تبیان، دستیار زندگی

قربانیان جوش و آکنه بخوانند

افرادی که زیاد جوش می‌زنند، خود را قربانی می‌دانند و مدام به خاطر این جوش‌های بدترکیب، به بخت و اقبال خود ناسزا می‌گویند. اما واقعیت این است که این جوش‌ها بی‌دلیل خودنمایی نمی‌کنند و گاهی عواملی باعث عرض اندام آنها می‌شوند که به فکرتان هم نمی‌رسد. در این مطلب به شایع‌ترین و گاهاً عجیب‌ترین عوامل بروز جوش‌ها اشاره می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوش   آکنه   جوش صورت

یائسگی و تغییرات هورمونی باعث بروز جوش می‌شود

اصلی‌ترین عامل بروز آکنه، هورمون‌ها هستند. در دوره یائسگی میزان استروژن و پروژسترون کم می‌شود و این مسئله باعث افزایش عوامل التهاب زا شده و به این ترتیب سر و کله آکنه نیز پیدا می‌شود. علاوه بر این، مصرف قرص‌های ضدبارداری جدید نیز می‌تواند باعث بروز این مسئله شود. حتی استفاده از «آی یو دی»که در برخی خانم‌ها باعث بهبود وضعیت پوست می‌شود، در برخی دیگر باعث بروز جوش می‌شود. اگر متوجه شده‌اید که زیاد جوش می‌زنید و عوامل هورمونی آن را در خود می‌بینید بهتر است با پزشک‌تان مشورت کنید تا قرص‌هایتان را عوض و یا روش‌های دیگری را معرفی کند.

آکنه دلایل خودش را دارد، انتظار معجزه نداشته باشید

اگر به تازگی کرم یا هر نوع محصول آرایشی بهداشتی مخصوص پوست را خریده‌اید و امید داشته‌اید که یک شبه تمام جوش‌هایتان را محو کند، اما نتیجه نگرفته‌اید نگران نباشید. کاملا طبیعی است که در حین استفاده از داروها و غیره جوش‌ها همچنان در بیایند. زمانی که یک دوره درمانی جدید مراقبت از پوست را آغاز می‌کنید، بدانید که که ممکن است یک تا سه ماه طول بکشد تا نتایج اولیه خود را نشان دهد. برخی افراد به هوای اینکه دوره درمانی‌شان بی‌تأثیر یا تشدیدکننده بوده است، بعد از یک هفته درمان را متوقف می‌کنند. اما باید صبور باشید و دلزده نشوید.

با وجود اینکه استفاده از داروهای درمانی می‌توانند بخشی از آکنه‌ها را برطرف کنند، اما باید بدانید که جوش‌ها عوامل متعددی دارند. لازم است که به میزان استرس و کیفیت خواب تان نیز دقت کنید. این دو عامل به طور ویژه ای روی افزایش میزان التهاب بدن نقش دارند و باعث بروز آکنه می‌شوند. بنابراین اگر جوش می زنید عوامل متعدد آن را در نظر بگیرید و صرفا به یک کرم یا محلول اتکا نکنید.

شاید باورتان نشود، اما بلوتوث نیز باعث بروز مشکلاتی در پوست می‌شود. اگر عادت دارید که از بلوتوث استفاده کنید ممکن است که جوش‌های قرمز کوچکی (که الزاما آکنه نیستند) در اطراف گونه و فک شما دیده شوند

 

جوش می زنید، چون زیاد آرایش می‌کنید

افرادی که زیاد جوش می زنند، زیاد آرایش می‌کنند تا آنها را بپوشانند. این یک واکنش طبیعی و در عین حال دور باطل است. هر چه بیشتر آرایش کنید، پوستتان کمتر نفس می کشد و به اصطلاح خفه می‌شود. در واقع ترکیبات موجود در محصولات آرایشی منافذ پوست و غدد سباسه را مسدود می‌کند. به این ترتیب نیز زمینه عرض اندام باکتری‌ها و بروز جوش‌ها مهیا می‌شود. در نتیجه فرد بیشتر و بیشتر آرایش می‌کند تا جوش‌هایش را پنهان کند.

متخصصان پوست توصیه می‌کنند برای بهبود وضعیت پوست از آرایش غلیظ بپرهیزید. به عقیده این متخصصان در پیش گرفتن درمان های موضعی، مصرف دارو یا یا شیوه های درمانی جدید مانند میکرودرم ابریژن، لیزر و غیره برای اصلاح جای جوش‌ها بهتر از آرایش های غلیظ کارآمد خواهد بود. اگر مسئله آکنه تحت کنترل باشد، نیازی به این میزان آرایش نیز نخواهد بود.

مشکل از موهایتان ناشی می‌شود

اگر از انواع محصولات مربوط به مو مانند تافت ها، ژل ها یا موس استفاده می‌کنید و یا اینکه در شستن موهایتان تعلل می‌کنید، چربی پوست سر به سمت پیشانی سرازیر می‌شود. اگر متوجه شده‌اید که از محل رستنگاه موها جوش می‌زنید، می‌توانید مطمئن باشید که جوش‌هایتان به دلیل استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی سنگین و روغن سر است. بهتر است از محصولات ملایم تر استفاده کنید و موهایتان را به طور مرتب و با دقت شستشو دهید. گاهی عوض کردن مدل مو نیز باعث جلوگیری از تماس موها با صورت شده و از بروز آکنه جلوگیری می‌کند.

 آلرژی به  بلوتوث، جوش، آکنه، مشکلات پوست، پلاک پوستی ،

 

نسبت به بلوتوث آلرژی دارید 

شاید باورتان نشود، اما بلوتوث نیز باعث بروز مشکلاتی در پوست می‌شود. اگر عادت دارید که از بلوتوث استفاده کنید ممکن است که جوش‌های قرمز کوچکی (که الزاما آکنه نیستند) در اطراف گونه و فک شما دیده شوند. حتی ممکن است یک پلاک پوستی در ناحیه ناف تان مشاهده کنید. این پلاک نیز ممکن است به دلیل حساسیت به سگک کمربند یا دکمه شلوار بروز کند.

عجیب‌تر اینکه نیکل فلزی است که اغلب با طلا قاطی شده است. در برخی افراد دور انگشت حلقه آنها یک پلاک قرمز رنگ شکل می گیرد. دلیل آن نیز حساسیت به جنس حلقه است. بنابراین اگر شما نیز دچار چنین جوش‌ها، پلاک ها و قرمزی هایی در سطح پوست هستید، حتما نسبت به جنس زیورآلات یا اکسسوارهای مورد استفاده تان حساس باشید.

اگر متوجه شده‌اید که از محل رستنگاه موها جوش می‌زنید، مطمئن باشید که جوش‌هایتان به دلیل استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی سنگین و روغن سر است

 

روش مسواک زدن دندان ها نیز روی وضعیت جوش‌هایتان تاثیر دارد

ممکن است نسبت به محتویات خمیردندان تان نیز حساسیت داشته باشید. در نتیجه ممکن دایره های قرمز رنگی دور دهان که شبیه به آکنه است مشاهده کنید. در این صورت توصیه می‌شود که در گام اول خمیردندان تان را عوض کنید. برخی از متخصصان توصیه می‌کنند قبل از مسواک زدن کمی وازلین به دور لب‌هایتان بمانید، چون اجازه نمی‌دهد ترکیبات خمیردندان با پوست تماس داشته باشد. کافیست که بعد از مسواک زدن، وازلین را از روی پوستتان پاک کنید.

آکنه ها در اثر مواد غذایی

می‌خواهید با مصرف مکمل، میزان پروتئین بدنتان را بالا ببرید؟ بنابراین به سراغ برخی محصولات غذایی سرشار از پروتئین مانند میلک شیک‌ها یا شکلات‌های پروتئین بار می‌روید؟ باید بدانید که این خوراکی‌ها حاوی میزان زیادی قند و کربوهیدرات‌ها نیز هستند و بدون اینکه متوجه باشید آنها را نیز وارد رژیم غذایی‌تان می‌کنند.

کربوهیدرات‌ها در حین گوارش به قند تبدیل می‌شوند و این مسئله باعث بروز التهاب و تولید کورتیزول می‌شود. حتما می‌دانید که کورتیزول نیز همان هورمون استرس است. این مسئله روی تعادل هورمونی شما تاثیر دارد. نتیجه این می‌شود که سر و کله آکنه‌ها پیدا می‌شوند. اگر به تازگی با این مسئله روبه‌رو شده‌اید، بهتر است به تغییراتی که در رژیم غذایی‌تان داده‌اید توجه کنید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.