تبیان، دستیار زندگی
آزمون سراسری در کمال صحت و دقت برگزار شد و داوطلبان، یک مرحله مهم را پشت سر گذاشتند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با انتخاب رشته درست، آینده خود را ترسیم کنید- قسمت اول

آزمون سراسری در کمال صحت و دقت برگزار شد و داوطلبان، یک مرحله مهم را پشت سر گذاشتند.

با انتخاب رشته درست، آینده خود را ترسیم کنید- قسمت اول

همان گونه که در قسمت های قبل اشاره کردیم، دیگر نباید به آزمون و نکات منفی آن فکر کرد، زیرا کنکور تمام شده است و نمی توان برای تغییر آن کاری انجام داد، و بهترین کار این است که این آزمون را تجربه ای برای آزمون بعدی قرار دهیم، اما در این میان، عده ای از شما عزیزان که آزمون خوبی را پشت سر گذاشته اید، می توانید خود را برای مرحله بعدی آماده نمایید.

حتماً می پرسید این مرحله چیست؟ این مرحله که یکی از مراحل بسیار مهم و حساس کنکور است، انتخاب رشته است.

هر فردی در زندگی، بارها دست به انتخاب می زند. لحظات انتخاب لحظاتی حساس هستند. چون با تصمیم گیری در مورد روش یا پدیده ای خاص فرد سرنوشت خود را رقم می زند. انسان با انتخاب های خود، مسیر زندگی اش را تعیین می کند و سرنوشت خود را رقم می زند.

انتخاب در زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. با انتخاب درست می توان از منابع مادی، مالی، انسانی و اطلاعاتی به شیوهای مناسب بهره برداری کرده و از اتلاف این منابع جلوگیری کرد. انتخابی که مبتنی بر اطلاعات و بینش باشد، می تواند به تصمیم گیرنده در جلوگیری از اتلاف منابع کمک کند.

با انتخاب رشته درست، آینده خود را ترسیم کنید- قسمت اول

از طرف دیگر، فرد تصمیم گیرنده، باید نسبت به انتخاب خود پاسخگو باشد. بنابراین، انتخاب صحیح می تواند فرد را از عواقب انتخاب نادرستش حفظ کند. یکی از مراحلی که بسیاری از افراد، دست به انتخاب می زنند، بعد از کنکور و برای انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه است. این انتخاب نیز بسیار مهم و حیاتی است. زیرا فرد پس از انتخاب، مسیر شغلی، مالی و حتی خانوادگی خود را نیز مشخص  می کند. انتخاب رشته تحصیلی، اهمیت فراوانی دارد.

زیرا یک انتخاب نادرست، سبب افت علمی کشور، کاهش و حتی از بین رفتن منابع اقتصادی و انسانی، بی تفاوتی و بی انگیزه شدن دانشجو نسبت به مسائل فردی و اجتماعی و ایجاد اختلالات روانی و افسردگی او می شود. بنابراین، انتخاب رشته تحصیلی را می توان یکی از مهم ترین انتخاب های هر فرد پس از پایان تحصیلات دوره متوسطه برشمرد که به نوعی زندگی آینده او را ترسیم می کند.

کنکوری ها بعد از آزمون به سه دسته تقیسم می شوند:

گروه اول: افرادی هستند که یقین دارند پذیرفته می شوند. این گروه داوطلبانی هستند که طبق یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده، مطالعه کرده و با آمادگی بالا در آزمون شرکت کرده اند و صد در صد به عملکرد خود مطمئن هستند.

گروه دوم: افرادی هستند که دچار تردیدند. یعنی نه می توانند بگویند که حتماً قبول می شوند و نه می توانند بگویند که حتماً مردود می شوند، و در واقع، چندان از نتیجه آزمون خود مطمئن نیستند.
گروه سوم: افرادی هستند که از تلاش خود و نتیجه ای که از این آزمون خواهند گرفت راضی نیستند.

اما آن چه که در حال حاضر، بسیار حائز اهمیت است و گروه اول و دوم باید به آن توجه کنند، مسئله انتخاب رشته است. حتماً می پرسید چرا؟

1- آن عده که یقیق دارند قبول می شوند باید به فکر انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر خود باشند. چون انتخاب رشته، انتخاب آینده است. یعنی انتخاب رشته در تمام مراحل زندگی یک فرد موثر است. حتی زندگی شخصی، خانوادگی، همسر و فرزند و آینده فرد و ... هر کدام می تواند از انتخاب رشته او متأثر باشد.

با توجه به این که زمان توزیع کارنامه اولیه انتخاب رشته، به زودی فرا می رسد، آن هایی که اطمینان به قبولی دارند باید از همین حالا رشته مورد علاقه و دانشگاه مورد نظرخود را با دقت مورد تحقیق و بررسی قرار دهند تا بتوانند با دید باز انتخاب رشته کنند.

2- گروهی که شک دارند قبول می شوند، باید دقیقاً همانند گروه نخست بنا را بر قبولی بگذارند و به فکر انتخاب رشته باشند، چون اگر این گروه بنا را بر قبول نشدن بگذارند و در زمان توزیع کارنامه، مجاز به انتخاب رشته باشند، در واقع خیلی از فرصت ها را از دست داده اند و با یک انتخاب سطحی، با عجله و به دور از آگاهی، دچار دردسرهای بعدی، نظیر تغییر رشته و مشکلات ناشی از آن خواهند شد.

با انتخاب رشته درست، آینده خود را ترسیم کنید- قسمت اول

به این ترتیب، گروه بسیاری از شما داوطلبان گرامی از جمله افرادی خواهید بود که از هم اکنون باید به فکر انتخاب رشته و تحقیق در این مورد باشید. این مرحله، مرحله ای بسیار حساس و مهم است و بی تفاوتی و بی اطلاعی نسبت به آن می تواند آینده و توانایی جوانان را تحت تأثیر منفی قرار دهد. همچنان که مواجه درست، سنجیده، منطقی و مدبرانه با این مرحله می تواند نوید بخش آینده و راهی مطمئن و کم دغدغه برای آن ها باشد.

انتخاب رشته تحصیلی، انتخابی حساس است. زیرا کوچک ترین اشتباه، بی تدبیری و برخورد و تصمیم گیری از سر احساس، می تواند آرزوها و آمال فرد را دچار تهدید و ناکامی سازد.

از طرف دیگر، گاهی، دخالت ها و دیدگاه های بسیاری از اطرافیان بر تصمیم گیری فرد موثر واقع می شود و به این خاطر، هر گونه اقدام یا اجبار بی دلیل و حساب نشده اطرافیان می تواند داوطلبان ورود به دانشگاه را در انتخاب صحیح مسیر تحصیلی آینده خود با مشکل مواجه سازد.

به همین دلیل در این مرحله مهم، داوطلب باید، میزان علاقه و توانایی خود را برای ورود در رشته های مختلف دانشگاه به درستی و به طور دقیق بسنجد و تصمیمی منطبق بر واقعیت و متناسب با توانایی و علاقه خود بگیرد. از طرف دیگر، در نظر داشتن علاقه صرف، بدون توجه به میزان توانای و استعداد، می تواند فرد داوطلب را در انتخاب مسیر آینده تحصیلی و حتی کاری اش با مشکل مواجه سازد.

مرحله انتخاب رشته، مهم است. زیرا ارتباط مستقیمی با آینده شغلی و کاری داوطلبان دارد و آینده شغلی بیشتر افراد از این مسیر رقم می خورد. با این وجود، فرد باید در انتخاب رشته خود رتبه و نمره تحصیلی اش را در نظر بگیرد و از تصمیم گیری در خلأ و بدون در نظر گرفتن واقعیات مربوط به استعداد و دانایی خود بپرهیزد.

دلیل دیگر اهمیت این مرحله، آن است که می توان مکمل تلاش های یک ساله داوطلبان باشد. این تلاش ها اگر با حرکت سنجیده در این مرحله همراه نشود می تواند آن را دچار ناکامی سازد.
این حساس و مهم بودن مرحله انتخاب رشته اقتضا می کند تا داوطلبان ورود به دانشگاه، با حوصله، دقت، مطالعه و استفاده از تجربه و مشورت افراد امین و مطلع، موفق به عبور از این مرحله شوند. داوطلبان عزیز، باید متوجه آسیب هایی که این مرحله تصمیماتشان را تحت تأثیر و تهدید خود سازد نیز باشند.

با انتخاب رشته درست، آینده خود را ترسیم کنید- قسمت اول

مهم ترین این آسیب ها را می توان را موارد برشمرد:

1- فدا کردن دقت به پای سرعت

چه بسا داوطلبانی باشند که از سر ذوق و شوقی که نسبت به عبور از این مرحله مهم دارند، دقت را فدای سرعت نمایند و بخواهند در سریع ترین زمان ممکن، فرم انتخاب رشته را پر کرده و تحویل دهند. در صورت وقوع چنین پدیده ای احتمال دارد که فرد داوطلب دچار اشتباه شود و فرصت را برای جبران اشتباه نیز از دست بدهد، ازا این رو، توصیه ما به عزیزان داوطلب آن است که دقت را فدای سرعت نکرده و از حداکثر فرصت خود برای انتخاب مطمئن رشته شان در محیطی آرام و پر حوصله استفاد نمایند.

2- انتخاب رشته در یک فضای احساسی و تحت تأثیر فشارهای روانی یا ترغیب ها و تشویق های بدون پشتوانه و منطق اطرافیان، هم می تواند این مرحله مهم تصمیم گیری را دچار آسیب و تهدید سازد، در چنین شرایطی، فرد رشته ای را که دوست دارد بی اعتنا به رتبه و نمره خود انتخاب می کند و نتیجه این است که فرد مزبور به خاطر پذیرفته نشدن، نمی تواند در رشته انتخابی وارد شود، و از سوی دیگر، فرصت ورود به رشته دیگری را که مطابق با شرایط علمی اوست، نیز از دست می دهد.

در مرحله اول اعلام اسامی قبول شدگان، به داوطلبان اجازه انتخاب 150 رشته / شهر داده می شود که توصیه می کنیم داوطلبان از همین امروز در مورد جمع آوری اطلاعات درباره رشته ها و د دانشگاه ها از پذیرفته شدگان سال های قبل یا اساتید متخصص هر رشته دانشگاهی اقدام نمایند. داوطلبان ابتدا و براساس نمرات دریافتی در کارنامه خود باید دقت کنند که در کدام یک از زیر گروه های اشاره شده در کارنامه شان نمره بیشتری دریافت کرده اند.

زیرا موضوع استعداد سنجی خودشان باید براساس همین معیار بسنجند و سپس براساس علاقه از بین رشته های موجود در دفترچه های موجود در دفترچه های مربوط حدود 200 رشته / شهر را انتخاب کرده و بعد براساس امکانات و رتبه، علاقه و بازار کار از بین این تعداد، 150 رشته را انتخاب نموده و بر حسب اهمیت رشته ها، آن ها را اولویت بندی نمایند.

به داوطلبان عزیز توصیه می شود که در مورد انتخاب رشته خودشان با والدین عزیزشان و همچنین کسانی که صاحب نظر هستند (اساتید دانشگاه با قبول شدگان سال های گذشته) مشورت نمایند و از انتخاب رشته هایی که از سوی موسسات مجاز ارائه می گردد، فقط به عنوان راهنمایی استفاده کنند، و همانطور که اشاره شد، در این زمینه، تنها به سه عامل، استعداد و امکاناتشان توجه ویژه ای داشته باشند.

با انتخاب رشته درست، آینده خود را ترسیم کنید- قسمت اول

3- لحاظ نکردن شرایط ورود به یک رشته خاص

آسیب دیگر که می تواند در این مرحله، متوجه داوطلبان شود این است که فرد، تحت تأثیر نام رشته ای خاص قرار گیرد و بدون در نظر گرفتن شرایط دیگر از جمله توانایی های روحی، مالی، رتبه و غیره به انتخاب آن اقدام نماید.

در بسیاری از مواقع ممکن است که به لحاظ استعداد توانایی آن را داشته باشیم که در رشته ای خاص وارد شویم، اما شرایط روحی و ذهنی متناسب با مباحث و مشاغل آن رشته را که در آینده ما را درگیر خواهد کرد، نداشته باشیم. به همین دلیل، باید اشاره نمود که بزرگی و پرطمطراق نام یک رشته نباید ما را به تصمیمی نسنجیده وا دارد.

4- اشتباه در تکمیل فرم انتخاب رشته

چه بسا فردی همه شرایط مربوط به انتخاب رشته رعایت کند. مثلاً هم رتبه و نمره خود را در این تصمیم دخیل نماید و هم در فضایی واقعی و به دور از احساسات تصمیم بگیرد، اما بر اثر عوامل مختلفی، در تکمیل فرم انتخاب رشته دچار اشکال و اشتباه شود و کد رشته ای دیگر را نوشته و بدون اطلاع از این موضوع به رشته ای که چه بسا نسبت به آن علاقه ای هم ندارد، وارد شود.

راه غلبه بر این آسیب آن است که فرد چند بار هم که شده فرم انتخاب رشته را مرور و از صحت گزینه های انتخابی خود اطمینان حاصل نماید.

بهتر است که برای این منظور، داوطلبان عزیز از فرم انتخاب رشته شان کپی تهیه کرده، ابتدا انتخاب های خود را روی آن اعمال نمایید و در نهایت، وقتی تصمیمشان نهایی شد، آن را به فرم اصلی منتقل نمایند.

با انتخاب رشته درست، آینده خود را ترسیم کنید-  قسمت اول

با انتخاب رشته درست، آینده خود را ترسیم کنید- قسمت دوم

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان،تنظیم: نیلوفر یاقوتی