تبیان، دستیار زندگی

بیماری‌هایی که با پسوریازیس گره خورده‌اند

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی و مزمن پوستی است که طی آن تولید سریع سلول‌های پوستی موجب ضخیم شدن، ایجاد فلس‌های نقره‌ای خارش دار، قرمزی و خشکی تکه تکه پوست می‌شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پسوریازیس

 

بیماری پسوریازیس هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال های اشتباهی می فرستد و این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت رشد سلول‌های پوست می‌شود؛ یعنی سرعت رشد سلول های پوستی بیشتر از میزان ریختن آن هاست.

این بیماری مسری نیست و غیر از نمای بدی که در پوست ایجاد می‌کند، می‌تواند موجب ابتلا به مشکلات دیگر سلامتی و بیماری‌ها شود.
در این مطلب به چهار مشکل سلامتی که با پسوریازیس گره خورده اند اشاره می‌کنیم:

چاقی و دیابت نوع دو

افراد مبتلا به دیابت نوع دو 50 درصد بیشتر از افرادی که به دیابت دچار نیستند به پسوریازیس مبتلا خواهند شد. همچنین افراد چاق با شاخص توده ی بدنی بیش از 35، تقریبا دو برابر بیش تر از افرادی با وزن طبیعی دچار این بیماری می‌شوند.

طبق مطالعات انجام شده این موضوع کشف شد که علاوه بر دخالت عوامل محیطی مانند چاقی و استعمال سیگار عامل مهم‌تر و محکم‌تری نیز برای ابتلا به پسوریازیس وجود دارد و آن ژنتیک است.

یک ارتباط بسیار واضح و روشن بین التهاب پوستی و استخوان‌های ضعیف وجود دارد

 

پوکی استخوان یا استئوپروز

یک ارتباط بسیار واضح و روشن بین التهاب پوستی و استخوان‌های ضعیف وجود دارد. محققان با بررسی افراد مبتلا به پسوریازیس دریافتند بسیاری از آن ها به دلیل افزایش ماده ای به نام سایتوکینIL-17A ( یک پروتئین سیستم ایمنی که مانع استخوان سازی می‌شود) استخوان‌های ضعیفی دارند.

60 درصد از مبتلایان به پسوریازیس دچار استئوپنی (کم تراکمی استخوان) هستند و 18 درصد از آنان به پوکی استخوان جدی دچارند. این بررسی همچنین نشان داد در افراد مبتلا به این بیماری پوستی، خطر ابتلا به استئوپنی و استئوپروز در هر سال 5 درصد افزایش می یابد.
خبر خوب اینکه داروهایی که برای درمان پسوریازیس استفاده می‌شوند ، در واقع با مسدود کردن سایتوکین IL-17A ، از کاهش تراکم استخوان جلوگیری می‌کنند.

بیماری کرون و کولیت اولسراتیو

حدود 10 درصد از زنان مبتلا به پسوریازیس به یک بیماری التهابی روده مانند کرون و یا کولیت زخمی دچار هستند. این بیماری‌ها هم منشا ژنتیکی دارند تداخل در سایتوکینِ اینترلوکین 23 و اینترلوکین12 که هر دو به تنظیم سیستم ایمنی کمک می‌کنند می تواند برای درمان پسوریازیس و بهبود علائم کرون به کار برود.

افسردگی

حدود 16.5 درصد از مبتلایان به پسوریازیس، علائم جدی افسردگی را دارند. رابطه‌ی این دو مشکل مانند موضوع مرغ و تخم‌مرغ است.

ولی اینکه افراد به دلیل ابتلا به پسوریازیس دچار افسردگی می‌شوند و یا افسردگی موجب تغییرات ژنتیکی و بروز بیماری پسوریازیس می گردد، هنوز مشخص نیست. دلیل هر چه که باشد، باید پزشک از وضعیت روانی و افسرده بودن یا نبودن شما آگاه باشد.

همچنین اگر به این بیماری دچار هستید، داروهای تجویز شده را با اصول صحیح و به موقع مصرف نمایید تا دچار تغییرات منفی در خلق و خو نگردید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.