تبیان، دستیار زندگی
در یادداشت قبلی با موضوع موانع ازدواج، به موضوع عدم تناسب تحصیلی اشاره کردیم. در این قسمت نکاتی درباره مشکلات خانوادگی و راهکارهایی برای رفع بعضی از آنها مطرح می شود. (برای نظم بیشتر، راه ها تحت عنوان موضوع مربوطه دسته بندی شده اند.)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا مشکلات خانوادگی مانع ازدواج هستند؟(بخش دوم)

در یادداشت قبلی با موضوع موانع ازدواج، به موضوع عدم تناسب تحصیلی اشاره کردیم. در این قسمت نکاتی درباره مشکلات خانوادگی و راهکارهایی برای رفع بعضی از آنها مطرح می شود. (برای نظم بیشتر، راه ها تحت عنوان موضوع مربوطه دسته بندی شده اند.)

فرآوری: هانیه مهانیان - بخش کلوب ازدواج تبیان
عشق

1) بیماری والدین:

* اگر پدر و مادر یا هر دوی آنها بیماریی دارند که نیاز به پرستاری دارند، كار را بین خودتان (خواهرها و برادرها) تقسیم كنید و در صورت امكان پرستار هم بگیرید.
* بدانید که پدر و مادر راضی نیستند که به خاطر آن ها مجرد بمانید، پس به ازدواج بیندیشید.

2) تأکید بر ازدواج فرزندان بزر گتر:

* بحث ترتیب، عمدتاً بین دختران مشكلاتی را ایجاد می كند و در مورد پسران موضوعیتی ندارد.

بعضی از پدر و مادران به میزان تحصیلات، شغل، وضع مالی، خانواده، قیافه، خویشان و... خواستگار ایراد می گیرند به دنبال یافتن داماد ایده آلی هستند که کمتر پیدا می شود و تدریجاً برسن دخترشان افزوده می شود . از سوی دیگر این خانواده ها دائم بیم آن  دارند که فرزندشان از سن معمول ازدواج بالاتر رود و کمتر از او خواستگاری شود. گروهی از والدین هم نسبت به ازدواج فرزندانشان واکنش نشان نمی دهند

* برای رعایت ترتیب ازدواج فرزندان نباید موقعیتهای خوب و ایده آل را فدا کرد، مگر در صورتی که ازدواج خواهر كوچك تر، باعث سرشکستگی و افسردگی خواهر بزر گتر شود. ظرافت برخورد و اینكه تأكید و پیشنهاد اقدام از طرف خواهر بزرگ تر باشد، مشكل را تا حدودی حل می كند.
* برای خانواده توضیح دهیم که به خصوص در مورد دختران، آ نها نیستند که به خواستگاری می روند، بلکه مورد انتخاب قرار می گیرند، لذا نباید موقعیتهای خوب را از دست داد.
 * اگر شما و طرف مقابلتان می توانید تا ازدواج کردن خواهر بزرگترتان صبر نمایید، بهتر است ازدواج خود را به تأخیر اندازید. یا صیغه ای خوانده شود و جشن عروسی به بعد موكول شود.
 * خانواده ای که عدم ترتیب فرزندان را در امر ازدواج می پسندند، باید با عزّت و احترام گذاشتن به فرزند بزرگتر، زمینه ی عیب گذاری مردم را بر روی فرزندانشان برطرف كنند.
 * اگر می بینید خواهر بزرگتان از روی بهانه یا وسواس تن به ازدواج نمی دهد، یا به خاطر ادامه ی تحصیل، ازدواج را به عقب انداخته است، در صورت وجود موقعیتی مناسب، با مشورت یک فرد آگاه با اطلاع خانواده به ازدواج اقدام کنید.
3) تکفّل خانواده:

* اگر شما سرپرست خانواده خود هستید یا به عبارتی، آن ها تحت پوشش حمایتی مالی و معنوی شما قرار دارند، سعی کنید ضمن احترام گذاشتن و وقت گذاری کافی، آنها را به خود وابسته نكنید.
*  شما دیر یا زود به ازدواج نیاز پیدا می کنید، لذا لازم است والدینتان را برای این امر آماده کنید.
* به والدینتان بفهمانید که ازدواج شما مانع از حمایتهای مالی و معنوی شما نخواهد شد.

4) طلاق:

* اگر فرزند طلاق هستید، با بالا بردن خصوصیات اخلاقی و مهارت های فردی و اجتماعی و تقویت روحیه عاطفی، جبران این نقیصه را بكنید.
* بدانید كه به هر حال قضیه طلاق والدینتان باعث ایجاد شبهه برای خانواده طرف مقابل می شود، لذا سعی كنید در جلسات خواستگاری ضمن مطرح كردن به موقع این موضوع، در جهت روشن شدن ذهن طرف مقابل بكوشید.

5) اختلاف والدین:

* مراقب باشید تجربه طلاق یا اختلاف والدینتان شما را نسبت به ازدواج بدبین نكند.
 * مراحل طلاق یا اختلاف والدینتان می تواند برای شما آینه عبرتی باشد كه دچار آن مشكلات نشوید.
 * اگر آوازه ی اختلافات والدینتان همه جا پیچیده است، سعی كنید در جلسات خواستگاری در اشاره ای مناسب، صورت واقعی این اختلافات را توضیح دهید.

6) فوت والدین:

* اگر یکی از والدین خود را به تازگی از دست داده اید و قبل از این واقعه یا بعد از آن تصمیم به ازدواج داشته اید یا تصمیم آن را گرفته اید، بهتر است تا مدتی این امر را به تأخیر اندازید تا ضمن باز یافتن روحیه خود و خانواده تان حرمت ها نیز حفظ شود.
* بدانید فقدان یک یا هر دوی والدین اگر چه برای شما خلأیی ایجاد نموده است، امّا مانعی بر سر راه ازدواجتان محسوب نمی گردد، بلکه با تن دادن به امر ازدواج می توانید خود را از افسردگی، ناراحتی و تنهایی ناشی از فوت والدین رها سازید.

7) اعتیاد والدین/ سابقه انحرافات اخلاقی/ سابقه بزه كاری و حبس:

اگر پدر و مادر یا هر دوی آ نها بیماریی دارند که نیاز به پرستاری دارند، كار را بین خودتان (خواهرها و برادرها) تقسیم كنید و در صورت امكان پرستار هم بگیرید

* اگر بلای اعتیاد، دامن گیر یكی از والدین شما شده است، بدانید مادامی كه فرد، موفق به ترك نشده و اقدامات شما و دیگر اعضا در ترك دادن، ثمری نداشته است، برای شما بهتر است كه هر چه زودتر از آن جمع به وسیله ازدواج جدا شوید.
* اگر احساس می كنید بدنامی اعتیاد والدینتان، روی زندگی حال و آینده شما سایه انداخته است، بهتر است برای آنكه به طرف مقابلتان اطمینان دهید كه شخصیت شما جدا از فضای حاكم بر خانواده تان است، توانایی های فردی خود را افزایش دهید، به دنبال وجهه ی اجتماعی مثبتی برای خود در جامعه باشید و در یك كلام، شخصیتی قوی جدا از خانواده برای خود ترسیم كنید.

8) عدم اهتمام لازم از سوى خانواده ها نسبت به ازدواج فرزندانشان

تصور عمومى بر این است که خانواده ها فقط به خاطر مشکلات مالى براى ازدواج فرزندان اقدام نمى کنند در حالى که بسیارى از آنها خرجهاى فراوانى در موارد غیر ضرورى انجام مى دهند که اهمیت هیچیک از آنها به اندازه ازدواج جوان نیست و براى تهیه آن نیز خود را به زحمت مى اندازند به طوری که در بعضى موارد به قرض کردن و وام گرفتن نیز مبتلا مى شوند. مثلاً تغییر دکوراسیون منزل، تعویض وسایل و توسعه آن، سفرهاى زیارتى و خارج از کشور، خرید ماشین، تحصیل فرزند در مدارس غیرانتفاعى و دانشگاه آزاد، گرفتن معلم خصوصى، عمل جراحى به جهت زیبایى و ... که هیچکدام ضرورى نیستند و مردم براى آنها خرجهاى فراوان مى کنند در حالى که در همین زمان نه تنها براى ازدواج فرزندان اقدام نمى کنند بلکه جهت تهیه مقدمات آن نیز تلاش نمى کنند.

9 ) عدم توافق پدر و مادر و بهانه جویی های آنها

بعضی ازپدر و مادران به میزان تحصیلات، شغل، وضع مالی، خانواده، قیافه، خویشان و... خواستگار ایراد می گیرند به دنبال یافتن داماد ایده آلی هستند که کمتر پیدا می شود و تدریجاً برسن دخترشان افزوده می شود . از سوی دیگر این خانواده ها دائم بیم آن  دارند که فرزندشان از سن معمول ازدواج بالاتر رود و کمتر از او خواستگاری شود. گروهی ازوالدین هم نسبت به ازدواج فرزندانشان واکنش نشان نمی دهند. آنان کوچکترین توجهی به نیاز روحی و جسمی فرزندان خود نمی کنند و نیازمندی آنان را به زناشویی نادیده می گیرند.


برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید


منابع: کتاب مطلع مهر، دکتر بانکی
سایت مهر نیوز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.