تبیان، دستیار زندگی
آثار باستانی و تاریخی استان «الخرج» عربستان که در ۸۰ کیلومتری جنوب ریاض، پایتخت این کشور قرار دارد، حکایت از تمدن مهمی در این منطقه دارد که به عصر حجر برمی گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشف مسجد متعلق به قرون اولیه اسلام در عربستان

آثار باستانی و تاریخی استان «الخرج» عربستان که در ۸۰ کیلومتری جنوب ریاض، پایتخت این کشور قرار دارد، حکایت از تمدن مهمی در این منطقه دارد که به عصر حجر برمی گردد.

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
ز

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه «الشرق الاوسط»، آثار باستانی و تاریخی استان «الخرج» عربستان که در ۸۰ کیلومتری جنوب ریاض، پایتخت این کشور قرار دارد، حکایت از تمدن مهمی در این منطقه دارد که به عصر حجر برمی گردد.
به همین دلیل، تیمی مشترک از باستان شناس سعودی و فرانسوی، برای شناسایی گوشه هایی از تاریخ این منطقه و تمدن های قدیمی ساکن در آن، عملیات حفاری را در برخی از مناطق این استان از جمله منطقه «یمامه» آغاز کرده اند.
این گروه که متشکل از ۱۸ کارشناس و متخصص سعودی و فرانسوی در کاوش های باستان شناسی است، طی عملیات حفاری در منطقه یمامه که وابسته به اداره کل گردشگری و میراث ملی عربستان است، آثار بر جای مانده از  یک مسجد بزرگ را که به قرون اولیه اسلامی برمی گردد، کشف کردند.
به گفته این کارشناسان، قدمت این مسجد را می توان قرن اول تا پنجم هجری قمری تخمین زد و این مسجد تاریخی سه رواق سرپوشیده، دو محراب و یک صحن روباز بزرگ داشته و شواهد حاکی از آن است که این مسجد شاید پس از مسجد النبی(ص) و مسجد الحرام، در آن زمان بزرگ ترین مسجد شبه جزیره عربستان بوده است.
از ویژگی های بارز این مسجد داشتن ستون های دایره ای شکل بوده است که قطر هر یک از آن ها به بیش از ۲ متر می رسیده و کار آن ها نگه داشتن سقف روا ق ها بوده و احتمال می رود سقف نیز به شکل قوس دار بوده باشد.
کاملا واضح است که صحن این مسجد بزرگ روباز بوده و در بخش شمال شرقی این بنا نیز تلی از خاک وجود دارد که احتمالا بقایای مناره این مسجد است و در مجاورت مسجد واحدهای مسکونی نیز وجود داشته است.


منبع:
سخن تاریخ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.