تبیان، دستیار زندگی
اسکندری با اشاره به خاطره ای از ژیرارد درباره مرگ کارگردان «باد صبا» و دیدن پایان راه این کارگردان از طریق نقاشی طالعش گفت: این دریافت ها به سبب کشفی بود که در وجود زیرارد اتفاق افتاده بود. معتقدم ژیرارد در این سیر و سلوک به یک منزلتی رسیده بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ژیرارد؛ نقاشی که باطن اشیا را می کشید

اسکندری با اشاره به خاطره ای از ژیرارد درباره مرگ کارگردان «باد صبا» و دیدن پایان راه این کارگردان از طریق نقاشی طالعش گفت: این دریافت ها به سبب کشفی بود که در وجود زیرارد اتفاق افتاده بود. معتقدم ژیرارد در این سیر و سلوک به یک منزلتی رسیده بود.

بخش هنری تبیان
ایرج اسکندری

ایرج اسکندری در همایش بزرگداشت ایوان اُتنین ژیرارد که در پنچاه و هفتمین نشست پژوهشی هنر در نگارخانه برگ برگزار می شد، اظهار کرد: از طریق این نشست ها می توان لایه های مفقوده هنر را از تاریخ شفاهی، مکتوب کرد و در اختیار آیندگان قرار دارد. ما به تاریخ خود افتخار می کنیم چراکه چیز دیگری نداریم.

او با اشاره به تاریخچه تاسیس دانشکده هنرهای تزئینی در سال 1309 ادامه داد: حضور ژیرارد در دانشکده هنرهای تزئینی در حدود سال های 1342 مصادف بود با تشرف او به دین اسلام بود و باعث شد تا اندیشنه باطنی خود را تقویت کند و در آثار خود آن را بروز دهد.

این هنرمند آشنایی با فلسفه ایرانی و عرفان را باعث تنومندتر شدن ژیرارد دانست و گفت: او توانست از طریق عرفان ایرانی هنر خود را تعمیق بخشد همچنین آشنایی با نجوم و علم ستاره شناسی باعث قوام نقاشی های زیرارد شد. با مرور روی دروه های کاری او ازجمله فیگوراتیو، طبیعت و ترکیب بندی های او می توان به نشانه هایی از تکاپوی زیرارد برای دریافت حقیقت وجود، رسید.

اسکندری معتقد است؛ ژیرارد در آثارش فهم خود از هستی را لحاظ می کند. توازن و ترکیب بندی های منسجم در کارهایش از توازن در کل هستی و انسجامی که ریشه در طبعیت دارد، حکایت می کند.

او افزود: ژیرارد در نگاره های خود با روشی ظریف و هنرمندانه معرفت خود که مبتنی بر سبقه ای عرفانی است در قالب تصویر عرضه می کرد. آثار او بسان بیانیه های تصویری است که مبتنی بر علمی باطنی است در حقیقت به مدد ظواهر، حقایقی که اصطلاحا در خزائن غیب نهفته است را نشان می دهد.

او با اشاره به خاطره ای از ژیرارد درباره مرگ کارگردان «باد صبا» و دیدن پایان راه این کارگردان از طریق نقاشی طالعش گفت: این دریافت ها به سبب کشفی بود که در وجود زیرارد اتفاق افتاده بود. معتقدم ژیرارد در این سیر و سلوک به منزلت رسیده بود.

این کارشناس هنری درباره آثار ژیرارد توضیح داد: آنچه از طبیعت ژیرارد به تصویر می کشید طبیعت واقع نیست بلکه آن چیزی که او در بطن طبیعت می بیند. او در تعالیمات خود در دانشگاه ها روی این محورها همیشه تاکید داشت و آن را به دانشجویان خود آموزش می داد.

اسکندری خاطرنشان کرد: ژیرارد به نقاشان دوره اولیه رنسانس که هنوز سبقه مذهبی در آثار آن ها دیده می شد، اعتقاد داشت. او آثار میکل آنژ، رافائل و ... را که در هنر رنسانس به جنبه های مادی گرایش داشتند خیلی اعتقاد نداشت و دوران جدید برای امپرسیونیست را اهمیتی قائل نبود اما آثار سورا تحلیل می کرد.

او با اشاره به اینکه مجموعه آثار ژیرارد دارای یک آهنگ موزون است، گفت: ژیرارد با همین نگرش به موسیقی ایرانی نگاه می کرد و آن را بسیار دوست داشت و با موزیسین ها و شاعرانی مانند فروغ، سهراب، لطفی، شجریان، کیانی ارتباط برقرار کرده بود. او نظم و حقیقتی را که به دنبالش بود در این هنرها جستجو می کرد.


منبع: ایلنا