تبیان، دستیار زندگی
کمیسیون های مشترک اقتصادی و تجاری ایران و افغانستان در حوزه توسعه روابط تجاری و اقتصادی چهار توافق مشترک امضا کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امضای چهار توافق اقتصادی - تجاری بین ایران و افغانستان


 
کمیسیون های مشترک اقتصادی و تجاری ایران و افغانستان در حوزه توسعه روابط تجاری و اقتصادی چهار توافق مشترک امضا کردند.

امضای چهار توافق اقتصادی - تجاری بین ایران و افغانستان

کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و افغانستان به چهار توافق اساسی در حوزه های توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور در روز نهم آگست در تهران دست یافته است.
1- افزایش مبادلات تجاری تا شش میلیارد دالر
اکلیل حکیمی، وزیر مالیه افغانستان در نشستی در تهران با وزیر اقتصاد ایران توافق کرد، در سال های آینده مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و افغانستان از میزان 2.5 میلیارد دالر فعلی به شش میلیارد دالر افزایش یابد. این توافق در قالب گفتگوهای کمیسیون مشترک ایران وافغانستان صورت گرفته است. تا به حال پاکستان بالاترین میزان مبادلات تجاری را با افغانستان داشته است.
2- ایجاد چهارمین گمرک
وزیر مالیه افغانستان از ایجاد چهارمین گمرک در مرزهای ایران و افغانستان نیز خبر داد. با آن که مکان ایجاد این گمرک مشخص نشده، اما پیش از این ایران و افغانستان در اسلام قلعه در ولایت هرات و میل 78 در ولایت فراه افغانستان گمرک داشته اند.
3- گشایش سومین بخش راه آهن خواف  ? هرات
بر اساس توافق کمیسیون مشترک تجاری ایران و افغانستان، در دسامبر سال جاری راه آهن هرات  ? خواف آغاز به کار می نماید. پروژه راه آهن هرات  ? خواف حدود 142 کیلومتر طول دارد که 60 کیلومتر آن داخل افغانستان ساخته می شود و 80 کیلومتر دیگر آن در خاک ایران موقعیت دارد. هزینه این پروژه 200 میلیون دالر بیان شده که از سوی ایران تمویل می گردد.
4- تشویق سرمایه گذاری بیشتر
وزیر مالیه افغانستان از مذاکرات در باره نهایی سازی موافقت نامه هایی در حوزه تشویق و حمایت از سرمایه گذاری در افغانستان خبر داد. اکلیل حکیمی تصریح کرد: گسترش روابط بانکی میان دو کشور نیز در این مذاکرات شامل می باشد. از زمان اوج گیری تحریم ها بر ایران بانک های ایرانی در افغانستان حضور نداشته اند. تنها بانک ایرانی که فعالیت بخش کنسولی ایران در افغانستان را انجام می داد، بانک کوچکی به نام آرین بانک بود که در حوزه های تجاری و خدمات بانکی فعالیت دیگری نداشت.
منبع: خبرنامه