تبیان، دستیار زندگی
رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی های خود تاکید کردند: «مصرف کننده ی با انصاف، مصرف کننده ی باوجدان هم میتواند همین جور به تولید کشور کمک کند؛ دنبال اسم و رسم نروند، دنبال بِرَند نروند - این حرفی که حالا مرتّب تکرار میکنند: بِرَند، بِرَند - دنبال مارک نروند؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوئل برندها با کالاهای داخلی

رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی های خود تاکید کردند: «مصرف کننده ی با انصاف، مصرف کننده ی باوجدان هم میتواند همین جور به تولید کشور کمک کند؛ دنبال اسم و رسم نروند، دنبال بِرَند نروند - این حرفی که حالا مرتّب تکرار میکنند: بِرَند، بِرَند - دنبال مارک نروند؛ دنبال مصلحت بروند. مصلحت کشور، مصرف تولید داخلی است، کمک به کارگر ایرانی است.»

فرآوری: طاها رها - بخش اقتصاد تبیان
کالای ایرانی

ایشان تصریح کردند: «دولت تصمیم بگیرد در هیچ یک از چیزهایی که مصرف میکند، از قلم و کاغذ روی میز گرفته تا ساختمان سازی تا بقیّه ی چیزها، هرآنچه در داخل قابل تولید است، خودش را از خارج ممنوع کند، بر خودش حرام کند. آسان گرایی و سهل گرایی - سهل گرایی آن روی خوبِ قضیّه است - و خدای نکرده سوءاستفاده؛ جلوی اینها را بایستی مسئولین دولتی بگیرند. و ما این را هم تجربه کردیم، امتحان کردیم و یک جاهایی دیدیم. یک وقتی یک کاری انجام میگرفت - مال سالها پیش است - یک چیزی داشتند میساختند، بنده مسئولین آنجا را خواستم و به آنها گفتم که در این کاری که دارید میکنید، سعی کنید هیچ قلم خارجی به کار نبرید؛ آنها هم قول دادند، مردانه هم عمل کردند. در آخر که ما گزارش گرفتیم و تحقیق کردیم، معلوم شد حدود 98 درصد از مصالح اینجا را توانسته اند از داخل تهیّه کنند؛ یکی دو درصد چیزهایی بوده که در داخل وجود نداشته است و از خارج آورده اند. خب، میشود این کارها را کرد. پس مصرف کننده هم یکی از ارکان تقویت و ترویج تولید داخلی است.»
رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند:« کسانی که مصرف کننده هستند - که همه ی ملّت ما در واقع مصرف کننده اند - محصولات داخلی را مصرف کنند که من روی این بارها و بارها تکیه کردم و امروز هم عرض میکنم و تکیه میکنم.  همه سعی بکنند محصولات داخلی را مصرف بکنند، کارگر ایرانی را حمایت بکنند، کارگاه تولیدی داخلی را با مصرف کردن [محصول] آن رونق بدهند.»
این نگاه ارشدترین مسئول جمهوری اسلامی ایران است که سیاست  های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را در 23 بند برای اجرا ابلاغ کردند.
زمانی که از مردم دلایل نخریدن کالای ایرانی را می پرسی از کیفیت پایین، عدم خلاقیت در طراحی و مقرون به صرفه نبودن کالاهای ایرانی با کیفیت سخن می گویند، علاوه بر آن پیشرو نبودن مسئولان در خرید و استفاده کالای ایرانی و تبلیغات رسانه ها مزید بر علت است.

زمانی که از مردم دلایل نخریدن کالای ایرانی را می پرسی از کیفیت پایین، عدم خلاقیت در طراحی و مقرون به صرفه نبودن کالاهای ایرانی با کیفیت سخن می گویند، علاوه بر آن پیشرو نبودن مسئولان در خرید و استفاده کالای ایرانی و تبلیغات رسانه ها مزید بر علت است

درخواست مشتری از فروشنده لوازم التحریر برای آوردن مداد رنگی خارجی ناخودآگاه مرا به خاطرات بچگی هایم برد زمانی که همکلاسی دوم دبستان با ذوق و اشتیاق کودکانه مداد رنگی، مداد و ماژیک سوغات خارج از کشورش را به ما نشان می داد در دنیای کودکیمان نمی دانستیم روزی فرا می رسد که جمله «کالای خارجی بهتر از کالای ایرانی است» ملکه ذهنمان شود و در باور همه ما ایرانی ها به این شکل نفوذ کند.
افزایش روزافزون نرخ بیکاری و تعطیلی کارخانه ها یکی پس از دیگری سبب شده که بسیاری از مسئولان و کارشناسان بر مصرف کالای داخلی تاکید کنند که این امر علاوه بر اینکه سبب حمایت از تولیدکنندگان و چرخیدن چرخ صنعت و تولید کشور می شود، چاره ای برای حل معضل بیکاری نیز به حساب می آید.
توصیه ها برای مصرف کالای ایرانی در شرایطی است که همه می دانیم کالای داخلی مشکلاتی دارد که مردم را برای خرید آنها دچار شک و تردید می کند. پای حرف مردم نشستیم تا نظرشان را درباره این سوال «خرید کالای ایرانی آری یا خیر؟» بپرسیم.
«با خرید کالای ایرانی موافقم اما متاسفانه بیشتر تولیدات داخلی بی کیفیت هستند.» این جمله را از زبان مشتری 31 ساله که به گفته خود استاد دانشگاه است می شنوم و با خود می گویم بی شک «نداشتن کیفیت» یکی از دلایل عمده مردم برای ترجیح جنس خارجی  به جنس ایرانی است.
زهره محمدی 30 ساله در پاسخ به اینکه بین کالای ایرانی و خارجی کدام را ترجیح می دهد می گوید: «جنس خارجی را ترجیح می دهم چون از کیفیت آن اطمینان دارم اما در صورتی که کالای ایرانی با کیفیت باشد حتما کالای ایرانی می خرم. همین الان هم از برخی کالای باکیفیت ایرانی در خانه استفاده می کنم.»
آقای مرادی معتقد است مصرف کننده ایرانی در برخی موارد مجبور است کالای بی کیفیت ایرانی را بخرد چون بنیه مالی اش اجازه نمی دهد نمونه خارجی و باکیفیت آن کالا را خریداری کند و می گوید: به طور مثال بیشتر خانواده های ایرانی به دلیل نداشتن بنیه مالی کافی مجبورند از خودروهای بی کیفیت داخلی استفاده کنند.
وی که دلیل ترغیبش برای خرید کالای خارجی را «کیفیت بهتر» می داند می گوید: مطمئنا اگر کالای ایرانی همین کیفیت را داشته باشد کالای ایرانی می خرم و در تکمیل صحبت  هایش می افزاید: «البته منظورم از کالای خارجی جنس های بی کیفیت چینی نیست.»
خانم طبخی نیز درباره خرید کالای خارجی می گوید: اگر قیمت کالای کره ای و ژاپنی خوب باشد می خرم ولی اگر کیفیت کالای ایرانی در حد کالای خارجی باشد و حتی بهتر از آن باشد به طور قطع کالای ایرانی را ترجیح می دهم.
وی می گوید: خیلی از عروسک ها، اسباب بازی ها و لوازم تزیینی خانه که می خریم خارجی است و علاوه بر اینکه زیبا است قیمت پایینی دارد در صورتی که عروسک های ساخت ایران قیمت بالایی دارند و به زیبایی عروسک های خارجی نیست.
آقای پارسایی با تاکید بر این کلمه که «جنس خارجی، نه چینی» می گوید: «اگر کالای ایرانی به کیفیت نمونه خارجی آن باشد صد البته که ایرانی می خرم ولی اگر بخواهم بین جنس ایرانی و چینی یکی را بخرم ترجیحم جنس ایرانی است.»
وی با تاکید بر اینکه اگر موبایل های داخل بازار ایرانی بود مطمئنا من و همسرم موبایل ایرانی می خریدیم و از جنس چینی که کل بازار جهان را گرفته استفاده نمی کردیم  با خنده می گوید: یادم می آید که چند وقت پیش از اسپانیا سوغاتی برایمان آوردند که روی آن نوشته بود ساخت چین.
خانم کاظمی که به گفته خودش شدیدا طرفدار حمایت از تولید ملی است می گوید: سعی می کنم برای خرید کالا خارجی سریع تصمیم نگیرم و قبل از آن پرس و جو می کنم ببینم آیا کالای مشابه ایرانی دارد یا نه؟ اگر مشابه آن جنس در کشور خودمان تولید شود و کیفیت آن هم خوب باشد جنس ایرانی را می خرم.
وی می گوید: با وجود اینکه طرفدار حمایت از تولید ملی هستم ولی باید اعتراف کنم که همه وسایل برقی منزلم خارجی است چون نمونه های ایرانی آنها کاملا بی کیفیت هستند.

مردم ما نباید این مسئله را فراموش کنند که تولید ملی، اساس و حلقه  اساسی پیشرفت اقتصادی هر کشوری است زیرا به دنبال خود اشتغال زایی، جذب سرمایه، امنیت اقتصادی، مقاوم شدن در برابر تهدیدهای خارجی و غیره را به دنبال دارد

خانم محبی نیز از نبود کیفیت و خلاقیت در کالای ایرانی می گوید و می افزاید: «من کالای خارجی را ترجیح می دهم چون از نظر قیمت، کیفیت، بسته بندی و شکل ظاهر بهتر از جنس ایرانی است به طور نمونه پوشاک خارجی که از نظر زیبایی و قیمت عالی هستند ولی لباس ایرانی اگه ارزان باشد کیفیت ندارد اگر کیفیت داشته باشد خیلی گران است ولی اگر لباس ایرانی با کیفیت خوب و قیمت مناسب در بازار باشد حتما ایرانی می خرم.»
کالای داخلی در حال حاضر مسیر پیشرفت را می پیماید و هنوز تا رسیدن به ایده آل مصرف کننده فاصله زیادی دارد چیزی که این روزها فراموش شده این نکته است که کالای ایرانی برای رسیدن به بالاترین حد کیفیت نیاز به پشتیبانی از سوی مصرف کننده داخلی دارد زیرا اگر کارخانجات تولیدی کشور بازار نداشته باشند چرخ شان نمی چرخد و ما به جای اینکه یک کشور تولید کننده، مستقل و پویا باشیم روز به روز از نظر کالای مصرفی وابسته تر می شویم.
مردم ما نباید این مسئله را فراموش کنند که تولید ملی، اساس و حلقه  اساسی پیشرفت اقتصادی هر کشوری است زیرا به دنبال خود اشتغال زایی، جذب سرمایه، امنیت اقتصادی، مقاوم شدن در برابر تهدیدهای خارجی و غیره را به دنبال دارد. اما در همه بنگاه های اقتصادی تولید در یک کفه ترازو قرار دارد و کفه دیگر آن مصرف کننده است. مشتری و مصرف کننده ای که در واقع سرمایه اصلی تولید کننده محسوب می شوند.
نکته ای که نباید نادیده گرفت مسئله تبلیغ رسانه هاست. برخی از مردم معتقدند که وقتی تلویزیون در فیلم ها و سریال های خود کالای خارجی را تبلیغ می کند یا زمانی که در ادارات دولتی مسئولان از وسایل خارجی استفاده می کنند نمی توان از مردم توقع داشت که کالای ساخت داخل مصرف کنند.
با این اوصاف بخش عمده حمایت از تولید داخلی به دوش مردم است. محصولات داخلی را مردم مصرف کنند؛ نروند دنبال این نشانه ها. حالا مُد شده است بگویند «بِرَند» 146820 است، بِرَند فلان؛ بِرَند چیست بروید سراغ مصرف تولیدات داخلی. آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصّبانه و با تعصّبِ تمام، ملّت ایران، خارجیِ آن را مصرف نکنند.


منبع: تسنیم/ مشرق/ سایت دفتر مقام معظم رهبری