تبیان، دستیار زندگی
شاهین رهنما، نویسنده و شاعر كودك و نوجوان، می گوید: از دیدن این كه كتابهای مناسب در دست بچه ها نیست و آثار ضعیف را می خوانند، رنج می برم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رنجور از کتاب های ضعیف کودک و نوجوان

شاهین رهنما، نویسنده و شاعر كودك و نوجوان، می گوید: از دیدن این كه كتابهای مناسب در دست بچه ها نیست و آثار ضعیف را می خوانند، رنج می برم.

بخش ادبیات تبیان

شاهین رهنما

شاهین رهنما، نویسنده كودك و نوجوان، با اشاره به این كه لازم است موسسات و نهادهای فرهنگی به صورت منسجم و برنامه ریزی شده در عرصه ادبیات، فعالیت كنند، گفت: فعالیت به صورت غیرسیستماتیك، بدون دوراندیشی و بر اساس روابء درنهایت به دلسردی نویسنده و مخاطب منجر می شود.

وی اظهار داشت: متاسفانه در شرایطی كه روابط جای ضوابط را بگیرد، می بینیم كه به جای انتشار آثار باكیفیت و با مضامین مناسب برای كودكان، آثاری كه شایستگی انتشار ندارند منتشر شده و به دست مخاطب می رسند. من به عنوان یك معلم كه در مدارس با دانش آموزان ارتباط دارم، از دیدن این كه كتابهای مناسب در دست بچه ها نیست و آثاری ضعیف را میخوانند، رنج می برم. این وضعیت، نه برای نویسنده خوشایند است و نه برای مخاطب، اما متاسفانه با كم توجهی بعضی از ناشران، شاهد این رویه هستیم.

رهنما تاكید كرد: از سوی دیگر، برای ایجاد رغبت در نسل جدید برای مطالعه كتاب، نباید از نقش مهم آموزش و پرورش غافل شد. آموزش و پرورش با ایجاد طرحها و برنامه های خاصی برای دانش آموزان و خانواده هایشان میتواند الگوی خوبی برای رونق كتابخوانی باشد، اما متاسفانه می بینیم كه حتی دانش آموزان نسبت به كتاب های درسی شان كم علاقه هستند چه برسد به این كه كتابی غیردرسی بخوانند. بخشی از این ایجاد انگیزه باید از سوی معلم انجام شود اما وقتی خود معلم درگیر شرایط اقتصادی باشد، وقتی برای مطالعه نداشته باشد و انگیزه ای برای ارتقای سطح دانش خود نداشته باشد، در این وضعیت قرار می گیریم كه كتاب جایگاه خاصی در خانه و مدرسه ندارد.

وی همچنین افزود: باید سیستم ارزش گذاری برای معلم هایی كه به افزایش دانش خودشان اقدام و شاگردانشان را نیز با مطالعه آشنا می كنند در نظر گرفته شود اما از پتانسیل و فضای موجود مدارس استفاده نمی شود و كتاب همچنان مهجور است.

این نویسنده در ادامه به درونمایه كتاب ها هم اشاره كرد و افزود: اگر ناشر دست نویسنده را باز نگذارد و صرفا بر اشاره به خواسته های خودش با زبانی كه خودش مد نظر دارد تاكید داشته باشد، خلاقیت نویسنده از بین می رود بنابراین اثری كه ارائه می دهد نیز مخاطب خاصی نخواهد داشت. بسیاری از ناشران می خواهند نویسنده مستقیم گویی كند در حالی كه هنر نویسنده در این است كه به شیوه های ظریف و پنهان در متن شعر یا داستان، پیامش را به خواننده منتقل كند.

شاهین رهنما به لزوم مخاطب شناسی نیز تاكید و اظهار كرد: در هر تولیدی باید جامعه هدف را در نظر گرفت و نگارش كتاب هم یكی از مصادیق تولید است. اگر قرار باشد كتابی را صرفا بر اساس نیازها و خواسته ها و تمایلات خودمان بنویسیم، تعجبی ندارد كه مخاطب با آن ارتباط برقرار نكند و در این صورت اگر كتاب چاپ نكنیم بهتر از این است كه كتاب هایی بنویسیم و منتشر كنیم كه به درد نیازهای مخاطب نخورد.

وی به مصائب نویسندگان دور از تهران نیز اشاره و بیان داشت: خود من به عنوان یك نویسنده كه در تهران زندگی نمی كنم، با عدم حمایت  از سوی ناشران و مسئولان فرهنگی روبه رو بوده ام. این مشكلی است كه بسیاری از نویسندگان دور از پایتخت دارند و در حالی كه استعدادهای زیادی در شهرهای دیگر وجود دارد، متاسفانه تمام تمركز بر نویسندگان تهرانی است و ما برای انتشار آثارمان با مشكل مواجهیم.

این نویسنده درباره تازه ترین آثاری كه در دست انتشار دارد نیز توضیح داد: كتابی به نام «یك دختر بی گوشواره» كه شامل یك مجموعه شعر نوجوان در قالب نیمایی و با نگاهی تازه به واقعه عاشوراست قرار است از سوی انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) منتشر شود ضمن این كه یك مجموعه چهارجلدی كتاب خردسال كه شامل مجموعه شعرهایی با مضامین تربیتی، بازی و سرگرمی است را به انتشارات سوره مهر سپرده و منتظر انتشار آن هستم. رمان «چارلی» نیز به زودی از سوی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و مجموعه شعر نوجوان به نام «شب گفت تاریكم» از سوی نشر امیركبیرمنتشر خواهند شد.

گفتنی است مجموعه شعر بزرگسال شاهین رهنما به نام «سیب ها روی شاخه غمگینند» نیز به زودی از سوی نشر ایلیا روانه بازار كتاب می شود.


منبع: سوره مهر