تبیان، دستیار زندگی
رئیس کل گمرک افغانستان به همراه هیاتی از بخشهای خصوصی و مدیران گمرکات ولایت هرات و نیمروز از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بازدید کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقابت سالم در چابهار از برنامه های دولت افغانستان

رئیس کل گمرک افغانستان به همراه هیاتی از بخشهای خصوصی و مدیران گمرکات ولایت هرات و نیمروز از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بازدید کردند.

رقابت سالم در چابهار از برنامه‌های دولت افغانستان

احمدرشاد پویل، رئیس کل گمرک افغانستان در بازدید از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اظهار کرد: بندر چابهار بهترین مکان برای تجارت و سرمایه گذاری افغانستان است، زیرا در این بندر رقابت سالم است و ما باید از این فرصت استفاده کنیم.
پویل افزود: هدف ما از سفر به بندر چابهار، فعال سازی بازارچه های مرزی، پیگیری سه یادداشت تفاهم با موضوعات آموزشی، تبادل اطلاعات گمرکی، ایجاد دروازه مرزی بین اسلام قله و مرز دوغارون، بررسی طرح توسعه بندر شهیدبهشتی جهت کم کردن فرآیند ترانزیت بین دو کشور و نحوه سرمایه گذاری در این بندر است.
وی در مورد حجم مبادلات دو کشور اظهار کرد: متاسفانه حجم مبادلات دو کشور تفاوت زیادی دارد، به گونه ای که میزان حجم واردات افغانستان از ایران یک و نیم میلیارد دلار در سال است، اما میزان صادرات کشور افغانستان به ایران به ارزش 36 میلیون دلار است.
بهروز آقایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با تشریح اقدامات صورت گرفته در بندر شهید بهشتی گفت: بندر چابهار در مسیر مهمترین کریدور شمال به جنوب مطرح دنیاست، زیرا این مسیر کشورهای جنوب شرق آسیا را به کشورهای cis شمال اروپا متصل متصل می کند.
 وی افزود: بندر شهید بهشتی چابهار در پایان امسال به بهره برداری می رسد و ظرفیت بندر از 2.5 میلیون تن فعلی به 8.5 میلیون تن در سال خواهد رسید. این میزان ظرفیت در فاز اول با کمترین سرمایه گذاری در موضوعات مواد نفتی تا 15 میلیون تن قابل بهره برداری خواهد بود.
آقایی تصریح کرد: خوشبختانه نگاه ایران به بندر چابهار نگاهی توسعه ای است و اکنون 50 مورد سرمایه گذاری در موضوعات مختلف انجام شده و برای رونق بندر چابهار و جذب سرمایه گذاری، مشوق ها و تخفیفات 30 تا 55 درصدی در نظر گرفته شده که تاثیر زیادی در تجارت بین دو کشور دارد.
منبع: خبرگزاری پیام آفتاب