تبیان، دستیار زندگی

حفظ سلامت در دنیای آلوده به سموم

در دنیای سمی پیرامون ما که ترکیبات مضر بیشماری وجود دارند و می توانند بدن را با مشکل مواجه کنند، گاهی باید به کمک بدن مان بشتابیم تا سم زدایی را بهتر انجام دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هدی بانکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیای آلوده به سموم

سموم موادی هستند که بدنتان نمی تواند از آنها استفاده کند و اگر در بدن باقی بمانند و به سلول ها بچسبند، می‌توانند مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کنند. البته آلاینده ها و سمومی که در دنیای امروز وجود دارند در همان ابتدای ورود به بدن نمی توانند به آن آسیب بزنند، چون بدن می داند که چگونه از سموم دوری کند؛ چیزی را که نیاز دارد می گیرد و از شر چیزهایی که نمی خواهد خلاص می شود.

کبد برای سم زدایی بدن از دو شیوه استفاده می کند. کلیه ها هم سم زدایی می کنند، خون را فیلتر می کنند و سموم را از طریق ادرار از بدن دفع می نمایند. پوست نیز سم زدایی می کند و این کار را با استفاده از میلیون ها غدد عرق انجام می دهد.

شما حتی از طریق تنفس هم بدنتان را سم زدایی می کنید، اکسیژن زندگی بخش را به درون ریه ها می کشید و گازهای مسموم را بیرون می دهید.

تنفس، یک حقیقت اساسی را در مورد بدن نشان می دهد: بدن به طور اتوماتیک سم زدایی می کند. پس نگران نباشید.

اما در دنیای سمی پیرامون ما که ترکیبات مضر بیشماری وجود دارند و می توانند بدن را با مشکل مواجه کنند، گاهی باید به کمک بدنمان بشتابیم تا سم زدایی را بهتر انجام دهد.

آب نقش اساسی در سم زدایی بدن دارد. نوشیدن آب کافی برای حفظ سلامت کلیه ها و در نهایت پاکسازی خون لازم است

روش های دور کردن سموم شامل موارد زیر است:

غذایی را که نمی دانید چیست نخورید

موادی که روی برچسب موادغذایی نوشته شده بیشترشان قابل خواندن نیست، یعنی همان افزودنی‌های مضر. پس چرا بدنمان را با سموم شیمیایی که حتی نمی دانیم چیستند، به رگبار می‌بندیم؟

مکمل هایی مصرف کنید که به سم زدایی کمک می کنند

کبد برای اینکه کارش را بهتر انجام دهد، به مواد مغذی خاصی نیاز دارد. از کجا بدانیم این مواد مغذی را به مقدار کافی در اختیار کبدمان قرار می دهیم؟ از مکمل هایی استفاده کنید که شامل تمام اسیدآمینه های ضروری، ویتامین ث و بسیاری از مواد مغذی حاوی گلوتاتیون برای سم زدایی باشند.

آب بنوشید

آب نقش اساسی در سم زدایی بدن دارد. نوشیدن آب کافی بهترین راهی است که می توانید برای حفظ سلامت کلیه ها و در نهایت پاکسازی خون در پیش بگیرید. هر روز چقدر باید آب بنوشید؟ ببینید لب ها و دهانتان در چه وضعیتی است. اگر خشک باشند، پس به آب بیشتری نیاز دارید.
چک کردن رنگ ادرار نیز شیوه ی خوبی است. اگر رنگ ادرارتان زرد تیره و کدر باشد، پس به اندازه کافی آب نمی نوشید.

معده

زمان ترانزیت دستگاه گوارش تان را تسریع کنید

به زمانی که طول می کشد تا غذای خورده شده فاصله بین دهان تا روده بزرگ را طی کند و آماده ی دفع شود، زمان ترانزیت دستگاه گوارش گفته می شود، یعنی مدت زمان عبور غذاها در دستگاه گوارش. یک زمان ترانزیت نرمال، حدودا یک روز است. اگر زودتر از 12 ساعت، غذای خورده شده دفع شود، بدن زمان کافی برای جذب مواد مغذی لازم از غذا را نخواهد داشت. اگر هم بیشتر از یک روز طول بکشد، غذای گوارش شده شروع می کند به سمی شدن و این سموم مانده، دوباره جذب سیستم بدن می شوند و آسیب هایی به بدن می رسانند.

برای تسریع زمان انتقال غذا به روده باید بیشتر فیبر بخورید، بیشتر آب بنوشید و ویتامین ث بیشتر مصرف کنید، چون باعث می شود آب بیشتری به روده بزرگ برسد و مدفوع نرم تر شود. مرتبا ورزش کنید و عملکرد غده تیروئیدتان را تقویت نمایید، زیرا تیروئید کم کار، هر عملکردی در بدن را کُند می کند که شامل زمان ترانزیت گوارشی هم می شود.

مکمل پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک، باکتری های مفید روده را تقویت می کند. این باکتری های خوب، با باکتری های بد مبارزه می کنند. اگر باکتری های بد و مضر اجازه ی تکثیر پیدا کنند، می توانند بدن را مسموم نمایند.

سونا بروید

تعریق، روشی جهانی در راستای سلامتی است. "تعریق درمانی" شیوه ای بسیار عالی برای کمک به سم زدایی بدن است،و اما چند نکته در مورد استفاده از سونا:

- زیاده روی نکنید. از چند دقیقه و با دمای پایین تر شروع کنید و تدریجا مدت زمان و دما را افزایش دهید، باید در هر صورت احساس راحتی کنید، نه اینکه اذیت شوید.

- به ندای بدن تان گوش دهید. اگر احساس سرگیجه و یا هر احساس ناخوشایند دیگری در سونا داشتید، باید از سونا خارج شوید.

- بدن تان را کم آب نکنید. با خودتان آب همراه داشته باشید و جرعه جرعه بنوشید.

- بعد از سونا، بدنتان را آب بکشید تا سموم دفع شده از طریق پوست، شسته شوند و مجددا جذب بدنتان نگردند.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.