تبیان، دستیار زندگی
تکواندو یکی از امیدهای اصلی مدال آوری کاروان ورزشی ایران درالمپیک است. این تیم با ورزشکارانی پا به برزیل می گذارد که با میانگین سنی 5/22 ضمن کسب لقب جوان ترین تیم ایران، قهرمانی در مهمترین مسابقات جهانی و حضور در جمع بهترین های تکواندوی جهان را بارها و با
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکواندو و انتظار برای مدال‌آوری در ریو

تکواندو یکی از امیدهای اصلی مدال‌آوری کاروان ورزشی ایران درالمپیک است. این تیم با ورزشکارانی پا به برزیل می‌گذارد که با میانگین سنی 5/22 ضمن کسب لقب جوان‌ترین تیم ایران، قهرمانی در مهمترین مسابقات جهانی و حضور در جمع بهترین‌های تکواندوی جهان را بارها و بارها تجربه کرده است.

بخش ورزشی تبیان
تکواندو

فرزان عاشورزاده، مهدی خدابخشی، سجاد مردانی و کیمیا علیزاده، 4 تکواندوکار المپیکی ایران هستند که با هدایت بیژن مقانلو، مهدی بی‌باک، مهرداد یوسفی و مهرو کمرانی بدون شک می‌توانند نتایج تاریخی را در المپیک پیش رو برای ورزش ایران رقم بزنند. به همین مناسبت و پیش از عزیمت تیم ملی در اردوی این تیم در فدراسیون تکواندو حضور یافتیم و با جوانان ملی‌پوش به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن را می‌خوانید.

علیزاده: لحظه طلایی شدنم در المپیک را می‌بینم

کیمیا علیزاده تنها بانوی المپیکی تکواندوی ایران است که با 18 سال سن به خوبی فعل خواستن را صرف کرده. او راه تحقق آرزوها را بلد است و به معنی واقعی کلمه، تبلور خودباوری و تجسم اعتماد به توانایی است. او که به علم نجوم و کهکشان و فضا علاقه ویژای دارد سر از تکواندو درآورده و حضور روی سکوی قهرمانی المپیک ریو را آرزوی دیرینه خود می‌داند و می‌گوید: «به نظرم تکواندو از نجوم سخت‌تر است. هرچند کهکشان و مطالعه روی فضا رویا و آرزوی من بود.» علیزاده در خصوص حضور روی سکوی قهرمانی در المپیک ریو می‌گوید: «لحظه‌ای را می‌بینم که طلا گرفته‌ام و روی سکوی اول قهرمانی هستم لحظه‌ای که از شوق گریه می‌کنم و از ته دل بسیار خوشحالم. دوست دارم در تصویرسازی‌هایم سختی‌های مبارزه و عوامل دیگر را هم ببینم.» 
کیمیا در خصوص غلبه بر استرس در اولین حضورش در المپیک می‌گوید: «نمی‌گویم به فضای المپیک و جو سنگینی که دارد فکر نمی‌کنم اما باید بگویم من وقتی در المپیک نوجوانان حضور داشتم با آن همه فشاری که وجود داشت به این فکر می‌کردم که همه نگاه‌ها به طرف من است و می‌توانم توانایی تکواندوی بانوان را به نمایش بگذارم و در چنین فضایی جو مثبت فضا و سالن به طرفم می‌آید نه جو منفی و استرس! المپیک بزرگسالان شاید اسم بزرگی داشته باشد اما قطعا از نظر فنی چیزی بیشتر از رقابت‌های گرند پری و جهانی نیست!»

عاشورزاده: المپیک روز مبارزه است

فرزان عاشورزاده سونامی 19 ساله تکواندوی ایران با پشتوانه دریافت طلای جهان و طلای بازی‌های آسیایی و قهرمانی آسیا راهی ریو شده. سایت کمیته بین‌المللی المپیک در حالی او را از امیدهای کسب مدال در این دوره از مسابقات می‌داند که عاشورزاده رقابت در المپیک را سخت و متفاوت می‌داند و می‌گوید: «بازی‌های المپیک پیکار سختی برای آن‌هایی است که اولین بار آن را تجربه می‌کنند چون برای چنین رویداد بزرگ ورزشی تنها تکرار و تمرین کافی نیست و آمادگی ذهنی هم برای ورزشکار بسیار مهم است.»
 او ادامه می‌دهد: «از قبل خودم را برای چنین رویداد بزرگی آماده کرده‌ام تا بتوانم با شرایط و محیط کنار بیایم و تلاشم را خواهم کرد تا پیش وجدان و مردم کشورم سربلند باشم.» فرزان به شناخت خوبش از حریفان پیش رو در این مسابقات اشاره می‌کند و از شرایط برگزاری اردو و تمرینات انجام شده ابراز رضایت می‌کند. وی در پاسخ به این‌که برای مقابله با استرس در المپیک چه می‌کنید، می‌گوید: «بحث استرس برای ورزشکاران همیشه مطرح بوده اما من به عنوان یک ورزشکار همه تمرینات و تلاش‌هایم را کرده‌ام و باور دارم المپیک روز مبارزه است حالا چه با استرس و چه بدون استرس! پس داشتن استرس فقط راندمان کاری‌ام را پایین می‌آورد.» 
فرزان در ادامه می‌گوید: «من در رنکینگ 68- کیلوگرم هیچ امتیازی ندارم و قطعا مسابقات گرند پری سال 2016 را از دست می‌دهم اما این آغاز از صفر برایم لذت‌بخش است چون باید دوباره با خوب‌های وزن 68- کیلوگرم مبارزه کنم و خودم را ثابت کنم تا شایسته حضور در المپیک بعدی باشم.»

خدابخشی: دوست ندارم بگویم ترمیناتور هستم یا نه!

مهدی خدابخشی دیگر تکواندوکار وزن 80- کیلوگرم المپیک ریوست. او که به عنوان نفر نخست رنکینگ فدراسیون جهانی تکواندو مسافر المپیک ریو 2016 شده ابراز امیدواری کرد تا در برزیل یک روز پرشکوه را برای کاروان اعزامی ایران در المپیک رقم بزند: «مبارزه در المپیک، میدان سختی برای هر ورزشکاری است و من خودم را برای نبرد در چنین میدان بزرگی آماده کرده‌ام. سعی خواهم کرد به لطف خدا و دعای مردم و خانواده یک روز خوب و تاریخی را برای ورزش کشورم در المپیک رقم بزنم تا برای همیشه در اذهان باقی بماند.»
 مهدی در خصوص لقب ترمیناتور که کارشناسان به او داده‌اند، می‌گوید: «دوست ندارم بگویم واقعا ترمیناتور هستم یا نه! چون این لقبی است که کارشناسان به من داده‌اند اما به نظرم لقب‌های بهتری هم وجود دارد! در المپیک سعی خواهم کرد فقط خودم باشم با پاهای خودم! 
برای رسیدن به المپیک ریو، 5 سال تمرین کرده‌ام و واقعا برای این رویداد بزرگ ورزشی زحمت کشیده‌ام و از خدا خواسته‌ام در طول مسابقات به من یک خواب آرام بدهد چون معتقدم اگر بازیکنی راحت بخوابد انگار 2 مبارزه را از حریفان برده و به قولی 2 - صفر جلوست!»

مردانی: حق تسلیم شدن نداریم

سجاد مردانی، تکواندوکاری که دیرهنگام بلیت سفرش را به المپیک ریو قطعی کرد اکنون به گفته اغلب کارشناسان به عنوان تکنیکی‌ترین و خوف‌انگیزترین سنگین‌وزن تکواندوی جهان یکی از بخت‌های مسلم خوش‌رنگ‌ترین مدال در المپیک ریو 2016 است. سجاد می‌گوید: «تکواندو به من یاد داد که حق تسلیم شدن را ندارم.» 
او در خصوص هدف از حضور در المپیک می‌گوید: «المپیک برای تمام ورزشکاران مهم است و همه برای مبارزاتشان زحمت می‌کشند و می‌آیند تا مزد زحماتشان را در المپیک که همانا کسب مدال است بگیرند و من هم آرزو می‌کنم همه چیز برای کسب مدال خوب پیش برود.»
وی با تاکید بر این‌که المپیک ریو برای او خواهد بود، تصریح می‌کند: «تمام تمرکزم را برای این رقابت‌ها کنار گذاشته‌ام و به نتیجه‌اش هم فکر نمی‌کنم.» سجاد در پایان این گفت‌وگو از مردم و مسئولان خواست برای موفقیت کاروان ورزشی تیم تکواندو دعا کنند.


منبع: خراسان