تبیان، دستیار زندگی
یكی از آخرین نمونه های برگزاری چنین مراسمی، به بازداشت ۷۰نفر از مهمانان یك پارتی ۲۰۰نفره شبانه در یك رستوران در باغات اطراف تهران برمی گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی‌های ماهواره‌ای

زندگی‌های ماهواره‌ای

یكی از آخرین نمونه‌های برگزاری چنین مراسمی، به بازداشت ۷۰نفر از مهمانان یك پارتی ۲۰۰نفره شبانه در یك رستوران در باغات اطراف تهران برمی‌گردد. اینكه پشت‌سر ترویج این مهمانی‌ها، برنامه‌ریزی‌های دقیق وجود دارد تردیدی نیست اما از منظر فرهنگی- اجتماعی اقبال برخی جوانان یا حتی خانواده‌ها نسبت به این فضای غیرمتعارف، مورد پرسش و محل بحث است. در قشری از جامعه تغییرات ارزشی در جریان است. در كنار عوامل ریشه‌ای برای این تغییرات، مواردی هم به‌عنوان عوامل شتاب‌دهنده وجود دارند كه در سر سلسله آنها می‌توان به فعالیت شبكه‌های ماهواره‌ای اشاره كرد.

گفته می‌شود بیش از 8000 شبكه تلویزیونی ماهواره‌‌ای در ایران قابل دریافت است كه از این تعداد بیش‌از 400 كانال موزیك و حدود 210 كانال كودك و نوجوان و 80كانال در حوزه سبك زندگی و مصرف‌گرایی وجود دارد كه بر سبك زندگی ایرانی تأثیرات عمیق می‌گذارد.

شیطنت و ظرافت در ساخت برنامه‌های ماهواره‌ای تا آنجا پیش رفته است كه در سال‌های اخیر برنامه‌ها و فیلم‌هایی كه از طریق شبكه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای پخش می‌شوند، بعضا یك خانواده مذهبی را نمایش می‌دهند كه كلماتی نظیر ان‌شاء‌الله و ماشاءالله از زبانشان نمی‌افتد اما رفتارشان رفتار اسلامی نیست؛ نماز می‌خوانند، روزه می‌گیرند، اما رابطه نامحرم، ارتباطات جنسی، خیانت و حرامخواری هم بین این خانواده‌ها رایج است. پیامد حضور این شبكه‌ها در خانه‌های ایرانی، تغییر رفتارها و باورهاست. سبك زندگی ایرانی به‌واسطه نفوذ اندیشه‌های سكولار، در حال دگرگونی است. سست شدن بنیاد خانواده در ایران از مهم‌ترین پیامدهای این تحولات است. درصد قابل توجهی از طلاق‌‌های ثبت‌شده در دادگاه‌های خانواده، به طلاق‌های ماهواره‌ای مشهورند؛ یعنی طلاق‌هایی متأثر از برنامه‌های ماهواره‌ای. از این منظر آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها درخصوص تبعات حاصل از این تغییرات امری ضروری و پراهمیت است. باید خانواده‌ها به قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی مجهز شوند تا بتوانند به‌صورت عقلانی در حفظ و بازتولید مبانی ارزشی خود موفق شوند.



همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.