تبیان، دستیار زندگی
وبی موقعیت جغرافیایی استان استان خراسان جنوبی، شرقی ترین استان ایران، دارای 82864 كیلومتر مربع مساحت می باشد. این استان بین 57 درجه و 46 دقیقه تا 60 درجه و 57 دقیقه طول شرقی و 30 درجه و 35 دقیقه تا 34 درجه و 14 دقیقه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی اجمالی استان خراسان جنوبی


موقعیت جغرافیایی استان

استان خراسان جنوبی، شرقی ترین استان ایران، دارای 82864 كیلومتر مربع مساحت می باشد. این استان بین 57 درجه و 46 دقیقه تا 60 درجه و 57 دقیقه طول شرقی و 30 درجه و 35 دقیقه تا 34 درجه و 14 دقیقه عرض شمالی قرار گرفته و 47/5 % از مساحت كشور را به خود اختصاص داده است. استان از شرق، حدود 430 كیلومتر مرز مشترك با كشور افغانستان دارد. از شمال به استان خراسان رضوی، از غرب به استانهای یزد و كرمان و از جنوب با استان سیستان و بلوچستان همسایه است.

براساس آخرین تقسیمات كشوری، خراسان جنوبی دارای 6 شهرستان (بیرجند، قائنات، درمیان، سرایان، سربیشه و نهبندان)؛ 17 شهر، 16 بخش، 42 دهستان، 2061 آبادی دارای سكنه و 5041 آبادی خالی از سكنه می باشد.

تاریخ و فرهنگ استان

آثار و بناهای تاریخی و كهن این سرزمین نشان از عظمت و دیرینگی فرهنگ و تمدن اقوام ساكن در منطقه دارد. از لحاظ فرهنگ،‌ علم و معرفت این دیار یكی از درخشان ترین نقاط ایران به شمارمی رود. مطالعات باستان شناسی در بیرجند حاكی از استقرار اقوام كهن پیش از تاریخ و دوره های متاخر در این حوزه دارد.

بهترین اثر بجای مانده از اقوام باستانی نگاره های موجود در سنگ نگاره «لاخ مزار» و محوطه های باستانی متعددی است كه در منطقه وجود دارد. از دوران تاریخی نیز آثاری بدست آمده كه حكایت از حضور سلسله هایی چون اشكانیان و ساسانیان دارد. كشف سنگ نگاره های لاخ مزار در روستای كوچ از توابع بخش مركزی بیرجند كه مربوط به چند هزار سال قبل است مهر تائیدی بر سابقه استقرار بشر و فرهنگ متعالی آنها در این خطه می باشد. این سنگ نگاره ها دارای تنوع و گوناگونی زیادی هستند. از میان آنها می توان به مواردی چون كتیبه ها، نقوش انسانی و حیوانی، علائم، نمادها و خطوط تصویری اشاره كرد.

منبع:

تبیان خراسان جنوبی