تبیان، دستیار زندگی
دو نوع میکروب به طور طبیعی در زنان همواره وجود دارد. یک دسته از این ها میکروب های دفاعی از دستگاه تناسلی در برابر عفونت های بیماری زا مراقبت می کند و دسته دیگر میکروب هایی که در حالت عادی در بدن زندگی می کنند و در صورتی که میکروب های دفاعی کار خود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان عفونت به وسیله گیاهان دارویی، دستاورد برتر دوره اول سرای دانش رسالت

درمان عفونت به وسیله گیاهان دارویی، دستاورد برتر دوره اول سرای دانش رسالت

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
 
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: درمان عفونت های واژن به وسیله گیاهان دارویی
نام مدرسه: سرای دانش رسالت
نام استاد: خانم ریحانه خیاط ماهر
دانش آموزان: بهار محدثی، هلیا ملایی، زینب احمدیه، ثنا ناصری، زهرا باقری

دو نوع میکروب به طور طبیعی در واژن زنان همواره وجود دارد. یک دسته از این ها میکروب های دفاعی (غیر بیماری زا) از دستگاه تناسلی در برابر عفونت های بیماری زا مراقبت می کند و دسته دیگر میکروب هایی که در حالت عادی در بدن زندگی می کنند و در صورتی که میکروب های دفاعی کار خود را درست انجام دهند، موجب بیماری نمی شوند. اما همین میکروب ها در صورت ضعیف یا کم شدن میکروب های دفاعی، ایجاد بیماری می کنند. مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک توسط خانم هایی که مبتلا به یک بیماری عفونی ساده مثل سرماخوردگی هستند باعث می شود میکروب های غیر بیماری زای بدن شان از بین  برود و زمینه ابتلا به عفونت واژن (واژینیت) فراهم شود.


انواع عفونت واژن
سه نوع عفونت واژن وجود دارد: عفونت قارچی، عفونت باکتریایی و عفونت انگلی. ولی باید گفت از آنجا که محیط مجاری تناسلی به طور طبیعی دارای شرایطی خاص می باشد، عوامل عفونی در حالت عادی، قادر به رشد و تکثیر در این محیط نیستند، مگر اینکه مشکلی وجود داشته باشد. در اینجا هر یک از این عفونت ها را برایتان شرح می دهیم.


عفونت قارچی واژن
 منشأ عفونت های قارچی اندام تناسلی زنان، عمدتاً نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس است. این قارچ معمولاً به طور طبیعی در محیط واژن وجود دارد و تنها زمانی که بیش از حد معمول رشد کند، می تواند بیماری زا شود.
البته به روشنی نمی توان علت عفونت قارچی را توضیح داد، اما آنچه مسلم است قارچ ها در بدن ما حیات داشته و با ما هم زیست اند. قارچ ها در محل زیست ما، در غذاها و خوراکی ها وجود دارند و به نوعی می توان گفت ما را احاطه کرده اند، ولی اکثر ما گرفتار عفونت ناشی از قارچ ها نمی شویم.


عفوت باکتریایی واژن
عفونت باکتریایی بر اثر عدم توازن تعداد باکتری ها در واژن زنان رخ می دهد. این حالت معمولاً در بین زنان زیر 40 سال دیده می شود. عفونت های باکتریایی دستگاه تناسلی بیشتر توسط باکتری به نام گاردنلا واژینالیس ایجاد می شود.


عفونت انگلی واژن
عفونت های انگلی مجاری تناسلی در بیشتر اوقات به واسطه نوعی انگل تک سلولی ایجاد می شود. این انگل به طور طبیعی در مجاری تناسلی زندگی نمی کند و ابتلا به آن ممکن است از طریق استخر یا حوله آلوده و نیز تماس با فرد آلوده حاصل گردد.

درمان عفونت به وسیله گیاهان دارویی، دستاورد برتر دوره اول سرای دانش رسالت


درمان عفونت به روش طب سنتی
در طب سنتی روش های زیادی برای درمان عفونت واژن و رحم توصیه شده است مانند استفاده از عسل، ماست و یا ترکیبی از آن ها، شستشو با سرکه، استفاده از میوه کاج، تخم گشنیز همراه با تعدادی دیگر از داروهای گیاهی، تهیه دمنوش از گیاهان دارویی مانند پولکی، تیول و اسطخودوس و ... . هر یک از این روش ها دستورالعمل خاص خود را دارد که باید دقیقاً رعایت شود.

روش تهیه دمنوش گیاهان دارویی
در این پژوهش از سه گیاه دارویی تیول، پولکی و اسطخودوس استفاده شد. برای تهیه دمنوش این گیاهان مقداری از آنها در آب جوشیده شده ریخته شد و به مدت 1 ساعت دم شد. سپس عصاره حاصل از دم کردن گیاه به وسیله فیلترهای میکربی (22/0 میکرن) استریل شد. در مورد هر گیاه عصاره های رقیق تا غلیظ آن تهیه و مورد آزمون قرار گرفت.

تهیه سوسپانسیون از باکتری عامل عفونت
 ابتدا کشت 24 ساعته ای از باکتری عامل عفونت تهیه شد یعنی باکتری به روش کشت چهار مرحله ای بر روی پلیت نوترین آگار کشت داده شد و 24 ساعت در 37 درجه سانتی گراد گرمخانه گذاری شد. در مرحله بعد مقداری از باکتری به وسیله فیلدوپلاتین استریل شده برداشته شد و داخل 5 سی سی سرم فیزیولوژی استریل کاملاً حل شد تا سوسپانسیون پکنواختی معادل لوله 0/5 مک فارلند حاصل شود.

انجام آزمایش
این آزمایش به دو روش انجام شد:
1- روش پورپلیت:
برای انجام این روش ابتدا 2 سی سی از عصاره گیاهان دارویی درون پلیت ریخته شد سپس محیط کشت نوترین آگار استریلی که دمای آن زیر 50 درجه سانتی گراد بود به پلیت اضافه شد. وقتی محیط کشت کاملاً به حالت جامد در آمد مقدار 100 میکرولیتر از سوسپانسیون باکتری عامل عفونت به وسیله سرنگ استریل برداشته شد و روی سطح محیط کشت ریخته شد. باکتری به وسیله میله شیشه ای L شکل کاملاً روی سطح محیط پخش شد. پلیت ها گرمخانه گذاری شدند و نتایج آن ها بررسی شد.

2- روش ایجاد چاهک: برای انجام این روش ابتدا محیط کشت نوترین آگار تهیه و استریل شد سپس محیط کشت به داخل پلیت ها ریخته شد وقتی محیط کشت کاملاً بست و جامد شد در وسط آن یک چاهک ایجاد شد و آگار اضافی دور ریخته شد. سپس مقدار 100 میکرولیتر از سوسپانسیون باکتری به وسیله سرنگ بر روی محیط کشت ریخته شد و با میله شیشه ای کاملاً پخش شد. در مرحله بعد حدود 100 میکرولیتر از عصاره گیاهان دارویی داخل چاهک ریخته شد و پلیت ها گرمخانه گذاری شدند و دوباره نتایج بررسی شد.
عصاره ها به صورت تکی و ترکیبی مورد آزمون قرار گرفتند: تیول، پولکی، اسطخودوس، تیول و پولکی، تیول و اسطخودوس، پولکی و اسطخودوس، تیول و پولکی و اسطخودوس.
پلیت هایی به عنوان شاهد در نظر گرفته شدند که در آن ها همه شرایط با پلیت های دیگر یکسان بود فقط عصاره گیاه وجود نداشت.


برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی