تبیان، دستیار زندگی
د 85 ) امروز ، شنبه دوازدهم اسفند ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با سیزدهم صفر 1428 هجری قمری و سوم مارس 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند: دستور ساختن شهر « ایوان كی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ ( 12 اسفند 85 )


امروز ، شنبه دوازدهم اسفند ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با سیزدهم صفر 1428 هجری قمری و سوم مارس 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:


دستور ساختن شهر « ایوان كی » در ایالت ری

2185 سال پیش در چنین روزی در سال 178 پیش از میلاد ، فرهاد اول شاه ایران از دودمان اشكانی ، دستور ساختن « ری » نوین را در غرب شهر ری ( منطقه ورامین ) صادر كرد كه بعدا « ایوان كی » خوانده شده است . درتاریخهای یونانی آن را« گاراكس یا خاراكس » نوشته اند . یونانیان « ری » را هم راگس می نوشتند.

اما امروزه اِیوانِکِی شهری است کوچک در 65 کیلومتری آزادراه تهران-مشهد ، قبل از گرمسار. این شهر زمانی مکانی نسبتاً مهم بوده است. طبق روایتهای دیگر این شهر کوچک سابقه ی 5000 ساله ی تاریخی دارد. این شهر تاریخی در زمان حکومت کیانیان بنا به گفته اشخاص همچنین بعضی متون تاریخی ، پایتخت ایران بوده است.اکنون آثاری از گذشته های دور در این شهر وجود دارند, مانند کاروانسرای شاه عباس , قلعه ماری( که نام محلی آن رباط ماری است) و... با وجود آنكه این شهر مدتی دور از دیدهای اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته بود اما اكنون دوباره رونق اقتصادی و اجتماعی خود را باز یافته است.به زودی شهرکی 100.000 نفری با همین نام ایوانکی در بخش شمال شرقی ایوانکی ساخته خواهد شد. مردم این شهر بسیار با فرهنگ بوده و علت این امر نیز گذشته پر سابقه این مردم و همچنین نزدیك بودن آن به پایتخت است. وجود شهركهای صنعتی بسیار گسترده موجب گسترش این شهر گردیده. از كارخانه جات مهم این شهرك میتوان:كارخانه MDF ارژن را نام برد.

***


جلسه بررسی دلایل شکست روم از ایران در جنگ حران

2059 سال پیش در چنین روزی در سال 52 قبل از میلاد، جلسه ای برای بررسی دلایل شکست روم از ایران در جنگ حران (كارهه) ، برگزار شد . یك قسمت از مذاكرات این جلسه حاوی اظهارات چند افسر رومی در این مورد بود. (این جنگ در بهار سال 53 پیش از میلاد یعنی حدود 9 ماه قبل از آن جلسه صورت گرفته بود و ضمن آن كراسوس كنسول روم كشته شده بود ) برخی از اظهارات این افسران رومی ، و در واقع دلایل شکست روم ، به این شرح است :

- سپهبد سورنا فرمانده ارتش ایران در این جنگ از تاكتیك و سلاحهای تازه استفاده كرد.

- هر سرباز سوار ایرانی با خود مشك كوچكی پر از آب حمل می كرد و مانند ما دچار تشنگی نمی شد.

- به پیادگان با مشكهایی كه بر شترها بار بود آب و مهمات می رساندند.

- سربازان ایرانی به نوبت با تاكتیك خاصی كه برای ما تازگی داشت از میدان خارج می شدند وبه استراحت می پرداختند.

- سواران ایران قادر به تیر اندازی از پشت سر هستند كه ما تجربه آن را نداریم .

- ایرانیان كمانهای تازه اختراع كرده اند كه با آنها توانستند پای پیادگان مارا كه باسپرهای بزرگ در برابر انها و برای محافظت از سوارانمان قلعه درست كرده بودیم به زمین بدوزند.

- ایرانیان دارای زوبین های دوكی شكل بودند كه با دستگاه كاملا تازه ای تا فاصله دور پرتاب می شد.

- شمشیرهای آنان شكننده نبود.

- هر واحد تنها از یك نوع سلاح استفاده می كرد و مانند ما خود را سنگین نمی كرد .

- سربازان ایرانی حق عقب نشینی و تسلیم شدن ندارند و تا آخرین نفس باید بجنگند .

- این بود كه ما شكست خوردیم و هفت لژیون را به طور كامل از دست دادیم و به چهار لژیون دیگر تلفات سنگین وارد آمد.

در نبرد حران ، در زمان روبرو شدن دو لشگر، به فرمان سورنا ( فرمانده ایرانیان )، لشگریان از خود صداهای ترسناک در آوردند.سپاه روم در ترش و وحشت فرو رفت. لشگر ایران در ابتدا قصد حمله با نیزه را داشت که موفق نشد و حالت عقب نشینی به خود گرفت.چون رومی ها فکر کردند سپاه ایران درحال فرار است ایشان را تعقیب کردند که با تیرباران پارتها ( این نبرد در زمان اشکانیان روی داد که ایشان از نسل پارتها بودند ) مواجه شدند.سپس به جنگ با نیزه پرداختند. زمانی که فرزند کراسوس فرمانده سپاه روم ، که در جنگ حاضر بود ، کشته شد سورنا به وسیله مترجمی اعلام کرد برای مذاکره آماده است .سربازان کراسوس به وی فشار آوردند تا مذاکره کند.در همین حین بود که کراسوس نیز کشته شد . گفته می شود (1) در این نبرد سورنا ، فرمانده سپاه ایران بیش از 20000 رومی را كشت و 20000 تن را اسیر كرد.این فتح آنقدر عظیم بود كه حتی ارد( پادشاه وقت ایران ) نیز به او حسادت برد و بعدها دستور قتل سورنا صادر شد.

***


درگذشتصلاح الدین ایوبی

814 سال پیش در چنین روزی در سال 1193 میلادی ، صلاح الدین ایوبی حاكم كرد مصر و سوریه و مدافع جهان اسلام در برابر هجوم صلیبیون اروپایی در گذشت.

سلطان صلاح الدین ایوبی یکی از سرداران و دلاوران ایرانی و مسلمان جنگ‌های اسلامی با صلیبیون بود. او در سال 1136 میلادی در تکریت واقع در ساحل دجله و شمال سامره زاده شد. او از تبار کرد بود. خدمات خود را در خدمت اتابک زنگی ازدست نشاندگان سلجوقیان در شامات شروع کرد که بعدها در مصر جانشین وی گردید. فرزند اتابک زنگی یعنی نورالدین پس از مدتی صلاح الدین را به همراهی عمویش شیرکوه عازم مصر گرداند تا متحد اولین فرمانروای مصر را که شاهوار نام داشت در مقام خود حفاظت نماید که به وسیله یکی از رقبای خویش در مصر طرد شده بود . مصر در این زمان تحت فرمانروایی یکی از خلفای فاطمی به نام ابو محمود عبدالله بود شیرکوه و صلاح الدین مجبور بودند که با او حسن سلوک داشته باشند.از طرفی صلیبیون فهمیده بودند که اتحاد مصر وشامات برای آنها خطرناک خواهد بود به همین خاطر به شام حمله بردند که صلاح الدین انها را سخت به عقب راند و شکست داد. بعد از مرگ نورالدین زنگی، صلاح الدین حاکم آنجا شد و آغاز به بسط قدرت خود نمود او حکومت خود را تا ایران گسترش داد و حجازویمن و نوبه و الجزیره را نیز به تصرف درآورد و در حرکت بعدی اورشلیم را از دست قوای صلیبی بیرون آورد. صلاح الدین شجاعانه در نبردی با ریچارد شیردل آنها را مجبور به ترک قسمتهای زیادی از خاک فلسطین نمود.اما چندی بعد ریچارد دوباره اورشلیم را پس گرفت. پس از فتح اورشلیم ریچارد شیردل بیمار شد.

این سردار دلیر بعد از سال‌ها مبارزه و مقاوت در برابر تمامی دشمنان در سال 1193 در دمشق درگذشت. و بعد از مرگش امپراتوری او میان فرزندانش تقسیم گردید.

***


تصرف دمشق توسط هلاکوخان مغول

748 سال پیش در چنین روزی در سال 1259 میلادی ، هلاكوخان ایلخان مغول ایران ، دمشق را تصرف كرد. وی 10 فوریه 1258 بغداد را متصرف شده بود و آخرین خلیفه عباسی را كشته بود.

نقل است که مسحیان دمشق پس از تصرف این شهر توسط هلاکو اظهار شادمانی کرده بودند. چرا که همسر هلاکو یک مسیحی بود و از جانب وی برای ملاحظاتی نسبت به مسیحیان ترغیب می شده . هرچند هلاکو خود را یک مسیحی می دانست . به همین جهت مسیحیان دمشق از فرمانروایی یک مسیحی خوشنود بودند .

وقتی هلاکو دمشق را گشود مسیحیان این شهر آزار مختلفی به مسلمانان وارد کردند؛ ازجمله بطور واضح شراب نوشیده و آنرا در کوچه و بازار به لباس مسلمین می‌پاشیدند مخصوصا در ماه رمضان در کوچه و خیابان صلیب را بطورواضح حمل می‌کردند و مردم را مجبوربه احترام آن می‌نمودند.

یک مورخ راجع به مرگ هلاکو و زنش می گوید: «ازمرگ آن دو مجاهد غیور مسیحی سرتاسر جهان را غم فرا گرفت.» . به هرجهت چه هلاکو مسیحی بوده یا نه ، باعث تعجب و تأسف است که مورخین مسیحی ازمردی چون او این طور به خوبی تعریف نموده اند .

هلاکوخان، نوه چنگیزخان مغول، سرانجام در او 4 آبان 632 شمسی ، در اردوگاه زمستانیش، در حوالی دریاچه ارومیه؛درگذشت .

***


تولد توماس آتوی ، شاعر و نمایشنامه نویس انگلیسی

355 سال پیش در چنین روزی در سال 1652 میلادی توماس آتوی شاعر و نمایشنامه نویس انگلیسی به دنیا آمد . آلکیبیاس - دون کارلوس - دوستی باب روز – یتیم - شکوه شاعر از الهه شعرش و طالع سرباز از آثار مختلف اوست . او در سال 1685 درگذشت .

شکارگاه ونیز عنوان مهمترین اثر اوست .

***


تولد آنتونیو ویوالدی

329 سال پیش در چنین روزی در سال 1678 میلادی آنتونیو ویوالدی از مشهور ترین و بر جسته ترین موسیقیدانان ایتالیایی دیده به جهان گشود .

در سال 1678 در ونیز متولد شد، پدر او یک نوازنده ماهر در ویلن بود. او برای فراگیری علوم مذهبی و در نهایت کشیش شدن به یکی از مدارس مذهبی فرستاده شد، مدتی درس خواند اما حاضر نشد این کار را ادامه دهد، او ادعا می کرد که مشکلی در قفسه سینه خود دارد و این باعث می شود که اغلب گلودرد و ... داشته باشد.

بسیاری مدعی هستند که او تمارض میکرد و اصلا" بیماری خاصی نداشت و برای همین بود که به اجبار اطرافیان بالاخره مجبور شد که کشیش شود، او در سن بیست سالگی کشیش شد. شاید به این دلیل که در آن زمان برای فردی که در خانواده فقیر زندگی می کند، تنها راه درس خواندن مجانی کشیش شدن بود، ویوالدی به سبب موی قرمزی که داشت به کشیش مو قرمز معروف بود.

در سال 1703 بعنوان نوازنده و معلم ویلن در یک پانسیون انتخاب شد. ویوالدی بیشتر عمر خود را در این مدرسه گذراند و نیز بسیاری از کارهای زیبای موسیقی خود را آنجا تهیه کرد و بچه های این پرورشگاه همواره اولین کسانی بودند که کارهای او را بعنوان تمرین می نواختند. تا سال 1709 در همانجا مشغول بود و هر سال قرار کاری خود را با آنها تمدید می کرد. او تا سال 1711 تعدادی سونات و حدود دوازده کنسرتو تهیه کرده بود که توسط ناشری در آمستردام منتشر شده بود.

ویوالدی در مجموع حدود 550 کنسرتو تهیه کرد که از میان آنها حدود 250 مورد از آن برای ویلن بود. او همچنین در موسیقی با صدای انسان (VOCAL) مانند اپرا نیز بسیار فعال بود، VICENZA از کاهای اپرایی بسیار معروف وی بود که در سال 1713 تهیه شد. او کارهای بسیاری برای BASSOON، ویلن سل، ابوا و فلوت نیز دارد. از جمله افرادی بود که موسیقی برنامه ای را – شاید نا آگاهانه – مطرح کرد، چهارفصل او که بر اساس حال و هوای فصول سال تهیه شده بود از این دسته کارهای وی بودند که در حدود سال 1725 تهیه شد.

از لحاظ سبک کاری ویوالدی به دوران پایانی باروک تعلق دارد یعنی حدودا" سالهای 1680 تا 1750. جالب است بدانید این دوره، دوره پیشرفت های بزگ در علوم ریاضی و فیزیک بود چرا که بزرگانی چون پاسکال، نیوتن و لایبنیتز در این دوران می زیستند و گرایش به سبک جدید در علم رواج داشت و یقینا" دست آورد های باخ بی تاثیر از پیشرفت های علمی آن زمان نبوده است. در هر صورت چیره دستی ویوالدی در نواختن ویلن و زیبایی بیش از حد برخی کارهای او باعث شد تا باخ برخی از کنسرتوهای او را برای سازهای جدید دوباره تنظیم کند.

***


تولد بنیامین هاوس ، کاشف واکسن آبله

253 سال پیش در چنین روزی در سال 1754 میلادی دکتر بنیامین واتر هاوس سازنده واکسن آبله دیده به جهان گشود . در سال 1796 بود که او متوجه شد که با کوبیدن مایه آبله گاوی می توان از آبله پیشگیری کرد. از آن به بعد واکسن آبله یعنی اولین واکسن جهان تولید شد. سال 1980 ، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که آبله کاملا از بین رفته است. این نخستین بیماری بود که بشر با روش پیشگیری مصونیت آنرا از بین برد.

***


درگذشت گوگول ،نویسنده بزرگ روس

155 سال پیش در چنین روزی در سال 1852 میلادی نیکلای گوگول نویسسنده بزرگ روس دیده از جهان فرو بست . گوگول در نوزدهم مارس سال 1809 میلادی در او کراین به دنیا آمد. پدرش یکی از ثروتمندان بود و او را در مدارس نجبا به تحصیل گمارد . او ابتدا به نقاشی علاقه داشت و پس از آن به ادبیات روی آورد . نخستین اثر وی شب نشینی های مزرعه نام دارد . بازرس کل ، افسانه ها ، راهزنان ، آرابسک و عروسی از جمله آثار مشهور این نویسنده روس است . نمایشنامه بازرس کل او انتقادات گسترده ای را برای او به دنبال داشت . گوگول به همین خاطر مدت دوازده سال در تبعید به سر برد

رئالیسم ادبی درروسیه با داستان "شنل" اثر نیکلای گوگول آغاز شد. وی واقعیتهای روسیه معاصرخود را بوسیله هجو و طنز بیان می کرد.

او قبل از بزرگان ادبیات روسیه مثل داستایفسکی و تولستوی، تورگنیف و چخوف زندگی می کرده . می‌گویند همه این نویسندگان و اساساً بیشتر نویسندگان روس بعد از گوگول تحت تأثیر او بوده‌اند. تورگنیف گفته است : «همه ما از زیر شنل گوگول بیرون آمده‌ایم» و شنل نام همان داستان کوتاه مشهور گوگول است که گفته میشود رئالیسم ادبی در روسیه را در پی داشته است.

***


انعقاد پیمان سن استفانو میان روسیه و عثمانی و بذل و بخشش های كنگره برلن

129 سال پیش در چنین روزی درسال 1878 ، برغم مخالفت انگلستان ، قرار داد پایان جنگ روسیه و عثمانی معروف به پیمان « سن استفانو » میان نمایندگان عبدالحمید دوم و الكساندر دوم ، امپراتوران عثمانی و روسیه ، به امضا رسید .

روسیه از این جنگ كه تا دروازه های استانبول گسترش یافته بود ، دو هدف داشت ؛ یكی اجبار كردن عثمانی به تایید استقلال صربستان ، مونته نگرو ، مقدونیه و بلغارستان كه اكثریت جمعیت این منطقه اسلاو و همنژاد روسها هستند و دیگری بسط نفوذ خود از طریق این اسلاوها ( اسلاوهای جنوبی ) تا مدیترانه.

انگلستان رقیب قدیمی روسیه مایل به این امر نبود ، مخصوصا نمی خواست كه بلغارستان به دریای سیاه و دریای اژه راه پیدا كند.

با این كه انگلستان برای ادامه جنگ با روسیه به كمك عثمانی كشتی جنگی فرستاده بود و این كشتی ها به تنگه « بسفور » (استانبول) رسیده بودند ، سران عثمانی ترجیح دادند كه با روسیه سازش كنند ، زیرا می دانستند كه انگلستان تنها به منافع خودش می اندیشد . عثمانی با امضای پیمان « سن استفانو » روسیه و انگلستان را در برابر یكدیگر قرار داد.

سیاست آلمان در آن زمان بر این مدار بود كه میان قدرتهای اروپایی به جای معارضه سازش بر قرار باشد ، لذا كنگره برلن را برای حل اختلاف اروپائیان در قبال سایر سرزمین ها را و ازجمله رفع بحران تازه روابط انگلستان و روسیه و ایجاد تفاهم میان قدرتهای اروپای در 13 ژوئیه 1878 تشكیل داد . در این كنگره كه نواحی قارص و باتومی (باطوم) و در واقع تمامی قفقاز به روسیه ، بوسنی ــ هرزگوین به اتریش وقبرس به انگلستان داده شد. همچنین قرار شد كه بلغارستان ، مقدونیه و آلبانی با حفظ استقلال خود ؛( بطورتشریفاتی ) جزیی از امپراتوری عثمانی به شمار آیند.همچنین در این قرارداد ، استقلال كامل رومانی نیز لحاظ شده بود .

در كنگره برلن دیسراییلی نخست وزیر یهودی انگلستان از فرصت استفاده كرد و اندیشه روسیه از ایجاد یك اتحادیه سراسری « پان اسلاو » از خاوردور تا دریای آدریاتیك را افشاء كرد . اما، این افشا گری با مداخله بیسمارك به حمایت از روسیه به جایی نرسید.

انگلستان به تحریكات خود در خارج از جلسات كنگره ادامه داد و صربستان و بلغارستان را به جان هم انداخت و هنگامی كه روسیه برای پایان دادن به جنگ این دو كشور همسایه به میانجیگری پرداخت انگلستان نیز وارد مذاكرات شد كه از سوم مارس 1886 در بخارست آغاز گردیده بود . مذاكرات بخارست موفق به برقرارای صلح میان صربها و بلغارها شد ولی ، دیگر انگلستان از منطقه بالكان خارج نشد و اثر انگشتش همه جا در رویدادهای بعدی بالكان مشاهده می شد.

***


آغاز یورش به عراق توسط انگلیس برای دستیابی به اهداف استعماری

90 سال پیش در چنین روزی در سال 1917 میلادی ، نیروهای انگلیسی كه با هدف بیرون آوردن عراق از دست عثمانی وارد این سرزمین شده بودند ، حمله به شهر بغداد را آغاز كردند و هشت روز بعد یعنی 11 مارس ، این شهر را تصرف كردند . از نظر انگلیسی ها بغداد كلید تصاحب نفت عراق و سلطه بر سرزمین های عربی بشمار می رفت.

منطقه بغداد از زمان تاسیس تیسفون و استقرار پایتخت ایران در آنجا در سال 135 پیش از میلاد ، مركز قدرت در شرق بوده است . پس از اشكانیان و ساسانیان ، عباسیان آنجا را پایتخت خود قرار دادند و دولت عثمانی كه با دادن امتیازات فراوان آن را از ایران گرفت از آنجا بر مناطق عربی حكومت می كرد. حكومت انگلیسی ها بر بغداد آسان نبود و دائما گرفتار جنگ و طغیان بودند.

***


عهد مودت میان ایران و روسیه

86 سال پیش درچنین روزی در سال 1299 هجری شمسی، با انعقاد قرارداد مودّت میان ایران و روسیه، این كشور همه عهدنامه‎ها و قراردادهای دوران تزاری را باایران ملغی اعلام كرد. درپی این تصمیم روسیه متعهد شد كلیّه قوای خود را ازایران خارج كند و بنا برهمین تصمیم ولایات فیروزآباد خراسان و جزیره آشوران درخلیج استرآباد واقع دردریای خزر به ایران بازپس داده شد.

در آن روزگار ایران دستخوش اتفاقات فراوانی بود. دو کشور استعماری انگلیس و روسیه دست از این کشور بر نمیداشتند و سلسله قاجار که اواخر حکومت خود را می گذراندند ، به اندازه کافی برای اجازه به جولان دادن این کشورهای استعماری ، ضعیف بود . چند روز پیش از عقد این عهد بین روسیه و ایران ، در سحرگاه سوم اسفند 1299 قزاقها به فرماندهی رضاخان میرپنج وارد تهران شده و با مختصر زدوخوردی با ژاندارمری، تهران را براساس تبانیهای قبلی تصرف كرده بودند . این عهدنامه در چنین شرایطی بین دو دولت ایران و روس بسته می شد .

***


اعدام میرزا آقا خان کرمانی

71 سال پیش درچنین روزی در سال 1314 هجری قمری ، میرزا آقاخان کرمانی به دار آویخته شد . او از یکی از ادیبان مشهور ایرانی در دوره ناصرالدین شاهی است . میرزا عبدالحسین خان معروف به میرزا آقاخان کرمانی در سال 1270 هجری در بردسیر در نزدیکی کرمان به دنیا آمد. پدرش از ملاکین کرمان بود و وی و مادرش از دراویش بودند. آقا خان کرمانی آثار بسیاری را در حوزه ادبیات خارجی ترجمه کرد و در بسیاری موارد نیز قلم زد . البته باید گفت که نثر فارسی ، پس از نویسندگانی چون او و افرادی نظیر قائم مقام فراهانی ،طالبوف،حاج زین العابدین مراغه ای ومیرزا فتحعلی آخوند زاده وارد مرحله تازه ای شد . میرزا آقا خان با فراگیری عقاید انقلابی سید جمال الدین اسد آبادی طریق او را پی گرفت و سرانجام نیز در این مسیر اعدام شد. وی متفکری است که اندیشه او تاثیرات بسیاری را در حوزه عمل مشروطه به جای نهاده است . او با علوم جدید طبیعی و جامعه شناسی غرب از طریق تحصیل در ترکیه آشنایی کامل پیدا کرد و توانست در این مسیر آثاری را نیز به منصه ظهور بنشاند .

او به همراه میرزا فتحعلی آخوند زاده دو تن از نخستین پیشگامان نقد ادبی نوین در ایران در اواخر دوران حکومت سلسله قاجار ( اوایل سده سیزده خورشیدی) بودند.

***


اعتراض دكتر مصدق به عدم خروج نیروهای شوروی از ایران

61 سال پیش در چنین روزی در سال 1324 شمسی ، دكتر مصدق نماینده تهران در مجلس شورای ملی در جلسه12 اسفند مجلس در همان سال ، شدیدا به شوروی كه حاضر به خارج ساختن نیروهایش از ایران نمی شد اعتراض كرد و سران مسكو را افرادی خواند كه به تعهد خود و میثاقهای جهانی و موازین بین المللی كه ضامن رعایت حقوق ملتهاست بی اعتنا هستند و بااین كار خود ، حاكمیت ملتها و صلح جهانی را به مخاطره می افكنند و كره زمین را به صورت جنگلی كه قوی ضعیف را پاره می كند در می آورند و تمدن بشر راتضعیف و نابود می سازند.

وی گفت كه مماشات با رهبران مسكو بر میزان توقعات آنان می افزاید ؛ جهان حساب و كتاب دارد و باید با سماجت قضیه را دنبال كرد. دكترمصدق گفت كه رهبران مسكو باید بدانند كه ایران با تاریخ درخشان و مردم وطندوست خود اروپای شرقی نیست. با انعكاس این مطالب در رسانه های جهان ، كمتر از سه هفته بعد ترومن رئیس جمهوری آمریكا به شوروی اخطار كرد كه اگر نیروهایش را از ایران خارج نسازد آمریكا هم نیرو به ایران خواهد فرستاد.

***


گسترش تظاهرات برایملی شدن نفت

56 سال پیش در چنین روزی در سال 1329 شمسی ، اجتماعات تهران با هدف درخواست لغو قرارداد نفت با انگلستان و ملی كردن صنعت نفت شکل گسترده تری به خود گرفت . چهار روز بعد رزم آرا نخست وزیر، كه مخالف ملی شدن نفت بود ، جان خود را بر سر این مخالفت گذارد. در این اجتماعات افراد مختلفی از هرگروهی ــ ملی گرا، مذهبیون و كمونیست ــ دیده می شد.

***


آغازعملیات کربلای هفت

20 سال پیش درچنین روزی در سال 1365 هجری شمسی ، عملیات كربلای 7 درمنطقه عملیاتی حاج عمران آغازشد. دراین عملیات كه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران آن را با موفقیت به انجام رساند؛ چند منطقه ازحاج عمران و ارتفاعات مهمی درمنطقه عملیاتی ازوجود دشمن بعثی پاك شد.

***


استقلال لتونی و استونی

16 سال پیش در چنین روزی درسال 1991 میلادی دو کشور لتونی و استونی استقلال خود را خود را به دست آوردند. این دو کشور به همراه لیتوانی جزو کشورهای منطقه بالتیک هستند که زمانی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند .

لتونی در سال 2004 میلادی به عضویت اتحادیه اروپا درآمد.

***


انحلال جبهه نجات اسلامی الجزایر

15 سال پیش در چنین روزی در سال 1992 میلادی جبهه نجات اسلامی در الجزایر منحل گردید. به دنبال این انحلال حالت فوق العاده در الجزایر برقرار شد .

در اواخر دهه هشتاد انتخابات دمکراتیک دراین کشور برگزار و جبهه نجات اسلامی در آن پیروز شد . ولی ارتش این کشور که همچنان نیز بر امور مختلف حاکمیت داشت، انتخابات را ملغی اعلام کرد و نظام حاکم نیز تصمیم گرفت که پیروز انتخابات را به عنوان یک حزب قانون شکن معرفی کند که البته این اقدام به دستور و سفارش غرب روشنفکر صورت گرفت.

پس از این اقدام مستبدانه الجزایر وارد جنگ داخلی شد و در نتیجه اقدامات نظامی ارتش و واکنش های مقاومت اسلامی این کشور، هزاران شهروند بی گناه قربانی شدند. همین اتفاقات باعث شد جبهه نجات اسلامی چندی بعد منحل شود.

***


درگذشت پروفسور آلبرت سایبین كاشف واكسن فلج اطفال

14 سال پیش درچنین روزی در سال 1993 میلادی ، پروفسور آلبرت سایبین كاشف واكسن فلج اطفال در86 سالگی درگذشت. پروفسور سایبین درلهستان متولد شد و تحصیلاتش را دررشته پزشكی دراِمریكا به پایان رساند و سه سال درزمینه بیماری فلج اطفال مطالعه و تحقیق كرد. دكترسایبین دراین زمان پاتولوژی جراحی و طب داخلی را نیزتحصیل كرد و سرانجام موفق به تهیه واكسن فلج اطفال شد و شهرت جهانی بدست آورد.

پی نوشت :

(1) دائرة المعارف پرویز اسدی زاده و سایر نویسندگان-تاریخ ایران باستان زنجانی

منابع:

صدا و سیما

مهر

مرکز اطلاع رسانی فلسطین

شرق

روزنامک

سایت ترکیه

سایت هشت

ATEFRAD

PERSIAN.CRI

عکاسی

گفتگوی هارمونیک

فروم پی سی ورد

مرکز پژوهشهای مسیحی

تله تکست صداوسیما

ویکی پدیا