تبیان، دستیار زندگی
مؤسسه‌های پژوهشی "THE 451 GROUP"و "EVANS DATA" در گزارش‌های جداگانه‌ای اعلام کردند نرم افزارهای اوپن سورس در حال تأثیرگذاری قابل توجه بر شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزارهای تجاری هستند. در گزارش THE 451 GROUP با عنوان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نرم‌افزارهای اوپن‌سورس و رقبا !


مؤسسه‌های پژوهشی "THE 451 GROUP"و "EVANS DATA" در گزارش‌های جداگانه‌ای اعلام کردند نرم افزارهای اوپن سورس در حال تأثیرگذاری قابل توجه بر شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزارهای تجاری هستند.

در گزارش THE 451 GROUP با عنوان "GOING OPEN – SOFTWARE VENDORS IN TRANSITION" بیان شده است که نرم‌افزارهای اوپن‌سورس به شکل فزاینده‌ای بر الگوهای کاری شرکت‌های فروشنده نرم‌افزارهای اختصاصی، فشار وارد می کنند. هم‌اکنون این شرکت‌ها، نرم‌افزارهای اوپن سورس را راه‌کاری برای رشد توزیع و بهبود مشارکت مشتریان و رقابت پذیری فرآورده‌های خود می بینند. براین پایه گرایش بیشتر شرکت‌های نرم‌افزاری، بر ارائه رایگان کدهای فرآورده‌های‌شان است.

در این گزارش به این موضوع نیز اشاره شده است که نرم‌افزارهای اوپن سورس، سبب دگرگونی در روابط میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نرم افزارها شده‌اند.

به باور " THE 451 GROUP "، نرم‌افزارهای اوپن سورس رقابت‌پذیری بیشتری را برای شرکت‌های کوچک‌تر نرم‌افزاری پدید می‌آورند و بر این پایه شرکت‌های کوچک‌تر توان بیشتری برای ادامه فعالیت خود می‌یابند.

همچنین در این گزارش آمده است كه مجوزهای انحصاری تولید فرآورده‌ها، همچنان بزرگ‌ترین عامل بهره‌دهی برای شرکت‌های نرم افزاری است و در آینده نزدیک، مجوزهای انحصاری نرم افزاری از میان نخواهند رفت.

از سوی دیگر، EVANS DATA در تحلیل خود نشان داده است بخش بزرگ توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری در جهان، به‌ شكل فزاینده از کدهای اوپن سورس بهره می‌برند. در نظرسنجی که از سوی این مؤسسه در برزیل، روسیه، اروپای شرقی، هند و چین انجام گرفته است، 69 درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند كه از نرم‌افزارهای اوپن سورس بهره می‌برند. این درحالی است که این رقم در شش ماه گذشته 59 درصد بوده است.

برپایه این نظرسنجی، پلاتفرم اوپن سورس ECLIPSE بیش از رقیبان خود در کشورهای هند و برزیل به‌‌كارگرفته می‌شود. از سوی دیگر، توسعه لینوکس در بسیاری از بازارهای در حال ظهور، گسترش بافته‌است.

برخلاف این آمار، نرم‌افزارهای تجاری همچنان دارای اهمیت بالایی هستند. برای نمونه، 47 درصد از توسعه‌دهندگان هندی منتظرند تا سیستم‌های عامل خود را به ویندوز ویستا به عنوان نخستین یا دومین سیستم عامل مورد استفاده خود، ارتقاء دهند.

درباره توسعه وب نیز نظرسنجی EVANS DATA نمایانگر آن است که 36 درصد توسعه‌دهندگان وب در بازارهای در حال ظهور، از آژاکس (ASYNCHRONOUS JAVASCRIPT AND XML - AJAX) بهره‌ می‌برند. این رقم در شش ماه گذشته 21 درصد بوده است.

منبع : همکاران سیستم

مطالب مرتبط :

1. منابع آنلاین فارسی برای علاقه‌مندان لینوکس و اپن‌سورس (قسمت اول)

2. منابع آنلاین فارسی برای علاقه‌مندان لینوکس و اپن‌سورس (قسمت دوم)

3. لینوكس سیستم عامل قابل اعتماد

4. ویندوز با لینوكس چه تفاوتی دارد