تبیان، دستیار زندگی
عضو هیات رئیسه خانه روابط عمومی ایران از شکل گیری سازمان نظام روابط عمومی در کشور خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سازمان نظام روابط عمومی ایجاد می شود

عضو هیات رئیسه خانه روابط عمومی ایران از شکل گیری سازمان نظام روابط عمومی در کشور خبر داد.

هومن بهلولی- روابط عمومی

ناصر رزاق منش

به گزارش  روابط عمومی، ناصر رزاق منش گفت: در دولت های مختلف تلاش کردیم تا جایگاه روابط عمومی را در کشور ارتقاء دهیم و خانه روابط عمومی به دنبال آن است که سازمان نظام روابط عمومی را بنا نهد.
وی افزود: البته معتقدیم فعالان عرصه روابط عمومی باید معرف مشاغل خود باشند و سخت بودن آن را معرفی کنند و آسیب بزرگ این است که در نهاد قوه مجریه حوزه روابط عمومی نتوانسته به خوبی در جامعه معرف کار روابط عمومی ها باشد.
مدیر روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل کشور تاکید کرد: رسانه ها نقش تاثیرگذاری در معرفی سخت بودن این شغل ایفاء می کنند اما انتظار داریم دولت تلاش های بیشتری برای دفاع از حقوق مدیران و کارشناسان روابط عمومی داشته باشد.
وی افزود: دولت های مختلف در 20 سال گذشته آنگونه که باید به مسائل روابط عمومی بپردازند، نپرداخته اند اما انتقاد بیشتر متوجه آن دسته از همکاران دولتی است، چون روابط عمومی باید چشم بینا و گوش شنوای سازمان ها و نهادها باشد.
رزاق منش همچنین گفت: 80 درصد از نظام اجتماعی و اداری کشور یک نظام دولتی و حکومتی است و تا امروز در حوزه روابط عمومی به این مساله پرداخته نشده است.
وی افزود: در طرح های عمرانی از کارفرما، مشاور و پیمانکار به عنوان عوامل اول تا سوم یاد می شود و در کشورهای پیشرفته عوامل چهارم و پنجم که بیشتر جنبه نظارتی بر طرح های عمرانی دارند مطرح است و برای سیاستگذاری در مسائل مختلف از عامل چهارم یا پنجم استفاده می کنند در حالیکه در کشور بیشتر عامل دوم در نظر گرفته می شود.
رزاق منش همچنین گفت: روابط عمومی های فعال در ایران به سرعت فرسوده می شوند و در ایران که کشوری بحران خیز است، اولین کسانی که با این بحران ها روبرو می شوند، مدیران و کارشناسان روابط عمومی هستند و به عنوان نمونه در یک ماه گذشته که چند سانحه جاده ای در کشور اتفاق افتاد، مشکلات زیادی در این زمینه گریبان حوزه روابط عمومی را گرفت.

** مشکلات رسانه ها با روابط عمومی
وی با بیان اینکه ساختار روابط عمومی در بسیاری از دستگاه ها به صورت سنتی بوده و کارکردی خیلی ضعیف دارند، اظهار داشت: یکی از مشکلات امروز روابط عمومی به رسانه ها ارتباط دارد. یعنی رسانه های ما بصورت چند طیفی هستند و این مساله آسیب بزرگی را به روابط عمومی ها وارد می کند.
عضو هیات رئیسه خانه روابط عمومی ایران افزود: به عنوان نمونه موضع گیری رئیس جمهوری یا یکی از وزرا درباره یک خبر یا موضوع باعث می شود تا روزنامه ها بر اساس سیاست های خبری و حزبی خود تیترهای مختلفی را انتخاب کنند که برخی از این تیترها افکار عمومی را متشنج می کند و طبیعی است که فشار این کار به روابط عمومی ها وارد می شود.
رزاق منش گفت: در چنین مواقعی مدیران روابط عمومی نمی دانند پاسخ روزنامه ها را بدهند و درگیر مسائل رسانه ای شوند یا از پاسخ دادن منصرف شوند که در هر دو صورت تبعاتی را برای آنان در پی خواهد داشت.