تبیان، دستیار زندگی
آرامگاه «آّبش خاتون» تنها فرمانروای زن فارس ، این روزها در سایه بی توجهی و عدم مرمت ، درحال نابودی است و امکان بازدید از آن به دلیل قل و زنجیر بر در آن وجود ندارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قفل بی توجهی بر آرامگاه تنها فرمانروای زن فارس

آرامگاه « آبش خاتون » تنها فرمانروای زن فارس ، این روزها در سایه بی توجهی و عدم مرمت ، در حال نابودی است و امکان بازدید از آن به دلیل قل و زنجیر بر در آن وجود ندارد.

title

به گزارش تبیان از خبرگزاری مهر، گروه استان ها: «آبش خاتون» تنها فرمانروای زن فارس بوده که در قرن هفتم هجری می زیسته و بنابر اسناد تاریخی، نزدیک به ۱۱ سال بر فارس حکومت کرده است. وی دختر« سعد بن ابی بکربن سعید زنگی» و همسر  پسر هلاکو خان مغول و آخرین اتابک از خاندان سلغریان است.

این زن سال ۶۶۲ قمری فرمانروای فارس بوده و بر اساس مستندات موجود او در زمان حکمرانی خود فعالیتهای زیادی برای پیشرفت شهر انجام داده است.

مقبره آبش خاتون که به نام رباط آبش نیز شناخته می شود بنایی سه طبقه بوده ؛ اطراف مقبره با کاشی های نفیسی تزئین شده که بسیاری از آنها از بین رفته است. در داخل بنا و در حیاط آرامگاه، دو سنگ قبر با معجری آهنی قرار دارد.

آبش خاتون در دوران حکومت و زندگی خود در فارس و شیراز، فعالیت های بسیاری برای پیشرفت سرزمین اش انجام داده است. به گواه تاریخ این فرمانروای زن در سال های ۶۲۳ تا ۶۸۵ هجری قمری اقدام به ساخت مدرسه، کاروانسرا و دیگر بناهای عام المنفعه کرده است .

آرامگاه آبش خاتون در ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ در فهرست ملی جای گرفته است.

«شیراز، بولوار سیبویه، نرسیده به میدان دفاع مقدس، آرامگاه آبش خاتون»، این آدرس بنای آرامگاه است که این روزها نه بازدید کننده ای دارد و نه ارگانی برای مرمتش آستین بالا می زند.

سالهاست این آرامگاه به حال خودش رها شده و هر روز نیز بر فرسودگی و نابودی آن نزدیک تر می شود. سالهاست بر در اصلی بنا قل و زنجیر بسته اند تا کسی نتواند از بنا بازدید کند و داربستهایی که ده ها سال از وجودشان می گذرد.

رئیس اداره بقاع و اماکن مذهبی فارس به خبرنگار مهر در این خصوص گفت: ساماندهی این آرامگاه  چند سال قبل به همراه دیگر بقاع در دستور کار قرار گرفت.

الیاس رضایی ادامه داد: در آن سالها بیش از ۷۰ بقاع متبرکه و امامزاده بر اساس اولویت در حالی مرمت و بازسازی شد که در بافت قدیمی شیراز قرار داشتند.

وی اظهار داشت: اما آن زمان به دلیل پاره ای مشکلات از جمله کمبود اعتبار بازسازی مقبره آبش خاتون و حدود چهار مقبره دیگر باقی ماند که همچنان به دلیل کمبود اعتبار، بلاتکلیف مانده است.

رئیس اداره بقاع و اماکن مذهبی فارس با تاکید بر اینکه با اعتبارات اندک نمی توان این مقبره ها را بازسازی کرد، گفت: طی چند سال گذشته آسیبهایی به این بنا وارد شده و در صورت تامین اعتبار بازسازی آن نیز آغاز می شود.

وی بر لزوم تهیه طرح جامع مرمتی برای این اثر تاریخی- مذهبی تاکید کرد و افزود: پرونده مرمتی آرامگاه آبش خاتون در قالب یک پروژه مشارکتی باید با همکاری میراث فرهنگی فارس، شهرداری و اوقاف  گشوده شود.

رضایی ادامه داد: اداره اوقاف آمادگی کامل دارد که برای مرمت و احیای چنین اماکن ثبتی که در تملک اوقاف است با دیگر نهادهای فرهنگی و اجرایی استان همکاری کند.

رئیس اداره بقاع و اماکن مذهبی فارس تاکید کرد: این مقبره هیچگونه درآمدی از راه فروش بلیط و ... ندارد و بودجه اوقاف نیز به تنهایی پاسخگوی مرمت آن نیست از این رو باید دیگر نهادهای ذی ربط با این اداره همکاری کنند.


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .