تبیان، دستیار زندگی
مسعود سلطانی فر با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی، سالانه در حدود 200 میلیون دلار صادرات انجام می شود گفت: با هدف گذاری های انجام شده قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه، صادرات این بخش به غیر از فرش به یک میلیارد دلار برسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صادرات صنایع دستی به جز فرش به یک میلیارد دلار خواهد رسید

مسعود سلطانی فر با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی، سالانه در حدود 200 میلیون دلار صادرات انجام می شود گفت: با هدف گذاری های انجام شده قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه، صادرات این بخش به غیر از فرش به یک میلیارد دلار برسد.

بخش هنری تبیان
مسعود سلطانی فر

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه مراسم «جشن مشهد شهر جهانی صنایع  دستی گوهرسنگ ها» که  در هتل همای شماره یک برگزار شد، در جمع خبرنگاران ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در بخش فرش نیز می توان گفت که صادرات خوبی در گذشته داشتیم که در حال حاضر، در حدود 300 تا 400 میلیون دلار را شامل می َ شود و خوشبختانه با اجرام برجام و لغو تحریم ها موفق شدیم در بازارهای جدید صادراتی دنیا به خصوص کشورهای اروپایی و آمریکایی حضور پررنگ تری داشته باشیم.

وی ادامه داد: تصور می کنم بخش فرش و صنایع دستی این ظرفیت را دارد که تا پایان برنامه پنج ساله بین دو و نیم تا سه میلیارد دلار صادرات به کشورهای دیگر داشته باشیم، ضمن اینکه تعداد شاغلین این بخش نیز قابل توجه است که در مجموع در بین یک و نیم تا دو میلیون نفر در این بخش اشتغال دارد.

سلطانی فر تصریح کرد: در بین 460 رشته  صنایع دستی که در دنیا وجود دارد، سابقه تولید در 360 رشته را در گذشته داشته و در حال حاضر نیز داریم و امروز هم در 300 رشته صنایع دستی به تولید می پردازیم. ایران، چین و هند سه ابر قدرت تولیدکننده صنایع  دستی در دنیا هستند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه در مقابل در بازار تولید و تجارت دارای جایگاه مطلوبی نیستیم، عنوان کرد: اما در طی سه سال گذشته حرکتی آغاز شده  است که با کمک همه مدیران و سازمان ها تلاش بر این است که از ارزش افزوده فراوان این بخش بتوانیم بهره مندی بیش تری داشته باشیم تا مواد خام به بیرون از کشور صادر نشود و فرآوری را خودمان به دست بگیریم تا با ارزش افزوده بالا در بازار این حوزه جایگاه خوبی داشته باشیم.

وی در خصوص رشد گردشگران ورودی پس از برجام و لغو تحریم ها سخن گفت و خاطرنشان کرد: آمارگیری در این بخش بر اساس سال شمسی است و در طول سه سال گذشته با حدود 30درصد رشد گردشگران ورودی روبه رو بودیم که دو برابر رشد میانگین در دنیا است.


منبع: ایسنا