تبیان، دستیار زندگی
یکی از موارد، برقراری روابط بانکی و عادی شدن آن میان ایران و سایر کشورها بود به گونه ای که نقل و انتقال پول طبق روال بین المللی صورت گیرد؛ تعهد مهمی که 1+5 و در راس آن آمریکا همچنان از انجام آن شانه خالی می کنند و متاسفانه برجام در ایستگاه کشورهای غربی ما
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همکاری با بانک های خارجی در پسابرجام به کجا رسید؟

یکی از موارد، برقراری روابط بانکی و عادی شدن آن میان ایران و سایر کشورها بود به گونه ای که نقل و انتقال پول طبق روال بین المللی صورت گیرد؛ تعهد مهمی که 1+5 و در راس آن آمریکا همچنان از انجام آن شانه خالی می کنند و متاسفانه برجام در ایستگاه کشورهای غربی مانده و انها تعهد خود را عمل نکردند  اما دولتمردان سعی دارند تا شرایط را به حالت ایده ال برگردانند

فرآوری: طاها رها - بخش اقتصاد تبیان
برجام

این عهدشکنی به دفعات از سوی رسانه های غربی نیز مورد اشاره قرار گرفته است. برای نمونه، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: «بانک های بزرگ اروپا همچنان درباره تبادلات تجاری با ایران نگرانی دارند...عدم قطعیت در رویکرد و موضعگیری مقامات آمریکایی سبب بی میلی بانکها برای ارائه خدمات پرداختی شده است.»
اما این تنها رسانه ها نبودند که به این عهدشکنی اشاره کردند. برخی دولتمردان نیز به این خلف وعده واکنش نشان دادند.

انتظار ما این بود که بعد از برجام ما بتوانیم با بانک های بزرگ هم کار کنیم اما به دلایل مختلف از جمله صورت های مالی بانک های ما و بهانه پولشویی و تامین مالی تروریسم ما هنوز نتوانسته ایم با این بانک  ها کار کنیم. البته برخی محدودیت ها رفع شده؛ به طور مثال ما پیش از این جزء لیست سیاه عدم مبارزه با پولشویی بودیم که از این لیست خارج شده ایم

جدیدترین اظهارنظر مربوط به «علی طیب نیا» وزیر اقتصاد دولت یازدهم است. طیب نیا گفت: «برای ارتباط با بانک های بزرگ جهانی دچار مشکل هستیم و آن ها با ما کار جدی نمی کنند.»
وی افزود: «انتظار ما این بود که بعد از برجام ما بتوانیم با بانک های بزرگ هم کار کنیم اما به دلایل مختلف از جمله صورت های مالی بانک های ما و بهانه پولشویی و تامین مالی تروریسم ما هنوز نتوانسته ایم با این بانک  ها کار کنیم. البته برخی محدودیت ها رفع شده؛ به طور مثال ما پیش از این جزء لیست سیاه عدم مبارزه با پولشویی بودیم که از این لیست خارج شده ایم.»

اعتراف طیب نیا به عدم برقراری ارتباط با بانک های خارجی در پسابرجام ،  پیش از این نیز از سوی دیگر دولتمردان نیز بیان شده بود که برخی از این اظهارات از سوی دولتمردان ارشد مورد واکنش قرار گرفت.
برای نمونه، در ماه های پایانی سال گذشته «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت وگو با وبگاه «العربی الجدید» گفت: «تا الآن برخی بانک های بزرگ اروپایی تحریم هایشان را به طور کامل پایان نداده اند چرا که قبلاً تعهد داده اند که با ایران مراوده تجاری نداشته باشند. ما هنوز منتظر هستیم که وزارت خارجه ایران با اتحادیه اروپا تماس بگیرد و این بحران را حل کند.»
در تیرماه سال جاری نیز صالحی گفت: «چند ماه پیش بنده گفتم مسائل بانکی مقداری کند پیش می رود که خب حرف ما مقداری مطلوب واقع نشد... پیش از برجام کشورهای دیگر در انتشار مقالات دانشمندان ایرانی به دلیل تحریم ها و مشکلات نقل و انتقالات مالی مقداری مشکل آفرینی می کردند؛ قرار بود پس از برجام این موضوع حل شود اما همان وضعیت کماکان پابرجاست.»

به نوشته پایگاه اینترنتی بلومبرگ، آقای سیف گفته ایران بعد از اجرایی شدن برجام، توان دستیابی به 100 میلیارد دلار دارایی ضبط شده اش در خارج از کشور را نداشته و برای پرداخت صورت حساب هایش در مبادلات خارجی به دنبال راهی برای استفاده از دلار است

رئیس سازمان انرژی اتمی به وضع قانون روادید در کنگره آمریکا پس از برجام اشاره کرد و گفت: «حالا من این را می توانم بگویم و دوستی نمی تواند به من اعتراض کند که مثلاً آقا شما وزیر اقتصاد و یا رئیس بانک مرکزی و یا وزیر امور خارجه نیستید چرا که حداقل از نظر علمی 40 سال استاد دانشگاه هستم، لذا این را می توانم بگویم . هم اکنون و پس از پیش آمدن قضایای روادید تعداد زیادی از دانشمندان اروپایی که مقداری احتیاط می کنند از آمدن به ایران استنکاف دارند . به قول دانشگاهی ها این یعنی وضعیت آنها پیش از برجام بهتر از پس از برجام بوده است.»
پیش از این نیز ولی الله سیف، رئیس بانک مرکزی گفته بود توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تا کنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است.
به نوشته پایگاه اینترنتی بلومبرگ، آقای سیف گفته ایران بعد از اجرایی شدن برجام، توان دستیابی به 100 میلیارد دلار دارایی ضبط شده اش در خارج از کشور را نداشته و برای پرداخت صورت حساب هایش در مبادلات خارجی به دنبال راهی برای استفاده از دلار است.
البته طرف غربی معتقد است دسترسی ایران به نظام مالی دنیا، جزء برجام نبوده و این موضوع تحت بررسی هم نیست. و حالا افکار عمومی با این سوال مواجه هستند که بالاخره برجام بنا بوده است چه دستاورد اقتصادی برای کشور داشته باشد در حوزه بانک که هیچ رخدادی را شاهد نبودیم، در حوزه رفع تحریمها نیز نه تنها کاری صورت نگرفته بلکه حتی وضع شاید بدتر هم شده باشد و اساسا نمی توان دستاورد قابل توجهی در حوزه اقتصاد که متعاقب اجرای برجام باشد را متصور بود.


منبع: کیهان/ وطن امروز/ تسنیم