تبیان، دستیار زندگی
مغز اطلاعات را تنها در حافظه بلند مدت ذخیره سازی می کند اما برای اینکه بتوان آن ها را در مواقع ضروری به یاد آورد، نیازمند تکرار است. این جمله بدین معناست که مخاطبان نیاز به بررسی ایده ها و مفاهیم کلیدی در زمان های مختلف دارند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 راه برای بهبود یادآوری در آموزش الکترونیک (2)

مغز اطلاعات را تنها در حافظه بلند مدت ذخیره سازی می کند اما برای اینکه بتوان آن ها را در مواقع ضروری به یاد آورد، نیازمند تکرار است. این جمله بدین معناست که مخاطبان نیاز به بررسی ایده ها و مفاهیم کلیدی در زمان های مختلف دارند چرا که با گذشت زمان اطلاعات قبلی به تدریج فراموش شده و اطلاعات جدیدی جایگزین آن ها می شوند مگر آن که شما بتوانید با استفاده از رویکردهای مختلف آموزشی آن ها را همواره به خاطر بسپارید. 

6 راه برای بهبود یادآوری در آموزش الکترونیک  (2)

در مطلب قبل بیان کردیم که به منظور بالا بردن مشارکت و تمرکز فراگیران می توانید از pop quiz استفاده کنید و با طرح سوالات مختلف ذهن افراد را درگیر کرد همچنین عنوان شد که کاربران را تشویق به استفاده از خلاصه سازی نمایید تا از این طریق بتوانند مهارت های فناوری خود را بهبود بخشند و مورد بعدی طرح سوالات اساسی و خلاقانه است. فراموش نکنید که یادگیرندگان به منظور به روز کردن ذهن و افزایش حافظه خود نیازمند استراحت ذهنی در بازه های زمانی مختلف هستند. در ادامه 3 نکته دیگر آمده است.

4. ارائه یک مساله

کارکردن از طریق یک مسئله می تواند به یاد سپاری دانش را بهبود بخشد. فراگیران برخط باید از همه دانشی که تاکنون کسب کرده اند برای حل مسئله استفاده کنند که این شامل اطلاعاتی است که به تازگی آموخته اند و همچنین ایده ها و مفاهیمی که در حافظه بلندمدت خود دارند. عموما، مسئله باید به اندازه کافی چالش آور باشد تا خسته کننده نشود، اما نباید تا حدی مشکل شود که حوصله مخاطبان را سرآورد. داستان ها، مثال های دنیای واقعی، موردکاوی و سناریوهای الگوبرداری، تعدادی از روش های حل مسئله می باشند. هر یک از این فعالیت های آموزش الکترونیک به دنیای واقعی گره می زنیم تا جایی که به فراگیر اجازه دهیم دانش عملی خود را پیاده کند.

فراموش نکنید که یادگیرندگان به منظور به روز کردن ذهن و افزایش حافظه خود نیازمند استراحت ذهنی در بازه های زمانی مختلف هستند. فاصله انداختن بین بازخوانی های فعال به مغز فرصت می دهد تا ایده ها را به حافظه بلند مدت منتقل کند.

5. بین جلسات بازخوانی فعال خود فاصله بیاندازید.

زبان آموزان آنلاین را تشویق کنید تا بلافاصله بعد از فرا گرفتن محتوای آموزش الکترونیک از فراخونی فعال استفاده کنند و پس از مدتی آنها را به تکرار روند وادارید. با این حال، در هر زمان آنها باید روش های مختلف را به کار گرفته و به فراخوانی اطلاعات بپردازند. این را به عنوان "یادگیری فاصله ای" می شناسیم که دانش را تقویت و روابط مفاهیم جدید را به ایده های قبلی گره می زند. به عنوان مثال، خلاصه سازی اطلاعات درست پس از یادگیری نسبتا ساده است، چرا که آن را هنوز در ذهن خود داریم و مفاهیم کلیدی هنوز در حافظه کوتاه مدت ما هستند. با این حال، با گذشت زمان، اطلاعات  کاهش می یابد. همچنین فاصله انداختن بین بازخوانی های فعال را فراموش نکنید چرا که به مغز فرصت می دهد تا ایده ها را به حافظه بلند مدت منتقل کند.

6 راه برای بهبود یادآوری در آموزش الکترونیک  (2)



6. روی مزایای یادداشت برداری پافشاری کنید.

مطمئنا، یادداشت برداری تا حدودی عادت " قدیمی" مطالعه است اما یکی از موثر ترین ها نیز به حساب می آید. فراگیران را برای یادداشت برداری در طول تجربه آموزش الکترونیک تشویق کنید، آنها می توانند از برنامه های کاربردی یادداشت برداری استفاده کنند و یا حتی نقشه های ذهنی برای تمرکز بر روی زیر مهارت یا مفاهیم خاص ایجاد کنند. ایجاد یادداشت های شخصی نه تنها آنها را با محتوای آموزش الکترونیک درگیر می کند، بلکه باعث ایجاد یک ابزار مرجع و با ارزش نیز می شود. آنها می توانند زمانی که احساس کردند اطلاعات شروع به محو شدن از حافظه شان کرده است به یادداشت های قدیمی خود نگاهی بیاندازند، که به زبان خودشان نوشته شده است. علاوه بر این، یادداشت ها بیشتر یک منبع یادگیری شخصی است. افراد می توانند به جای خواندن متن و بهبود ادراک از دستگاه های حافظه، بسته به نیاز خود استفاده نمایند. به عنوان مثال، نمودار و یا طرح هایی که نشان دهنده ایده های اصلی هستند را به کار گیرند. این یادداشت ها را می توان به راحتی با همسالان به اشتراک گذارند که باعث تسهیل یادگیری اجتماعی نیز می شود.

یادداشت برداری عادت " قدیمی" مطالعه است و یکی از موثرترین ها نیز محسوب می شود. فراگیران را برای یادداشت برداری در طول تجربه آموزش الکترونیک تشویق کنید، از برنامه های کاربردی یادداشت برداری کنند و یا حی نقشه های ذهنی برای تمرکز بر روی زیر مهارت یا مفاهیم خاص داشته باشند. ایجاد یادداشت های شخصی افراد را با محتوای آموزش الکترونیک درگیر می کند.

فراخوان فعال ممکن است یک مفهوم جدید برای بسیاری از فراگیران آنلاین باشد، چرا که اکثریت آنها هنوز هم احتمالا از روش های خلاصه سازی سنتی استفاده می کنند. به عنوان مثال، تغییر روش بیان محتوای آموزش الکترونیک و یا یادداشت برداری کلمه ای.

 با این حال شما می توانید از این 6 راه به منظور افزایش مهارت های فراخوانی فعال فراگیران استفاده کنید و روش بخاطر سپاری اطلاعات را در آنان متحول کنید.


تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان

منابع :
How To Enhance Active Recall In eLearning” CHRISTOPHER PAPPAS”
enhance-active-recall-elearning