم هایی که کوچکترند و دلشان به شهرت خوش است و دنبال دیده و تایید شدن هستند گاهی دست به هر کاری می زنند. من نویسنده ای را می شناسم که بعد از انتشار کتاب دومش کانال اختصاصی برای خودش زده است و مدام از مصاحبه ها و فعالیت هایش می گوید. این زشت است و از ارزش فرد می کاهد. اگر قرار است کسی از نویسنده تعریف کند قشنگ تر این است که دیگری این کار را انجام بدهد.

او افزود: نویسنده تنها باید بنویسد و کار بعدی را آغاز کند. اگر کاری خوب باشد نورافکن ها روی آن انداخته شده و به خوبی دیده می شود. اینکه فرد شأن خودش را پایین بیاورد تا به هر راهی که شده دیده شود اصلا قشنگ نیست. شان هنرمند واقعی بالاتر از این حرف ها است. تبلیغ خوب است اما افراد دیگری باید این کار را انجام دهند. اینکه خود فرد کتابش را زیر بغل بزند و به انواع مختلف سعی در تبلیغ داشته باشد از کار اصلی اش که نوشتن است می ماند.

برخی مواقع پی دی اف کتاب های نویسندگان را بدون اجازه آن ها در شبکه های مجازی قرار می دهند در صورتی که اصلا نویسنده روحش خبر ندارد.

تجار درباره علت تاثیرگذاری اهل قلم بر جامعه اظهار کرد: اهل قلم صاحب فکر و آدم های فرهیخته ای هستند. این افراد اهل کتاب، فکر و اندیشه اند لذا نسبت به آحاد جامعه نخبه تر هستند. یقینا می توانند تاثیر مثبتی بر فکر، عملکرد و اندیشه مردم بگذارند. این افراد به نوعی فکر و پیام را در قالب نوشته ارائه می دهند و همین نوشته ها در دوستداران مطالعه تاثیر می گذارد.

او با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه در ایران متذکر شد: می توان از شبکه های اجتماعی در جهت گفتن حرف و رساندن پیام استفاده کرد. این افراد می توانند مطمئن باشند که حرفشان راحت تر شنیده می شود اما آنچه را در یک رمان 200 صفحه ای می توان گفت، نمی توان در چند جمله در شبکه های اجتماعی منتشر کرد و نویسنده نمی تواند مطمئن باشد که عینا منظورش منژس می شود.

تجار درباره نحوه تاثیر شبکه های اجتماعی گفت: به نظرم شبکه های اجتماعی با پیام های کوتاه در ارتباط بود و از آن استفاده کرد. فضای مجازی برای معرفی آثار موقعیت خوبی فراهم می کند و برای اینکه برخی از نویسندگان بهتر شناخته شوند می تواند پل ارتباطی باشد. درواقع برای اینکه خوانندگان سراغ کتاب های نویسندگان بروند جنبه تبلیغی دارد.

او افزود: شاعران بیشتر از جنبه تبلیغی شبکه های مجازی استفاده می کنند؛ گوشه یا مصرعی از شعرشان را با نام در شبکه های اجتماعی می گذارند. یقینا این برای این است که نشان داده شود من هستم و می توانید صدای مرا در کتاب هایم بشنوید. زمانی هم هست که برخی از این نوشته ها و... در کتابی هم نیست و فردی که این اثر را ارائه داده هنوز کتابی جمع نکرده است. چنین افرادی این کار را انجام می دهند تا شاید از این طریق شناخته شوند و کتابی منتشر کنند.

این نویسنده امکان تعامل کتاب و شبکه های اجتماعی را طبیعی دانست و بیان کرد: سه چهار سال است که شبکه های اجتماعی هویت خودشان را ابراز کرده اند. مردم هم - بخصوص آنهایی که اهل خواندن نیستند - چون سهل و مفرح است و در آن میان نوشته جدی کمتر دیده می شود و خسته نمی شوند، به این ابزار رو می آورند. من شخصا به عنوان یک نویسنده امیدوارم که خوانش مطالب کوتاه باعث علاقه به مطالعه شود، نه اینکه به رقیب کتاب تبدیل شود.

او در پایان در تقبیح انتشار غیرقانونی کتاب ها در فضای مجازی اظهار کرد: برخی مواقع پی دی اف کتاب های نویسندگان را بدون اجازه آن ها در شبکه های مجازی قرار می دهند در صورتی که اصلا نویسنده روحش خبر ندارد. ما هنوز به همان طریق سنتی کار می کنیم که نویسنده منتظر فروش یک چاپ از کتابش می ماند تا ناشر قرارداد مجدد ببندد. این کار به نوعی خیانت به نویسنده است و از نظر دینی و اخلاقی صحیح نیست.


منبع: ایسنا