تبیان، دستیار زندگی
اگر خواستگار مناسبی در خانه شما را نزند، چه کار می کنید؟ آیا در و پنجره های خانه را به روی زندگی با تمام زیبایی های شگفتش می بندید و به امید سوختن دل روزگار به حالتان، زانوی غم بغل می گیرید؟ یا سعی می کنید درهای جدیدی را رو به زندگی باز کنید؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه با نداشتن خواستگار مناسب کنار بیاییم؟

اگر خواستگار مناسبی در خانه شما را نزند، چه کار می کنید؟ آیا در و پنجره های خانه را به روی زندگی با تمام زیبایی های شگفتش می بندید و به امید سوختن دل روزگار به حالتان، زانوی غم بغل می گیرید؟ یا سعی می کنید درهای جدیدی را رو به زندگی باز کنید؟

راحله فلاح -بخش کلوب ازدواج تبیان
خواستگار

خواستگار هست، ولی کم است!

خیلی به ندرت پیش می آید که دختر مجردی اصلاً خواستگار نداشته باشد. در اغلب موارد قضیه این جور است که دختر خانم ها به کم و زیاد خواستگار دارند ولی خواستگاری که مناسب آنها باشد، یعنی در ویژگی های مختلف با آنها کُفیت داشته باشد، بعضاً کمتر برایشان پیش می آید. در این یادداشت، کاری به دلایل این مسئله نداریم، چرا که آنقدر متعدد و مختلفند که خودش یک یادداشت مجزا را می طلبد. به علاوه پرداختن به آن به بهتر شدن حال شما کمک زیادی نمی کند. بنابراین به دنبال راهکارهایی می رویم که آگاهی از آنها می تواند در مدیریت این وضعیت به شما کمک کند.

تجرد ناخواسته تان را مدیریت کنید

برای برون ریزی هیجاناتتان برنامه داشته باشید، مثلاً هراز گاهی ورزش ها و یا بازی های مهیج بکنید. اگر امکان این کارها نبود هیجاناتتان را برای فرد قابل اعتمادی بیان کنید و یا آنها را بنویسید.

شما نمی خواهید مجرد بمانید، هیچ گاه نمی خواستید، در واقع هیچ انسان سالمی در دنیا نیست که امکان یک ازدواج مناسب را داشته باشد ولی تجرد را انتخاب کند. شما ناخواسته مجرد مانده اید، به این دلیل که هنوز برای خودتان شوهر مناسبی پیدا نکرده اید. در این یک مورد که البته مهم هم است شما انتخاب کننده وضعیت فعلی تان نبوده اید، اما آیا این به معنی آن است که شما قدرت انتخاب در بقیه زمینه های زندگی تان را هم از دست داده اید؟ آیا تا به حال درباره مدیریت وضعیت های دشوار چیزی شنیده اید؟ قبل از اینکه وارد این بحث بشویم اجازه بدهید منظور از مدیریت بحران را روشن کنم. بحران ها مقاطع سختی از زندگی ما هستند که با اینکه نمی توانیم آنها را از صحنه حذف کنیم، اما می توانیم با یک سری تدابیر، طوری رفتار کنیم که با کمترین آسیب و بیشترین دستاورد از آن مقاطع عبور کنیم. تجرد ناخواسته شما هم یک جور وضعیت دشوار است که حذف آن قدرتی فراتر از نیروی من و شمای نوعی می طلبد، بنابراین باید بدانیم چگونه با آن کنار بیاییم. برای این منظور چند راهکار زیر را امتحان کنید: 
1. شما تنها نیستید. شما تنها خانم مجرد دنیا نیستید و دختران زیادی در مملکت خودمان و در دنیا با این شرایط مواجه هستند. پس لطفاً از تجرد ناخواسته تان فاجعه نسازید.
2. عزت نفستان را بالا ببرید. مجرد ماندن، تبعات زیادی برای شما دارد، از جمله اینکه احساس می کنید آنقدرها ارزشمند نبوده اید که کسی شما را به عنوان همسر خود انتخاب کند. وقتی چنین فکرهایی به سرتان می زند، از روش های متقابل برای حفظ و افزایش عزت نفستان استفاده کنید. برای مثال در برابر هر  یک فکر مخرب، پنج بار جلوی آینه به خودتان بگویید «من ارزشمندم».

3. به زندگی تان معنی بدهید. باور کنید که وجود شما در زندگی برای اهداف مهمی برنامه ریزی شده است. در حد امکانات و توانایی هایتان به کارهای خیریه بپردازید، از کارهای خلاقانه غفلت نکنید، سفر کنید و در هر لحظه ای که هستید، طعم آن را بچشید. 
4. کار کنید. کار کردن چه در خانه و چه در بیرون از خانه به جز استقلال مالی به شما هویت و اعتماد به نفس هم می دهد. به علاوه به شما کمک می کند تا با افراد بیشتری تعامل داشته باشید و چه بسا دوستان خوبی هم پیدا کنید.

شما نمی خواهید مجرد بمانید، هیچ گاه نمی خواستید، در واقع هیچ انسان سالمی در دنیا نیست که امکان یک ازدواج مناسب را داشته باشد ولی تجرد را انتخاب کند. شما ناخواسته مجرد مانده اید، به این دلیل که هنوز برای خودتان شوهر مناسبی پیدا نکرده اید. در این یک مورد که البته مهم هم است شما انتخاب کننده وضعیت فعلی تان نبوده اید، اما آیا این به معنی آن است که شما قدرت انتخاب در بقیه زمینه های زندگی تان را هم از دست داده اید؟

5. اوقات فراغت تان را پربار کنید. شما مانند همه انسان های دیگر یک سری استعدادها و علاقه هایی دارید که به شما لذت و آرامش می دهد. در اوقات فراغت تان حتی اگر شده یکی دو ساعت در هفته باشد، به کارهای مورد علاقه تان بپردازید و خودتان را غرق در آرامش کنید. 
6. ورزش کنید. ورزش منظم سطح اندورفین را در مغز بالا می برد و باعث احساس آرامش می شود. 
7. هیجاناتتان را تخلیه کنید. برای برون ریزی هیجاناتتان برنامه داشته باشید، مثلاً هراز گاهی ورزش ها و یا بازی های مهیج بکنید. اگر امکان این کارها نبود هیجاناتتان را برای فرد قابل اعتمادی بیان کنید و یا آنها را بنویسید. 
8. استرس تان را مدیریت کنید. راهکارهای مدیریت استرس دیگر برای همه شناخته شده هستند. برای مثال به طور منظم از آرمیدگی استفاده کنید و غیره. 
9. روابط تان را مدیریت کنید. این روابط دو دسته هستند: یکی روابط با خانواده و آشنایان که درباره مجرد بودن شما سؤالاتی می کنند و یا برای ازدواج کردن به شما فشار می آورند. شما به عنوان یک انسان بالغ باید بدانید که تا چه حد می خواهید به این سؤالات پاسخ بدهید و با کسانی که به شما فشار وارد می کنند چه رفتاری بکنید. دومی روابط با مردهایی است که در مسیر زندگی با آنها آشنا می شوید. به خاطر داشته باشید که برخی از این آقایان هدفشان از آشنایی با شما ازدواج نیست و یا دست کم ازدواج به معنایی که منظور شما است، نیست. مراقب این روابط باشید و از قرار دادن خودتان در مظان اتهام جداً پرهیز کنید. 
10. گروه تشکیل بدهید. شما به حمایت نیاز دارید. در فرهنگ سنتی ما فشارهایی که به خاطر مجرد بودن بر مجردها وارد می شود، بیشتر از حمایتی است که از آنها می شود. برای اینکه نیاز خودتان را به حمایت برطرف کنید، با کسانی که شرایط مشابه شما دارند و در دوست و آشنا و فامیل می شناسید گروه تشکیل بدهید. با هم صحبت کنید، پویش های خیریه تشکیل بدهید و یا به سفر بروید. ممکن است اطرافیان به گروه شما گمان خوبی نداشته باشند، مثلاً فکر کنند که مقصود شما از این گروه، اعلام ضدیت علیه مردان و یا قیام علیه ازدواج است. بنابراین مهم است که رفتاری درست و حاکی از منطق و عقل داشته باشید و از رفتارهایی که منطقی و منصفانه نیست، پرهیز کنید. 
11. امیدوار باشید. هیچ دری تا ابد بسته نمی ماند. پس به آینده تان خوش بین و امیدوار باشید. 

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.