تبیان، دستیار زندگی
آفت کش ها موادی به صورت مایع، جامد و یا گاز هستند که به منظور نابودی آفت ها به کار می روند. بعضی از این آفت ها که مورد علاقه انسان ها نیستند، حشرات، علف های هرز و میکروب هایی هستند که گیاهان را از بین می برند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی تأثیر آفت کش های شیمیایی

بررسی تأثیر آفت کش های شیمیایی

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی تأثیر آفت کش های شیمیایی و زیستی همراه با شبیه سازی باران
نام ارائه دهنده/دهندگان: صبا یاوری-مبینا محمودی-مریم حسینی مقدم
زمینه و نوع پروژه: زیست محیطی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: فرزانگان 4

مقدمه

آفت کش ها موادی به صورت مایع، جامد و یا گاز هستند که به منظور نابودی آفت ها به کار می روند. بعضی از این آفت ها که مورد علاقه انسان ها نیستند، حشرات، علف های هرز و میکروب هایی هستند که گیاهان را از بین می برند.

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آفت کش های شیمیایی و زیستی همراه با شبیه سازی باران بود.

بسیاری از آفت کش ها، سمی هستند و علاوه بر این که آفت ها را از بین می برند به انسان ها نیز صدمه می زنند. برای این کار احتیاج به یک آفت کش زیستی و یک آفت کش شیمیایی بود تا تأثیر هر دو بر روی شته ها بررسی شود.

بررسی تأثیر آفت کش های شیمیایی

دانش آموزن برای آفت کش زیستی از عصاره گیاه تنباکو استفاده کردند. تنباکو به دلیل داشتن ترکیب سمی آلکالوئید در برگ هایش به عنوان سم ارگانیک شناخته می شود. برای تهیه این عصاره 21 گرم تنباکو به مدت 1 ساعت در 1 لیتر آب خیسانده شد و سپس به مدت 4 ساعت قرار دادن آن بر روی حرارت به وسیله دستگاه دکانتور عصاره گیری شد و مقداری عصاره تنباکو به دست آمد که به علت کمبود امکانات آزمایشگاه و کمبود زمان در طی همین عصاره گیری شبیه سازی باران نیز با عمل تبخیر و میعان انجام شد.

از سم مالاتیون که سمی فسفره می باشد نیز به عنوان آفت کش شیمیایی استفاده شد.

مالاتیون حشره-کشی است از گروه ارگانوفسفره ها با خاصیت غیر سیستمیک و اثر تماسی، گوارشی و تدخینی که توانایی آن در مهار آنزیم كولین استراز در سیستم عصبی جانوران است.

چون آنزیم كولین استراز لازم برای تجزیه استیل كولین در فضای بین سیناپسی و حذف این تحریك مستمر به واسطه مالاتیون بلوكه شده است.

برای اینکه این ترکیب تاثیر خود را از طریق مهار این آنزیم اعمال نماید می بایست از طریق متابولیسم اکسیداتیو فعال شود تا قادر به مهار آنزیم كولین استراز در سیستم عصبی جانوران گردد.

بررسی تأثیر آفت کش های شیمیایی

به وسیله دستگاه دکانتور در این سم هم عمل تبخیر و میعان صورت گرفت تا بتوان تأثیر آن ها را در باران مشاهده کرد.

عصاره های گرفته شده هر دو در دو بشر جمع آوری شد و پس از پوشاندن سر آن ها توسط ورق آلومینیومی، به مدت چند روز درون یخچال نگه داری گردید. این آزمایش در بخشی از باغچه مدرسه انجام شد که بیش ترین تراکم بوته های گل سرخ در آن قرار داشتند.

30 شته (10 شته در یک گروه با 3 تکرار) را روی هر بوته انتخاب کرده و برای جلوگیری از خروج شته ها، آن ها را با توری به دور شاخه ای که شته ها در آن قرار داشتند پوشانده شد. برای تکرار این آزمایش در هر بوته که برای یک آفت کش در نظر گرفته شده بود، سه شاخه را انتخاب کردند تا در شرایطی یکسان قرار گیرند.

لازم به ذکر است که هر سه بوته از یک خاک تغذیه می کردند. به ترتیب به هر سه شاخه یک بوته آب مقطر (شاهد)، عصاره تنباکو (آفت کش زیستی) و مالاتیون (آفت کش شیمایی) اسپری شد. پس از گذشت 24 ساعت تعداد شته ها شمارش شد.

مواد و وسایل:

تنباکو - مالاتیون-شته -دستگاه دکانتور-سه ظرف رنگ روشن -توری -تیغ - پنس- چسب کاغذی-شیشه رایت - بشر- برگ - آب مقطر

مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله
6. آشنایی با موارد استاندارد پروژه
7. آشنایی با انواع آفت کش ها
8. آشنایی با نحوه ساخت آفتکش طبیعی

بخش پروژه دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی،تنظیم:نیلوفر یاقوتی