تبیان، دستیار زندگی
یکی از شانس های مسلم ایستادن بر سکوی نخست المپیک بدون شک کسی نیست جز سبک وزن پرافتخار ،با غیرت و جنگنده تیم ملی کشتی آزاد ایران.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حسن رحیمی:فقط طلای المپیک می خواهم

یکی از شانس های مسلم ایستادن بر سکوی نخست المپیک بدون شک کسی نیست جز سبک وزن پرافتخار ،با غیرت و جنگنده تیم ملی کشتی آزاد ایران.

مصاحبه: رجبی - خش ورزشی تبیان

حسن رحیمی

یک مدال طلا، یک نقره و ٢ برنز جهان به همراه یک طلا ویک برنز آسیا را در ویترین افتخارات حسن رحیمی کشتی گیر جنوب تهرانی تیم ملی به چشم می خورد.  رحیمی در مسابقات جهانی لاس وگاس ٢٠١٥ این شانس را داشت تا برای دومین بار مدال طلای جهان را از آن خود کند اما در ثانیه های پایانی بر اثر یک لحظه غافلگیری و در حالی که از ولادیمیر خینچگاشویلی گرجستانی پیش بود شکست خورد و به مدال نقره بسنده کرد.

هنوز دلاوری های این چهره با تعصب کشتی ایران در مسابقات مختلف و مخصوصا در مسابقات جهانی آمریکا  و چشمان ورم کرده او از اذهان علاقمندان به کشتی نرفته است.  رحیمی در حالی برای دومین مرتبه در آوردگاه بزرگ المپیک قرار است فردا(جمعه) برای ایران کشتی بگیرد که در اولین حضورش در این رقابت ها نتوانست در المپیک ٢٠١٢ لندن به نتیجه مناسبی دست یابد و در نخستین مصاف خود مقابل آمیت کومار هندی شکست خورد و از دور رقابت ها کنار رفت هر چند رحیمی یک سال بعد و در فینال مسابقات جهانی ٢٠١٣ انتقام این شکست را از حریف هندی گرفت و بر سکوی نخست جهان تکیه زد.

رحمی اینبار یکی از چهره های با تجربه کشتی آزاد ایران و یکی از امیدهای اصلی برای ایستادن بر روی سکوی نخست المپیک است.بدون شک او از هر جهات توانایی و شایستگی کسب عنوان قهرمانی المپیک را دارد تا این مدال زرین را نیز بر ویترین افتخارات خود بیفزاید.  رحیمی با انگیزه تر از همیشه عزم خود را جزم کرده تا اولین طلایی کشتی ایران در المپیک ریو باشد تا ضمن آبروداری در المپیک ٢٠١٦ ریو پس از ١٦ سال کشتی آزاد ایران را صاحب مدال طلای المپیک کند.

نماینده وزن ٥٧ کیلوگرم کشتی آزاد ایران اولین آزادکار ایران است که از ساعت ١٧ و ٣٠ دقیقه فردا (جمعه) باید باید به مصاف رقبای المپیک برود تا با دعای خیر مردم و تلاش و غیرتی که از خود نشان خواهد داد آغازگر خوبی برای کشتی آزاد ایران در المپیک ریو باشد و چراغ اول را به خوبی روشن کند.

گفتگوی خواندنی و متفاوت خبرنگار ورزشی تبیان با کاپیتان دوم تیم ملی کشتی آزاد در آستانه حضور در المپیک را در ادامه می خوانید:

* از آخرین وضعیت خود در آستانه مصاف با رقبای المپیکی بگویید؟

ماه هاست در اردوهای تیم ملی حضور دارم و البته سال هاست با هدف کسب مدال طلای المپیک زحمت می کشم و صبح را به شب می رسانم تا انشالله در المپیک ٢٠١٦ به بهترین مدال دست یابم و مردمم را خوشحال کنم.

* به لحاظ روحی و روانی و آمادگی بدنی در چه وضعیتی قرار دارید و آیا به طور کامل مهیای حضور در این آوردگاه بزرگ هستید؟

به لحاظ روحی و روانی از آمادگی بالایی برخوردارم و کاملا آماده ام تا مقابل حریفانم جنگنده و با غیرت کشتی بگیرم.از نظر میزان آمادگی بدنی هم هر کاری که لازم بوده طی یک سال اخیر انجام دادم و زیر فشار شدید ترین تمرینات دوام آوردم تا بتوانم در المپیک بهترین نتیجه را بگیرم.امیدوارم مشکل خاصی پیش نیاید و مواردی مانند ناداوری و مصدومیت برایم بوجود نیاید تا به بهترین نتیجه ممکن برسم و حقم را از المپیک بگیرم.

*هدف شما از حضور در المپیک کسب چه مدالی است؟

من در هر میدانی که حاضر شده ام فقط با هدف ایستادن بر سکوی نخست کشتی گرفته ام و اصلا به چیزی کمتر از طلا فکر نکرده ام.من در المپیک قبل نتوانستم نتیجه خوبی بگیرم اما اینبار نمی خواهم راحت این فرصت بزرگ را از دست بدهم.المپیک میدانی است که همه رقبا آماده هستند و هیچ کس برای شکست به میدان نمی آید.تمام سعی ام را می کنم تا بدون اشتباه کشتی بگیرم و با استفاده از تجربه ام به مدال خوشرنگ طلا برسم.

* هنوز چشمان متورم و کبود شما و غیرت ودلاوریتان پس از حضور در فینال مسابقات جهانی آمریکا از خاطر مردم نرفته است.آیا اینبار هم با همین جنگندگی منحصر بفرد در المپیک حاضر می شوید؟

من همیشه سعی کرده ام با غیرت کشتی بگیرم و کم نگذارم.در فینال مسابقات جهانی هم از حریفم جلو بودم اما به یکباره و بر اثر اشتباه خودم شکست خوردم.امیدوارم اینبار هیچ اشتباه کوچکی هم نداشته باشم و نتیجه خوبی بگیرم.مطمین باشید باز هم با غیرت و جنگندگی کشتی می گیرم.

* شما در غیاب رضا یزدانی کاپیتان تیم ملی بودید اما او در  آخرین روزها بالاخره از پس مصدومیت برآمد و مسافر ریو شد.در اینباره چه نظری دارید؟

ابتدا باید بگویم به نظر من در ورزش انفرادی چون کشتی واژه کاپیتان معنا و مفهوم خاصی ندارد.اما درباره رضا یزدانی هم بگویم که او بزرگ و پیشکسوت همه ماست و کشتی گیر پر افتخار و بسیار باتجربه ای است که قطعا حضور او به لحاظ روانی به تیم ملی در المپیک کمک خواهد کرد.

*مهمترین رقبایت در المپیک از کدام کشورها هستند؟

خینچگاشویلی گرج مهمترین رقیب من است که در فینال مسابقات جهانی سال گذشته بر اثر یک اشتباه و در حالی که جلو بودم شکست خوردم.

البته ما بخاطر اینکه فینالیست مسابقات جهانی ٢٠١٥ بودیم بر اساس قانون اتحادیه جهانی کشتی تا فینال به هم نمی خوریم اما برنامه ویژه ای برای پیروزی مقابل همه حریفان و مخصوصا این کشتی گیر دارم.البته ٣ مرتبه تاکنون با او کشتی گرفته ام که ٢ بار به پیروزی رسیدم.هدف من قطعا مدال طلاست و به هیچ حریفی رحم نمی کنم.

*انشاالله اگر به مدال المپیک برسی آن را به چه کسی تقدیم خواهی کرد؟

من همیشه برای خوشحالی مردم مبارزه کرده ام و مدالم برای آنهاست.اما اگر خدا کمک کند و به مدد امام هشتم شیعیان به مدال المپیک برسم نذر کرده ام آن را به آستان امام رضا(ع) اهدا کنم.

*هنگام رفتن بر روی تشک کشتی به چه چیزی فکر می کنی تا انگیزه بیشتری بگیری؟

من همیشه و حتی در طول مبارزه از اهل بیت سلام الله علیها و حضرت ابالفضل العباس علیه السلام مدد می گیرم و دایما ذکر آن ها را حتی هنگام کشتی گرفتن بر لب دارم.وقتی می خواهم وارد تشک کشتی شوم می گویم الهی به امید تو یا علی مدد.

*مردم ایران همیشه توقع خاصی از کشتی دارند تا در المپیک افتخارآفرینی کند .علت این موضوع را در چه می دانید؟

کشتی منافع یا چیز خاصی ندارد که بخواهیم به آن دل ببندیم بلکه فقط افتخار پوشیدن دوبنده تیم ملی و خوشحال کردن دل مردم است که باعث می شود در این رشته سخت دوام بیاوریم. درست است مدال المپیک ارزش بسیار زیادی دارد اما هیچ چیز با ارزش تر از خوشحال کردن میلیون ها ایرانی به من و همه کشتی گیران تیم ملی انگیزه نمی دهد.

مردم ایران کشتی را دلی دوست دارند و به درستی هم از کشتی توقع دارند چرا که کشتی ایران از ٦٠ سال پیش از وقتی که امامعلی حبیبی و جهان پهلوان تختی در المپیک مدال گرفتند عاشق کشتی هستند.کشتی همیشه چشم و چراغ مردم ایران بوده و با تمام وجود آن را دوست دارند.

* آیا فکر می کردی روزی برسد که امید اول کسب مدال طلای کشتی ایران در المپیک باشی؟

از همان روز اول که وارد کشتی شدم چیزهایی در خودم دیدم و شاید استعدادهایی داشتم که هر کسی نداشت.حتی جالب است بدانید اولین مربی من که سرهنگ رضا جان بزرگی بود پشت ژس من نوشت که روزی قهرمان المپیک می شوی البته به این شرط که از مسیر درست خارج نشوی.خدا را شکر به این نصیحت او همیشه گوش کردم و همیشه طی این سال ها مانند یک ورزشکار حرفه ای زندگی کردم.

در همه این سال ها هیچ کجا نرفتم نه عروسی نه عزا بلکه فقط در اردو و دور از خانواده  بودم و فقط تمرین کردم.از همان المپیک لندن و در این ٤ سال فقط هدفم طلای ریو بوده و انشالله فردا این انتظار ٤ ساله به سر بیاید.

*برنامه ات برای بعد از المپیک چیست؟

احتمال ماندنم در کشتی زیاد است البته باید به یک مدال خوشرنگ المپیک برسم تا بعد از آن تصمیم گیری کنم.

* انشاالله چه زمانی قصد داری به جرگه متاهلان بپیوندی؟

به امید خدا قصد دارم پس از المپیک ازدواج کنم.

*از اینکه می خواهی فردا به مصاف رقبایت بروی استرس هم داری؟

مقداری استرس برای هر ورزشکاری خوب است چرا که استرس باعث می شود ورزشکار هوشیار شود اما استرس بیش از حد بسیار خطرناک است و بر ورزشکار اثر مخربی می گذارد.خدا را شکر استرس بیش از حد ندارم و آماده مصاف با رقبایم هستم.

* صحبت پایانی شما را می شنویم؟

فقط از مردم عزیمان می خواهم من و دیگر کشتی گیران تیم ملی را از دعای خیر خود محروم نکنند تا انشا الله با دست پر به ایران بازگردیم.