تبیان، دستیار زندگی
حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل، با «بورگه برنده» وزیر خارجه نروژ دیدار و گفت وگو کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمک های مستشاری ایران به عراق و سوریه

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل، با «بورگه برنده» وزیر خارجه نروژ دیدار و گفت وگو کرد.

بخش سیاست تبیان

ایران، عراق، سوریه، روسیه، داعش، حمله تروریستی، مجلس، مجلس شوراس اسلامی، وزیر خارجه

امیرعبداللهیان در ابتدای این دیدار با توجه به مسائل منطقه به اوضاع سه کشور سوریه، یمن و عراق اشاره کرد و گفت: آمریکاییها تمایل زیادی به حل مسائل منطقه به صورت دوجانبه با ایران داشتند، اما بدعهدیهای آمریکا و سوابق تاریخی رفتاری آمریکا در قبال ایران مانع جدی هرگونه اعتماد به امریکا در مسائل منطقه ای است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل به نقش مثبت گروه بین المللی حمایت از سوریه و تلاشهای نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه اشاره کرد و افزود: اگر آمریکا و عربستان کارشکنی و اقدام به پیگیری حمایت از تروریستها و گروههای مسلح بی مسئولت نمی کردند، اوضاع سوریه اکنون در مسیر حل سیاسی متمرکز بود.

وزیر امور خارجه نروژ همچنین دیدگاههای کشورش را در مورد تحولات عراق و بحرین تبیین کرد و بر ضرورت رعایت حقوق ملتها تأکید کرد.

وی افزود: موضع ایران از آغاز این مناقشات بر حل مسئله از طریق گفت وگوهای سیاسی و ناکارآمد بودن روشهای امنیتی و نظامی بوده است. دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل همچنین به اوضاع کشور عراق اشاره کرد و گفت: ما همچنان به کمکهای مستشاری خود به عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم ادامه می دهیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: بشار اسد این آمادگی را دارد که در چارچوب دموکراتیک مصالحه سیاسی صورت گیرد و دولت با معارضین معتقد به راهکار سیاسی به مذاکره بنشینند، ولی نباید از او انتظار داشت که کلید حکومت را به مخالفان تسلیم کند. بشار اسد نمی تواند در برابر نقض امنیت و ثبات کشورش و تحرکات تروریستی که با حمایت خارجی انجام می شود، بی تفاوت باشد.

وی با اشاره به لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم، این حرکت را خلاف اصول انسانی دانست و اضافه کرد: قدمت حضور اجداد شیخ عیسی قاسم در حوزه جغرافیایی بحرین دهها سال بیشتر از حضور آل خلیفه در بحرین است و نقض تابعیت این روحانی عالی قدر نمونه بارزی از نقش حقوق بشر در بحرین است.

«بورگه برنده» وزیر خارجه نروژ نیز با اشاره به دیدارهای مهم خود با مسئولان ایرانی آمادگی کشورش برای کمک به حل مسائل و مناقشات منطقه از جمله سوریه را مورد تأکید قرار داد.

وزیر خارجه نروژ افزود: نروژ از راه حل سیاسی در سوریه حمایت می کند و به تسریع این روند نیز کمک خواهد نمود و از طرفین می خواهد که به یک اصول مشترک برسند.

وی در پایان به همکاری گسترده ایران و روسیه در بخشهای مختلف اشاره نمود و این را برای حل بحران سوریه مناسب دانست. «بورگه برنده » از وجود دیدگاههای متفاوت کشورها در مورد بشار اسد و سوریه گفت.

وزیر امور خارجه نروژ همچنین دیدگاههای کشورش را در مورد تحولات عراق و بحرین تبیین کرد و بر ضرورت رعایت حقوق ملتها تأکید کرد.


منبع : خبرگزاری تسنیم