تبیان، دستیار زندگی
امام علی(علیه السلام) یکى دیگر از آفات مهم دینى و اجتماعى را بیان مى فرماید و آن آفت بدعت و تغییر احکام خدا طبق خواسته هاى دل و هواى نفس و بدعت گزارى در دین خداست و اشاره به اینکه مؤمنان راستین، احکام الهى را بازیچه هوی و هوس خود نمى کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر باب بدعت در احکام الهى گشوده شود...

امام علی علیه السلام یکى دیگر از آفات مهم دینى و اجتماعى را بیان مى فرماید و آن آفت بدعت و تغییر احکام خدا طبق خواسته هاى دل و هواى نفس و بدعت گزارى در دین خداست و اشاره به اینکه مومنان راستین، احکام الهى را بازیچه هوی و هوس خود نمى کنند.

بخش نهج البلاغه تبیان
درسهایی از نهج البلاغه

امیرمومنان علی علیه السلام در بخشی از خطبه ١٧٥ می فرماید:

«وَاعْلَمُوا عِبادَ اللَّهِ، اءَنَّ الْمُوْمِنَ یَسْتَحِلُّ الْعامَ ما اسْتَحَلَّ عَاما اءَوَّلَ، وَ یُحَرِّمُ الْعامَ ما حَرَّمَ عَاما اءَوَّلَ، وَ اءَنَّ ما اءَحْدَثَ النَّاسُ لا یُحِلُّ لَكُمْ شَیْئا مِمَّا حُرِّمَ عَلَیْكُمْ، وَ لَكِنَّ الْحَلالَ مَا اءَحَلَّ اللَّهُ، وَالْحَرامَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ.»

«بدانید اى بندگان خدا! انسان با ایمان آنچه را سال گذشته حلال مى شمرد، امسال هم حلال مى شمرد و آنچه را حرام مى دانست، امسال هم حرام مى داند. بدعت هایى را که مردم گذارده اند، آنچه را بر شما حرام شده، حلال نمى کند؛ حلال همان است که خدا حلال و حرام همان است که خدا حرام کرده است.

شما امور گوناگون را آزموده اید و خوب و بد را در این تجربه آموخته اید و با وضع گذشتگان پند و اندرز داده شده اید، عبرت گرفته اید و مَثَل ها براى شما زده شده و به امرى آشکار دعوت شده اید. بر این اساس، تنها افراد ناشنوا از درک این مطلب عاجز و ناتوانند و تنها نابینایان آن را نمى بینند. آن کس که از آزمون هاى الهى و تجربه ها، سودى نبرد، از هیچ پند و اندرزى سود نخواهد برد و کوته فکرى و کوته بینى، آشکارا دامان او را مى گیرد تا آنجا که بد را خوب و خوب را بد مى بیند. مردم دو گروه بیش نیستند؛ گروهى تابع شریعت و آیین خدا و گروهى بدعت گزار که دلیلى از سوى خدا و از سنّت پیامبر و نورى از حجّت و دلیل با خود ندارند.»

امام علی علیه السلام یکى دیگر از آفات مهم دینى و اجتماعى را بیان مى فرماید و آن آفت بدعت و تغییر احکام خدا طبق خواسته هاى دل و هواى نفس و بدعت گزارى در دین خداست و اشاره به اینکه مومنان راستین، احکام الهى را بازیچه هوی و هوس خود نمى کنند. با افکار ناقص خویش آن را تغییر نمى دهند؛ چون اگر باب بدعت در احکام الهى گشوده شود، تمام ظالمان و تبهکاران و هوسبازان آنچه را بر خلاف منافع نامشروع خود مى بینند، تغییر مى دهند و بعد از زمان کوتاهى چیزى از اصول و فروع دین باقى نمى ماند.

شرح و تفسیر: آیت الله مکارم شیرازی
منبع: قدس آنلاین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.