تبیان، دستیار زندگی
وب سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای دینی تحت عنوان «حرمت و حیثیت زن، حق الله است» به تبیین حرمتهای دینی پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حرمت و حیثیت زن، در تبیان

وب سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای دینی تحت عنوان «حرمت و حیثیت زن، حق الله است» به تبیین حرمتهای دینی پرداخت.

هومن بهلولی- روابط بهلولی

زن

به گزارش روابط عمومی، بخش قرآنی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان این مقاله را بر اساس آیات کلام الله مجید تهیه و منتشر کرده است.

زهرا اجلال در این مقاله می نویسد:«حجاب در اسلام از یک مسئله کلّى و اساسى ریشه گرفته است. اسلام مى خواهد انواع التذاذهاى جنسى (چه بصرى و لمسى و چه نوع دیگر) به محیط خانواده و در چهارچوب شرع و قانون اختصاص یابد و اجتماع تنها براى کار و فعالیت باشد، بر خلاف سیستم غربى که حضور در جامعه را با لذت جویى جنسى به هم مى آمیزد و تعدیل و تنظیم امور جنسى را به هم مى ریزد. در مورد حجاب زنان، خداوند متعال در قرآن کریم می  فرماید:«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُوْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُوْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً؛ اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: «جلباب  ها [روسرى هاى بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار براى این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تاکنون خطا و کوتاهى از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.» (احزاب/59)
«وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الأولَى وَأَقِمْنَ الصَّلاةَ وآتِینَ الزَّکَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا: و در خانه  هایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیت قدیم زینت هاى خود را آشکار مکنید و نماز برپا دارید و زکات بدهید و خدا و فرستاده  اش را فرمان برید خدا فقط مى  خواهد آلودگى را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.» (احزاب/33)      غریزه جنسی، نیرومند و عمیق است. هر چه بیشتر اطاعت شود، سرکش  تر می  گردد، همچون آتش که هر چه به آن بیشتر هیزم بدهند، شعله ورتر می  شود، و شهوت  خود را به صورت یک عطش روحی و خواست اشباع نشدنی در می  آوردزن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها  مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرف  نظر کردم، حجاب زنمربوط به مرد نیست تا مرد بگوید  من راضیم، حجاب زن مربوط به خانواده نیست تا اعضاى خانواده رضایت بدهند، حجاب زن، حقى الهى است،  لذا مى  بینید در جهان غرب و کشورهایى که به قانون غربى مبتلا هستند اگر زن همسردارى آلوده شد و  همسرش رضایت داد، قوانین آنها پرونده را مختومه اعلام مى  کنند، اما در اسلام این چنین نیست، حرمت زن  نه اختصاص به خود زن دارد نه شوهر و نه ویژه برادر و فرزندانش مى باشد، همه اینها اگر رضایت بدهند قرآن  راضى نخواهد بود، چون حرمت زن و حیثیت زن به عنوان حق  اللَّه مطرح است و خداى سبحان زن را با سرمایه  عاطفه آفرید که معلّم رقّت باشد و پیام عاطفه بیاورد، اگر جامعه  اى این درس رقّت و عاطفه را ترک نمودند و به  دنبال غریزه و شهوت رفتند به همان فسادى مبتلا مى  شوند که در غرب ظهور کرده است.
لذا کسى حق  ندارد بگوید من به نداشتن حجاب رضایت دادم، از این که قرآن کریم مى  گوید هر گروهى، اگر راضى هم  باشند، شما حد الهى را در برابر آلودگى اجرا کنید، معلوم مى  شود عصمت زن، حق  اللَّه  است و به هیچ  کسى ارتباط ندارد. قهراً همه اعضاى خانواده و اعضاى جامعه و خصوصاً خود زن امین امانت الهى هستند. زن  به عنوان امین حق  اللَّه از نظر قرآن مطرح است یعنى این مقام را و این حرمت و حیثیت را خداى سبحان که  حق خود اوست، به زن داده و فرموده: این حق مرا تو به عنوان امانت حفظ کن.  َجامعه  اى که قرآن در او حاکم است، جامعه عاطفه است و سرّش این است که نیمى از جامعه را  معلمان عاطفه به عهده دارند و آن مادرها هستند، چه بخواهیم، چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم اصول  خانواده درس رأفت و رقّت مى  دهد، و رأفت و رقّت در همه مسائل کارساز است. (زن در آئینه جلال و جمال، صفحات 437    438) میل به خودنمایی در زن بیشتر استزن  به عنوان امین حق  اللَّه از نظر قرآن مطرح است یعنى این مقام را و این حرمت و حیثیت را خداى سبحان که  حق خود اوست، به زن داده و فرموده: این حق مرا تو به عنوان امانت حفظ کن. 
جامعه  اى که قرآن در او حاکم است، جامعه عاطفه است و سرّش این است که نیمى از جامعه را  معلمان عاطفه به عهده دارند و آن مادرها هستند، چه بخواهیم، چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم اصول  خانواده درس رأفت و رقّت مى  دهد، و رأفت و رقّت در همه مسائل کارساز است. در هر بخشى و هر بعدى از ابعاد براى سیر به مدارج کمال بین زن و مرد تفاوتى نیست منتها باید  اندیشه  ها قرآن  گونه باشد، چنانچه قرآن بین کمال و حجاب و اندیشه و عفاف جمع نموده است.
استاد مطهری در بیان این که چرا حجاب به زنان اختصاص یافته می گوید: علت این که در اسلام دستور پوشش، اختصاص به زنان یافته، این است که میل به خود نمایی  و خود آرایی مخصوص زنان است. (بحارالانوار، ج103، ص238) در حقیقت اسلام با تنظیم و تعدیل غرایز به ویژه غریزه جنسى و توجه به هر یک از آن  ها در حدّ نیاز طبیعى انسان، سبب شکوفایى همه استعدادهاى او شده و او را به سوى کمال سوق داده است.پوشش مناسب براى زن و مرد عامل مهمى در تعدیل و تنظیم این غریزه است.
نوع پوشش زن و تفاوت آن با لباس مرد رابطه  اى مستقیم با تفاوت  هاى جسمى و روحى زن و مرد دارد. در تحقیقات علمى در مورد فیزیولوژى و نیز روانشناسى زن و مرد ثابت شده که مردان نسبت به محرّک  هاى چشمىِ و صوتی شهوت  انگیز حساس ترند و چون تأثیر حس بینایى زیادتر است و چشم از فاصله دور و میدان وسیعى قادر به دیدن است، از سوى دیگر ترشّح هورمون  ها در مرد صورتى یکنواخت و بدون انقطاع دارد، مردان به صورتى گسترده تحت تأثیر محرّک  هاى شهوانى قرار مى  گیرند اما زنان نسبت به حس لمس و درد حساس ترند و به محرّک  هاى حسى پاسخ مى  دهند. حس لامسه بروز زیادى ندارد و فعالیتش محدود به تماس نزدیک است.»

متن کامل این مقاله در اینجا قابل مشاهده است.