تبیان، دستیار زندگی
برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا (ع) به استان البرز واگذار شده است؛ استانی که به داشتن اساتید برجسته ی خوشنویسی در ایران و جهان شهرت دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضور 295 هنرمند در جشنواره خوشنویسی رضوی

برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا (ع) به استان البرز واگذار شده است؛ استانی که به داشتن اساتید برجسته ی خوشنویسی در ایران و جهان شهرت دارد.

بخش هنری تبیان
سیدموسی حسینی کاشانی

سیدموسی حسینی کاشانی - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز - با اشاره به این که استان البرز در دهه کرامت، اولین سالی است که میزبان یکی از جشنواره های موضوعی امام رضا (ع) در شاخه هنری است، اظهار کرد: در سال های گذشته، معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در جشنواره کتابخوانی رضوی فعال بود. معتقدم برگزاری دوره ای و چرخشی رقابت های هنری می تواند ظرفیت های مختلف استان ها را به کار بگیرد و نشاط بیشتری را برای مخاطبان به دنبال داشته باشد.

او با مثبت ارزیابی کردن روند برگزاری جشنواره خوشنویسی رضوی در این استان تا این مرحله، گفت: استان البرز در شعر و چهار هنر تجسمی، سابقه بسیار خوبی دارد و می تواند در این رشته ها موفق عمل کند.

وی با اشاره به این که مخاطب جشنواره کتابخوانی رضوی، مخاطب عام است و جشنواره خوشنویسی رضوی مخاطب خاص دارد، افزود: جشنواره خوشنویسی رضوی بضاعت بالای استان را با بیشترین درصد شرکت کننده در جشنواره به خوبی نشان می دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با اشاره به حساسیت داوری ها در جشنواره خوشنویسی رضوی، تأکید کرد: بر همین اساس از اساتید شاخص در هنر خوشنویسی برای داوری آثار رسیده به این جشنواره دعوت به عمل آمده است. همچنین برای پربار کردن جشنواره خوشنویسی رضوی، نمایشگاهی از آثار داوران و چهره های برجسته خوشنویسی کشور در حاشیه برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره خواهیم داشت.

وی بیان کرد: با هدف ایجاد انگیزه در جوانان برای شرکت در جشنواره با چند نفر از هنرمندان جوان استان ها تماس گرفته و به صورت خصوصی از آن ها دعوت شده است.

دبیر جشنواره خوشنویسی رضوی با اشاره به شرکت اساتید شاخص هنر خوشنویسی در بخش فنی این جشنواره، اظهار کرد: برای افرادی که به تازگی وارد عرصه هنر خوشنویسی شده اند و هنوز امکان رقابت در جشنواره ها و مسابقات خوشنویسی را ندارند، بخش غیررقابتی در شاخه خط تحریری را قرار داده ایم تا این افراد نیز امکان محک زدن میزان توانایی خود در هنر خوشنویسی داشته باشند.

وی با اشاره به این که البرز قطب خوشنویسی کشور است، گفت: 18 درصد آثار ارسالی به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره خوشنویسی رضوی، متعلق به هنرمندان استان البرز است که بالاترین آمار مشارکت را نشان می دهد. از سوی دیگر کهگیلویه و بویراحمد با نیم درصد و استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر با صفر درصد مشارکت، در انتهای این لیست قرار گرفتند.

دبیر جشنواره خوشنویسی رضوی با اشاره به این که سهم استان البرز در مرحله نخست داوری ها، آثار 9 خوشنویس البرزی است، بیان کرد: استان های البرز، تهران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین آثار ارسالی را به خود اختصاص داده اند.

حسینی کاشانی با اشاره به شرکت 295 نفر با ارسال 492 اثر در این جشنواره، گفت: بخشی از این آثار به صورت حضوری، بخشی نیز از طریق ایمیل و بیشتر آثار با ثبت نام الکترونیکی در سایت جشنواره به دبیرخانه جشنواره رسیده است. از میان آثار رسیده، 40 اثر به دلیل نداشتن محتوای مناسب و ارتباط نداشتن با هنر خوشنویسی، از بخش داوری ها خارج شدند. تفکیک آثار ارسالی خوشنویسان نشان می دهد 214 اثر نستعلیق، 111 اثر شکسته نستعلیق، 44 اثر ثلث، 34 اثر تحریری و 27 اثر نسخ بوده اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز اشاره ای به مستندسازی روند برگزاری جشنواره خوشنویسی رضوی کرد و افزود: این مقوله از سوی برگزارکنندگان جشنواره در دو بخش برنامه ریزی شده است؛ یک بخش مربوط به جمع آوری و صورت جلسه کردن فعالیت های اجرایی در روند برگزاری جشنواره است که در این زمینه از همفکری و همیاری دیگر استان ها نیز استفاده شده است. بخش دیگر نیز مربوط به تدوین کتاب آثار فاخر و برجسته ای از آثار برتر هنرمندان این عرصه است تا منبعی مرجع و ماندگار برای علاقه مندان فراهم آید.

وی تأکید کرد: در مراسم اختتامیه جشنواره از مسوولان فرهنگی کشوری و استانی و همچنین از اساتید مطرح خوشنویسی کشور دعوت شده است. امیدواریم سه ضلع این مثلث به نحوی در کنار هم جمع شوند که شایسته این جشنواره باشد.

او با اشاره به برگزاری جلسات اتاق فکر جشنواره به منظور شناسایی ظرفیت های استان و آسیب شناسی دوره های گذشته این جشنواره، افزود: اعضای اتاق فکر جشنواره خوشنویسی رضوی با حضور مستمر در جلسات این اتاق و دستیابی به بانک اطلاعات حوزه خوشنویسی در دیگر استان ها توانست روند مناسبی را برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره پیگیری کنند.

حسینی کاشانی تشکیل جلسات اتاق فکر جشنواره را به منظور برنامه ریزی ها، شناسایی ظرفیت ها و رفع نواقص بسیار ضروری دانست و اظهار کرد: در برخی جلسات از سوی اعضا چند پیشنهاد ارائه می شد که با در نظر گرفتن همه جوانب، برخی از این پیشنهادها به تصویب می رسید.

وی با اشاره به بخش ویژه اقتصاد مقاومتی با الهام از آموزه های رضوی در چهاردهمین دوره جشنواره های موضوعی امام رضا (ع) گفت: استان البرز با در نظر گرفتن این بخش، سعی خواهد داشت تا احادیثی از امام رضا (ع) را که توسط هنرمندان خوشنویس به این موضوع پرداخته شده باشد، به طور ویژه مد نظر قرار دهد.

حسینی کاشانی با اشاره به تاثیر غیرقابل انکار نام امام هشتم (ع) بر روند اجرایی جشنواره، اضافه کرد: نام مبارک امام رضا (ع) از اولین جلسات و برنامه ریزی ها تأثیر خود را گذاشته است و به همین علت، کارها نه براساس ابلاغ های اداری که بیشتر دلی انجام شدند و بر همین اساس، دست اندرکاران برگزاری جشنواره خوشنویسی رضوی که جشنواره ای مزین به نام امام رضا (ع) است، از این نام مبارک بیشترین بهره ها را گرفتند و این موضوع، انجام کارها و اقدامات را بسیار آسان کرد.


منبع: ایسنا