تبیان، دستیار زندگی
محور اعداد ابزار بسیار کارآمدی برای توضیح کارکرد جمع و تفریق به عنوان دو عمل گری است که برعکس هم رفتار می کنند. افزون بر این جمع و تفریق اعداد منفی نیز به سادگی روی محور اعداد نمایش داده می شود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جمع و تفریق با محور

دانش آموزان با نمایش جمع و تفریق اعداد صحیح روی محور اعداد آشنا می شوند و رابطه میان جمع و تفریق را می آموزند.

جمع و تفریق با محور

در مراحل ابتدایی دانش آموز باید بداند که وقتی از جمع صحبت می کنیم که چیزهایی به هم ملحق شوند، و به همین ترتیب تفریق وقتی بیان می شود که چیزهایی از هم جدا شوند.

در این بازی آموزشی دانش آموزان متوسطه اول با جمع و تفریق و استفاده از محور اعداد بیشتر آشنا می شوند.

در اینجا برای آموزش جمع و تفریق از یک محور استفاده شده است. محور اعداد ابزار بسیار کارآمدی برای توضیح کارکرد جمع و تفریق به عنوان دو عمل گری است که برعکس هم رفتار می کنند. افزون بر این جمع و تفریق اعداد منفی نیز به سادگی روی محور اعداد نمایش داده می شود.

دانش آموزان مراحل ابتدایی را باید تشویق کرد تا با گفتار معنای جمع و تفریق را به زبان خودشان توضیح دهند.

با توجه به شکل محورها باید گزیته درست را پیدا کرده و در جای مناسب قرار دهید.


مثال: محور اول از عدد صفر شروع شده و تا عدد 9 کشیده شده است و سپس دوباره ادامه آن از عدد 9 شروع و تا عدد 15 کشیده شده است، (بعد از عدد نه را تا عدد 15 می شماریم که می شود 6) پس به این نتیجه می رسیم که در اینجا عمل جمع اتفاق افتاده است و باید گزینه ای را که عدد ( 9 +٦ ) را نشان می دهد انتخاب کنیم تا حاصل جمع این دو عدد، عدد 15 شود، تا پرش محور اعداد را به درستی نمایش دهد، سپس گزینه را با کلیک و درگ کردن در جای خالی جلوی محور قرار می دهیم و سپس جلو مساوی در مربع سبز رنگ حاصل نهایی را می نویسیم.

جمع و تفریق با محور

مثال: در محور آخر مشاهده می کنید که محور از عدد صفر شروع و تا عدد 18 کشیده شده است و سپس با رنگ قرمز از عدد 18 محور به سمت عدد 9 به عقب (به سمت اعداد منفی) کشیده شده است، (از این حالت و توجه به سر پیکان ها متوجه می شویم که عمل تفریق اتفاق افتاده است.) پس برای پیدا کرذن گزینه درست و جایگذاری باید عدد 18 را بنویسیم، سپس از عدد 18 تا عدد 9 را بشمارید، می شود عدد 9 یعنی 9 تا به عقب برگشته است پس حالا عدد 18 را منهای عدد 9 می کنیم و گزینه درست را در جای خالی جلو محور قرار می دهیم و سپس جلو مساوی در مربع سبز رنگ حاصل نهایی را می نویسیم.

برای ادامه بازی روی دکمه سمت چپ که به شکل مثلث است کلیک کنید.



جهت دانلود فایل آموزشی اینجا کلیک کنید.
مرکز یادگیری سایت تبیان - مرجان سلیمانیان