تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از ساخت پروژه این بود که دستگاهی برای خرد کردن سریع بعضی از میوه ها طراحی کنند که بتواند میوه ها را به اشکال و اندازه های مختلف برش بزند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی پارک موسیقی

طراحی پارک موسیقی

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: طراحی پارک موسیقی
نام ارائه دهنده/دهندگان: آتنا پارسائیان، هلیا صمیمی، ملینا نجیمی، لینا یوسف وند
 زمینه و نوع پروژه: معماری
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: روشنگران

چکیده

هدف دانش آموزان از ساخت پروژه این بود که دستگاهی برای خرد کردن سریع بعضی از میوه ها طراحی کنند که بتواند میوه ها را به اشکال و اندازه های مختلف برش بزند. دستگاه علاوه بر این که مانع از جراحت دست افراد می شود و یک جایخی دارد که منجر به تازه ماندن میوه می شود.

مقدمه

انسان همواره رویکردهای مختلفی با طبیعت داشته است؛ گاه به سبب توان و نیروی عظیم خود به فکر سلطه بر طبیعت بوده است. گاه رویکردی بینابین داشته و سعی کرده است که به طبیعت لطمه ای نزند. گاه نهایت توجه را به طبیعت داشته و خود را فدای آن کرده است و طبیعت سازی نموده است.

از قرن ها پیش بشر در رابطه تنگاتنگ با طبیعت به سر برده است و برای تهیه مایحتاج زندگی خود از منابع موجود در آن الهام می گرفته است.

انسان به مرور در روابط و ساختار درونی و بیرونی، تناسبات اجزاء و پیکره ها و الگوهای حرکتی و بهتر است بگوئیم در ارتباطات حاکم بر آفرینش و هندسه آن تفکر می نموده است.

بی شک نظام حاکم بر طبیعت، انسان را از گذشته ای دور به استفاده از این روابط سوق داده و در بهره گیری از خصوصیات مستتر در این گستره قانون مند ترغیب نموده است. اما آن چه که مسلم است بی توجهی نسبت به طبیعت به مرور از گذشته تا به امروز منجر به بروز تنش های گوناگون برای معماران و مهندسین گردیده است.

بهتر است برای نجات روح و روان انسان معاصر به طبیعت نگاهی دوباره داشته باشیم این امر محقق نخواهد شد مگر آن که مهندسان و معماران با خلاقیت و چشمان تیزبین و شناخت سیستم و ساختار طبیعت و استفاده درست از مواردی که در طبیعت مشاهده می کنند، اقدام به طراحی نمایند.

طراحی پارک موسیقی

تقلید از طبیعت فواید بسیاری خواهد داشت. با توجه به این که طبیعت امروز حاصل قرن ها تکامل می باشد و این شرایط را برای ما فراهم نموده تا از این فرایند تکامل الگوبرداری نمائیم، به این نتیجه خواهیم رسید که مهندسان و معماران می توانند با الگوبرداری و تلفیق طبیعت با معماری و تکنیک های فنی، پاسخگوئی نیازهای اساسی انسان امروز و آینده باشند.

رهاورد این تلفیق، دست یافتن به دو واژه بیولوژی و تکنیک است که عرصه علم بیونیک را تعریف می نمایند که در واقع دانشی است که مسایل فنی را از راه های زیستی حل می کند. پیشگامان این عرصه نقطه تمرکز معماران بیونیک را استفاده به جا از مواردی در طبیعت می دانند که موجب استحکام ساختمان و ایجاد تنوع و آرامش در محیط زندگی می شود.

دانش آموزان در ابتدا با مطالعه و بررسی راجع به پروژه و برای راحت تر پیاده کردن حجم ابتدایی و ایده خود، از فوم نرم و کاغذ که قابلیت شکل پذیریشان نسبت به مواد دیگر بیشتر است استفاده کردند و فرم کار را با آن ساختند.

بعد از ساخت حجم نهایی با کاغذ و فوم و پس از تایید نهایی، ساخت ماکت با متریال چوب و پلکسی را انتخاب نمودند که از نظر زیبایی و نشان دادن حجم بیشترین تاثیر را روی بیننده دارد. هدف دانش آموزان طراحی پارک موسیقی بود

در این پروژه دانش آموزان در پی آن بودند تا با طراحی بنایی با الهام از پروانه و خطوط تا شده برگ راش قابلیت هایی که در زیر اشاره می شود به بنا اضافه کردند:

طراحی سایبان با قابلیت باز و بسته شدن با الهام از خطوط تا شده برگ راش طراحی پنل هایی برای نما با الهام از برگ راش و اقتباس از فرم های آن با قابلیت هدایت آب باران و جذب رطوبت با الهام از بال های پروانه، بال هایی را برای ساختمان طراحی کردند که از بنا محافظت میکند و در شرایط نابسامان آب و هوایی یعنی رعد و برق و... بال های ساختمان بسته می شوند. قابلیت باز شدن بدنه بنا در فصل گرم برای اجرای موسیقی در فضای باز نورپردازی متحرک با قابلیت تنظیم با موسیقی سالن.

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی،تنظیم: نیلوفر یاقوتی