تبیان، دستیار زندگی
نی هدیه اصفهانیها و تبریزیها به آستان مقدس كاظمین بغداد ـ واحد مركزی خبر : در میان شور وصف ناپذیر و احساسات پاك مردم شهر كاظمین , ضریح جدید امام موسی كاظم و امام محمد جواد(ع ) كه در شهر اصفهان ساخته شده بود , به آستان مبارك ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه های خواندنی

هدیه اصفهانیها و تبریزیها به آستان مقدس كاظمین
بغداد ـ واحد مركزی خبر : در میان شور وصف ناپذیر و احساسات پاك مردم شهر كاظمین , ضریح جدید امام موسی كاظم و امام محمد جواد(ع ) كه در شهر اصفهان ساخته شده بود , به آستان مبارك آن دو امام همام تحویل داده شد.
مردم كاظمین و برخی شهرهای دیگر عراق با تجمع در خیابانهای كاظمین از كاروان حامل ضریح جدید كاظمین به گرمی و با آداب و رسوم محلی خود استقبال كردند و با سلام و صلوات بر محمد وآل محمد به توزیع نقل و شیرینی پرداختند.
ضریح جدید كه بیش از بیست سال پیش سفارش ساخت آن داده شده بود و به علت آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران انتقال آن به عراق امكان نداشت , اكنون با همكاری دو كشور و مراجع عظام بویژه آیت الله سیستانی به شهر كاظمین انتقال یافت .
ابعاد ضریح جدید شش در چهار متر است و حدود دو تن نقره و چندین كیلو طلا در آن بكار رفته است .
عملیات نصب ضریح جدید بدست متخصصان ایرانی در یك ماه آینده انجام خواهد شد.
همچنین به همراه این كاروان دهها تخته فرش نفیس دستباف تبریز كه اختصاصی برای حرم شریف كاظمین بافته شده اند به مسئولان آستان مبارك دو امام بزرگوار تحویل داده شد.
اعمال محدودیت برای مسلمانان فرانسه در ادای فرایض دینی
مسلمانان فرانسه همچنان برای ادای فرایض خود در برخی از مناطق این كشور با محدودیتهایی روبرو هستند به نحوی كه این موضوع مورد توجه رسانه های این كشور نیز قرار گرفته است .
روزنامه « لوپاریزین » در شماره دیروز خود در گزارشی , نمونه ای از این محدودیت ها را در یكی از مناطق حومه شمالی پاریس به نام « لوالوا » ذكر كرد.
بنابر این گزارش , پلیس لوالوا به بهانه های مختلف از جمله مشكوك بودن به تردد افراد , اقدام به بستن سالنی كرد كه مسلمانان مقیم این شهر از آن برای اقامه نماز استفاده می كردند.
لوپاریزین با چاپ عكسی از مراسم اقامه نماز مسلمانان در این شهر نوشت : آنان پس از این اقدام پلیس , به عنوان اعتراض , نماز را در یكی از سالن های شهرداری این شهر اقامه كردند. مسلمانان این شهر همچنین مجبورند نماز جمعه را در یكی از پاركینگهای عمومی این شهر اقامه كنند.
این گزارش حاكیست اعمال محدودیتها فقط به این منطقه محدود نمی شود و مسلمانان ساكن در دیگر مناطق حومه پاریس نیز از چنین محدودیت هایی رنج می برند. به عنوان نمونه , مدت دو سال است كه تقاضای مسلمانان در منطقه « كلیشی » در حومه شمالی پاریس درخصوص در اختیار داشتن مكانی برای اقامه نماز بی جواب مانده است . این درحالی است كه شهرداری این شهر بودجه مورد نیاز تاسیس یك كنیسه برای یهودیان را در اختیار آنان قرار داده است .
لازم به ذكر است بیش از شش میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می كنند.
ملكه دانمارك خواستار مقابله با اسلام شد
ملكه دانمارك در كتاب خاطرات خود خواستار مقابله با اسلام شد.
روزنامه « القدس العربی » در شماره دیروز خود نوشت : مارگارت دوم ملكه شصت و چهار ساله این كشور در كتاب خاطرات خود كه با عنوان « مارگارت » منتشر شد اظهار كرد ایستادگی در مقابل اسلام لازم است هر چند كه مسئولان دانمارك بر اثر مسامحه و تنبلی تا مدتها مسئله چالش اسلام را جدی نگرفته بودند . وی كه از سال 1972 بر تخت پادشاهی نشسته است , افزود : این كه عده ای از تولد تا مرگ با دین سر و كار دارند مسئله ای عجیب و نگران كننده است و نمی توان به راحتی از كنار آن گذشت .
ملكه دانمارك ابراز كرد مسلمانان و برخی مسیحیان این گونه هستند و باید به جوانان مسلمان این كشور فرهنگ دانماركی را آموزش داد تا به ارزش های دینی خود پناه نبرند و در نتیجه به فرهنگ رایج این كشور نزدیك شوند.
وی افزود : صرفا آموزش زبان دانماركی به مسلمانان كافی نیست .
گفتنی است ملكه دانمارك رئیس كلیسای لوتری این كشور است كه هشتاد و پنج درصد جمعیت پنج میلیون و چهارصد هزار نفری آن را مسیحیان طرفداران كلیسای لوتری و سه درصد آن را مسلمانان تشكیل می دهند.
شبكه الجزیره قطر كانال جدید راه اندازی كرد
شبكه تلویزیونی الجزیره قطر كانال جدیدی راه اندازی كرد و در نظر دارد بزودی یك كانال به زبان انگلیسی و كانال های پخش برنامه های ویژه را نیز راه اندازی كند.
سخنگوی شبكه الجزیره در این ارتباط گفت : كانال جدید موسوم به « الجزیره زنده » از روز جمعه 15 آوریل (26 فروردین ) كار خود را آغاز می كند و برنامه های آن شامل پخش مستقیم كنفرانس ها و جلسات مختلف مورد علاقه بینندگان به مسایل جهان عرب و خاورمیانه است .
وی افزود : این نخستین كانال پخش زنده كنفرانس ها در جهان عرب است و جلساتی كه به مسایل سیاسی , اجتماعی و فرهنگی می پردازد را پوشش خواهد داد.
گروهك منافقین خواستار حمایت بیشتر بوش شد
صدها تن از ایرانی های وابسته به گروهك منافقین با تظاهرات در واشنگتن خواستار حمایت بیشتر رییس جمهور آمریكا از آنها و برداشته شدن عنوان تروریستی از گروه خود شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه صدها تن از وابستگان این گروهك كه واشنگتن صرفا آن را یك گروه تروریستی می داند با تجمع در واشنگتن خواستار حمایت « جرج بوش » از تلاش آنها برای تغییر حكومت اسلامی در تهران شدند.
در این تجمع « مریم رجوی » رهبر گروهك منافقین كه از طریق ارتباط ویدیویی از پاریس سخنرانی می كرد , خواستار پایان دلجویی آمریكا و اتحادیه اروپا از حكومت تهران و به رسمیت شناختن سازمان مجاهدین خلق (گروهك منافقین ) بعنوان دولت در تبعید شد.
در این تجمع برخی از نمایندگان مجلس آمریكا ازجمله « تام تانكردو » نماینده جمهوریخواه ایالت كالورادو نیز حضور داشتند كه در تجلیل و حمایت از رهبران این گروهك سخرانی كردند.
انتقاد خانم معصومه ابتكار از سازمان مدیریت و برنامه ریزی
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از نتایج گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور در راستای استقرار نظام شایسته سالاری در انتصاب مدیران دستگاههای اجرایی گفت : سازمان مدیریت در انتخابات رتبه 18 از میان 22 وزارتخانه و سازمان زیر مجموعه دولت برای سازمان حفاظت محیط زیست بی انصافی كرده است .
معصومه ابتكار افزود : در سال 1376 سازمان محیط زیستی را بنده تحویل گرفتم كه 75 درصد نیروی كار آن دارای تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم بوده اند , چه توقعی از شایسته سالاری مدیریت در این سازمان می توان داشت
وی با بیان اینكه این سازمان قبل از سال 76 هیچگونه جذب نیرویی نداشته است , گفت : از سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور و پیش از آن سازمان اداری , استخدامی كشور باید پرسید كه چگونه یك كشور را مدیریت كردید كه یك دستگاه دولتی حدود 15 سال اجازه استخدام نیروی جدید نداشته است .
معاون رییس جمهور اظهار داشت : سازمان مدیریت وزارتخانه و سازمانها را در این گزارش عمومی نگاه كرده و اگر سازمان حفاظت محیط زیست مثل دیگر سازمانها به موقع می توانست نیروهای جدید را استخدام كند , حتما نتایج این گزارش قابل قبول بود.
ابتكار با تاكید بر اینكه موضوع مدیریت یك فرآیند طولانی است , گفت : برای اینكه یك مدیر شایسته به وجود آید , باید یك كارشناس وارد مجموعه شده , و سالها كار كند تا در دستگاه خودش , بتواند بعد از گذشت حداقل 10 سال تبدیل به یك مدیر كارآمد شود و وقتی یك سال ماند , از نظر هرم نیروی انسانی از ابتدا با مشكل مواجهه بوده است , چه كسی مقصر است
وی با بیان اینكه , محیط زیست در كنار سازمانهای دیگر دیرتر شروع به جذب نیرو و كار كرده است و مدیران شایسته نرسیده است , گفت : در سال 76 كه مسیولیت این سازمان را برعهده گرفتم , بیش از 2 هزار نفر نیروی جوان را استخدام كردم كه این 80 درصد نیروی فعلی سازمان و سال آینده با موفقیت بازنشسته می شوند و در پایان این دوره دولت , سازمانی را به مسیولان بعدی تحویل می دهم كه 75 درصد نیروهای آن تحصیلات دانشگاهی دارند و مدیران شایسته آینده خواهند بود.
جزییات تازه از پشت صحنه گرانی میوه و نشست چهارم اسفند
جزییات تازه ای از نشست سیاسی چهارم اسفند برای گران كردن میوه اعلام شد.
یك نماینده مجلس در گفتگو با خبرگزاری فارس درباره این جلسه گفت : بر اساس اطلاعاتی كه به مجلس رسیده است , چهارم اسفندماه سال گذشته جلسه ای تشكیل شده كه در این جلسه از جمله موضوعات مطروحه , مقابله با مجلس و مردم از طریق گرانی میوه بوده است .
وی كه نخواست نامش فاش شود , افزود : در جلسه فوق یكی از مشاوران رییس جمهور كه عضو شورای مركزی دو حزب دوم خردادی كشور است نیز حضور یافته و درباره گران كردن قیمت میوه تصمیماتی اتخاذ شده است .
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اینكه در این جلسه 5 نفر از فعالان اصلی بازار میوه كشور كه برخی از آنها صاحبان عمده برخی اقلام میوه چون موز , سیب و پرتقال در بازار هستند نیز به همراه یكی از معاونان وزارت بازرگانی حضور داشته اند , تصریح كرد : گران شدن چند برابر و نایاب گردیدن اقلامی كه صاحبان عمده آنها در این جلسه حضور داشته اند , در ایام تعطیلات نوروز , به روشنی نشان دهنده سیاسی و برنامه ریزی شده بودن این مسئله است .
وی افزود : البته مشخص است كه تنها دلیل گرانی میوه در ایام نوروز جلسه یاد شده نبوده و ممكن است عوامل دیگری نیز در این رابطه نقش داشته باشند , اما بایستی تشكیل چنین جلساتی از سوی عناصر سیاسی نیز دنبال شود.
این عضو فراكسیون اكثریت مجلس با ابراز امیدواری از اینكه این مسیله به صورت جدی از سوی دستگاه های امنیتی كشور پیگیری و با مسئولان متخلف دولتی كه در این اقدام ضد مردمی مشاركت داشته اند برخورد شود , تصریح كرد : مجلس در حال حاضر منتظر پیگیری مقتضی وزارت اطلاعات در این باره است , هر چند تاكنون خبری از نتیجه پیگیری های این وزارتخانه به دست نیامده است .
پیش از این حسین نجابت سخنگوی فراكسیون اكثریت مجلس در جلسه علنی غیررسمی مجلس در خصوص رسیدگی به گرانی میوه در سال نو از جلسه ای سیاسی خبر داده بود كه برخی برای گران كردن میوه تشكیل داده بودند.
حسین نجابت در این جلسه كه با حضور محمود حجتی وزیر جهاد كشاورزی و محمد شریعتمدار وزیر بازرگانی برگزار شده بود با بیان این كه احتمال پیدا شدن بحران درباره میوه قابل پیش بینی بود , گفت : متاسفانه دولت گرانی ها را رها كرد و هیچ كاری نكرد.
وی افزود : من خبری دارم كه امیدوارم دروغ باشد و آن این است كه در چهارم اسفند جلسه ای در منزل یكی از اشخاص كه یكی از كارگزاران وزارت بازرگانی هم بوده كه بحث های مختلفی چون انتخابات و گران كردن قیمت میوه مطرح شده است .
استاد دانشگاه شیكاگو :
آمریكا می داند ایران به حدی نیرومند است كه نمی تواند با آن برخورد كند
یك استاد دانشگاه شیكاگو گفت : آمریكاییها به آن اندازه عملگرا هستند كه درك كنند ایران به حدی بزرگ و نیرومند است كه نمی توانند با آن برخوردی داشته باشند.
« رونالد سانی » در گفتگو با خبرگزاری فارس در خصوص اراده آمریكا برای حمله به ایران اظهار داشت : آمریكا به طور واقعی قصد حمله به ایران را ندارد. آنها مشكلات خاص خود را در عراق دارند و آنها به آن اندازه عملگرا هستند كه درك كنند ایران به حدی بزرگ و نیرومند است كه نمی توانند با آن برخوردی داشته باشند.
وی افزود : احساس من این است كه مقامات دولت بوش به طور واقعی مایل به جلوگیری و توقف توسعه هسته ای ایران بوده و نگران از ظهور یك قدرت هسته ای دیگر در منطقه هستند و مهمتر این كه هدف اصلی آمریكا متقاعد كردن تهران به برخی انواع تعهداتی است كه از توسعه سلاحهای هسته ای توسط ایران جلوگیری كند.
وی در ادامه با طرح این پرسش كه من به طور كامل درك نمی كنم كه چرا آمریكا به سیاست دشمنی با ایران پافشاری می كند , تصریح كرد : مسلما اتحاد آمریكا و اسراییل و دشمنی ایران نسبت به این رژیم یكی از فاكتورهای اصلی در این میان است . دولت آمریكا و دیگر مقامات این كشور ایران را به عنوان كشور حامی تروریسم می نگرند; زیرا ایران از گروههایی حمایت می كند كه مخالف اسراییل هستند.
بررسی راههای صیانت از حریم هیئت های مذهبی
حوزه علمیه قم و نمایندگان ارگان های فرهنگی كشور , راه های حفظ و صیانت هیئت های عزاداری از هرگونه انحراف و آسیب را تبیین كنند.
حجت الاسلام جواد محدثی عضو شورای فرهنگ عمومی استان قم در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی رسا گفت : در سال های گذشته حركات نامناسب در شان عزاداری اهل بیت (ع ) در برخی هیئت های عزاداری مشاهده شده است كه نگرانی مراجع عظام تقلید , علما و متدینین و دلسوزان مكتب اهل بیت را به دنبال داشت . شورای فرهنگ عمومی استان قم براساس رسالت خود در جلساتی ریشه این آسیب های تهدیدكننده هیئت ها را بررسی كرد و در آخرین جلسه برخی راه كارهای عملی را در جهت صیانت و حفظ مراسم مذهبی از انحرافات ارائه نمود.
وی خاطرنشان كرد : مشكل بروز آفت های موجود در استفاده از اشعار نامناسب و مطالب غیرمستند در مداحی هاست . همچنین مداح محوری نیز در سال های گذشته باعث تحت تاثیر قرار گرفتن امكان استفاده كامل از وعاظ شده است . برای نمونه اینك در كشور پاكستان مداح هایی هستند كه تعالیم دینی را به شكل وارونه به مردم منتقل می كنند و در واقع رسالت هیئت های مذهبی را خدشه دار كرده اند. در این بین غفلت و سستی عده ای از چهره های شاخص مذهبی هم نباید فراموش شود.
وی در بیان راه كار مناسب برای حفظ و صیانت هیئت های مذهبی از هرگونه تحریف گفت : در جلسه شورای فرهنگی عمومی استان قم پیشنهاد شد كه بیوت علما , محافلی كه الگوی سایرین هستند در چهره سازی ها و استفاده از چهره ها دقیق تر عمل كنند. وظیفه صدا وسیما مهم تر از همه است . اگرچه امسال ویژه برنامه های ماه محرم بهتر شده بود اما در سال های گذشته شاهد اشتباهاتی بوده ایم .
اروپا تعطیلی غنی سازی اورانیوم توسط ایران را می خواهد
دیپلمات های اروپایی اظهار داشتند اتحادیه اروپا همچنان بسیار محكم بر موضع خود مبنی بر دست كشیدن كامل ایران از برنامه غنی سازی اورانیوم پایبند است .
یك دیپلمات اروپایی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه با اعلام اینكه مذاكرات گروه كاری كشورهای اروپایی (انگلیس , آلمان و فرانسه ) و ایران قرار است روز سه شنبه در ژنو برگزار شود اظهار داشت كشورهای اروپایی بر دست كشیدن كامل ایران از برنامه های غنی سازی اورانیوم همچنان پایبند هستند.
به گفته این دیپلمات اروپایی , این مذاكرات در حالی برگزار خواهد شد كه مذاكرات مقامات ارشد وزرای امور خارجه طرفین قرار است در 29 آوریل (اردیبهشت ) در لندن برگزار شود.