تبیان، دستیار زندگی
همه چیزهایی که باید درباره هری پاتر جدید بدانیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رکورد شکنی هری پاتر

«هری پاتر و کودک نفرین شده» رکورد فروش کتاب در طی ده سال را شکست.

همه چیزهایی که باید درباره هری پاتر جدید بدانیم.

فرآوری - فاطمه ابراهیمی -بخش کتاب و کتابخوانی تبیان

رکورد شکنی هری پاتر

کتاب «هری پاتر و کودک نفرین شده» در عرض سه روز بیش از 680 جلد در انگلستان فروش داشت و رکورد سرعت در فروش کتاب طی دهه گذشته را شکست.

«هری پاتر و کودک نفرین شده» نمایشنامه «جی.کی. رولینگ» که پس از انتظار شبانه هوادارانش در صف های طولانی روانه پیشخان کتاب فروشی ها شد، با پشت سر گذاشتن «هری پاتر و هدیه های مرگ» آخرین جلد هفت گانه «رولینگ»، عنوان سریع ترین کتاب در فروش را طی یک دهه گذشته به نام خود ثبت کرد.

رکورد شکنی به سبک پاتر

این اثر که خوانندگان آن را هشتمین کتاب «هری پاتر» می دانند،  در عرض تنها سه روز بیش از 680 هزار جلد در انگلستان فروش داشته است. متن نمایشنامه «هری پاتر و کودک نفرین شده« یک دقیقه پس از نیمه شب 31 جولای روانه کتاب فروشی ها شد و براساس آماری که مجله «بوک سلر» منتشر کرده، رکورد پرفروش ترین کتاب در عرض یک هفته طی یک دهه گذشته را نیز کسب کرده است. این رکورد پیش تر از آنِ «50 طیف خاکستری» نوشته «ای.ال جیمز» بود که در عرض هفت روز در سال 2012، 664 هزار و 478 جلد از آن به فروش رسید.

«واترستونز» اعلام کرد: «هری پاتر و کودک نفرین شده» تنها در دو روز پرفروش ترین کتاب جلد گالینگور ما از زمان انتشار «نماد گمشده» دن براون در سال 2009 شده است.

انتشارات آمریکایی «اسکولاستیک»هم اعلام کرده کتاب جدید «رولینگ» در 48 ساعت اول انتشار دو میلیون نسخه فروخته است. «هری پاتر و کودک نفرین شده» با تیراژ چهار میلیون و 500 هزار جلد در آمریکا منتشر شده است.

رکورد شکنی هری پاتر

درباره کتاب جدید خانم رولینگ

«هری پاتر و کودک نفرین شده» را هشتمین اثر از مجموعه «هری پاتر» می دانند اما در واقع این کتاب یک نمایشنامه است که اقتباس آن در «وست اند» لندن روی صحنه است. روی جلد این کتاب که پنج سال پس از نمایش آخرین اقتباس سینمایی از رمان های «هری پاتر» روانه بازار شده، نوشته شده است: «براساس داستانی از رولینگ و به قلم «جک تورن» و «جان تیفانی». داستان این نمایشنامه دوقسمتی 19 سال پس از شکست «ولدمورت» از «هری» روایت می شود. در این اثر «هری پاتر» 37 ساله است و سه فرزند دارد. اقتباس نمایشی این کتاب که در حال حاضر در لندن در حال اجراست، تا سال 2017 ادامه خواهد داشت.

ویدا اسلامیه مترجمی که هری پاتربازها ترجمه او را دوست داشتند، احتمالا تا دو ماه و نیم دیگر (یعنی آبان ماه) ترجمه اش نمی رسد. اگر برایتان جزئیات داستان و کیفیت ترجمه و لذت متن اهمیت دارد، صبر کنید.

متن این نمایشنامه پیش از انتشار در ساعت 12:01 دقیقه بامداد یکشنبه (31 جولای)، رکورد پیش فروش دو سایت معروف آمریکایی «آمازون» و «بارنز اند نوبل» را شکسته است؛ رکوردی که پیش تر در اختیار «هری پاتر و هدیه های مرگ بار»، قسمت آخر هفت گانه «رولینگ» بود.

تاب «هری پاتر و کودک نفرین شده»، داستانی مثل سایر کتابهای هری پاتر نیست. این کتاب، یک نمایشنامه است. نمایشنامه ای در چهار پرده و 75 صحنه (پرده اول 19 صحنه، پرده دوم 20 صحنه، پرده سوم 21 صحنه و پرده چهارم 15 صحنه دارد). بنابراین اگر اهل نمایشنامه خواندن نیستید، سراغ این کتاب نروید.

داستان، متعلق به خانم رولینگ است، اما نویسنده کتاب او نیست. دو نمایشنامه نویس به نامهای جان تیفانی و جک تورن داستان رولینگ را به یک نمایشنامه مفصل تبدیل کرده اند. جک تورن الان دارد فیلمنامه سه گانه معروف «نیروی اهریمنی اش» از فیلیپ پولمن را برای تبدیل به سریال آماده می کند.

رکورد شکنی هری پاتر

«هری پاتر و کودک نفرین شده»

 زمان وقوع اتفاقات این کتاب، 19 سال بعد از ماجراهای جلد هفتم و جنگ بزرگ با ولدمورت («هری پاتر و یادگاران مرگ») است. با اینکه فاصله بین انتشار این دو کتاب 9 سال است، اما دوتا داستان 19سال با هم اختلاف دارند. هری پاتر دیگر آن پسر نوجوان نیست و مرد خانواده شده، کارمندِ وزارت سحر و جادو است و سه تا بچه دارد. داستان دقیقا از همانجایی که  کتاب هفتم با آن تمام شده بود، یعنی به مدرسه فرستادن بچه وسطی به مدرسه هاگوارتز شروع می شود.

موضوع اصلی این داستان، اختلاف بین هری پاتر و پسر کوچکش، آلبوس پاتر است. آلبوس منزوی است و دوست ندارد زیر شهرت پدرش زندگی کند. در واقع با یک سوژه اختلاف نسلی مواجه هستیم. احتمالا داستان هم به درد بزرگترها بخورد، هم نوجوان ها.

 آلبوس پاتر، برخلاف خانواده اش به گروه گریفندور نمی رود. او سنت خانوادگی را ادامه نمی دهد و در موقع قرعه کشی گروه ها در مدرسه، وارد گروه رقیب، یعنی اسلایترین می شود. نزدیکترین دوست او هم اسکورپیوس مالفوی، پسر دراکو مالفوی است. با رُز، دخترِ رون و هرمیون اصلا میانه خوبی ندارد. روابطش با هری پاتر هم افتضاح است ... اما صبر کنید. «کودک نفرین شده» او نیست.

«هری پاتر و کودک نفرین شده» تنها در دو روز پرفروش ترین کتاب جلد گالینگور ما از زمان انتشار «نماد گمشده» دن براون در سال 2009 شده است.

توی داستان جدید، خبری از پروفسور دامبلدورِ عزیز نیست. عوضش خیلی از کاراکترها را دوباره و با ترفندی خاص می بینیم. اما جالبش اینجاست که هری پاتربازهای دنیا، بیشتر درباره اینکه میرتلِ گریان، یکی از روح های سرگردان مدرسه، در داستان حاضر است یا نیست بحث می کنند.

با اینکه کتاب در 10 مرداد (31 جولای) منتشر شده، اما تئاترش مدتها قبل بر روی پرده بود و خلاصه داستانش هم لو رفته بود. خود کتاب هم فقط یک ساعت بعد از شروع انتشار جهانی اش، هک شد و روی اینترنت پخش شد. در اینجا هم سایتهای هواداری هری پاتر، سریع شروع به ترجمه فصل به فصل کتاب کردند. با این حال، ویدا اسلامیه مترجمی که هری پاتربازها ترجمه او را دوست داشتند، احتمالا تا دو ماه و نیم دیگر (یعنی آبان ماه) ترجمه اش نمی رسد. اگر برایتان جزئیات داستان و کیفیت ترجمه و لذت متن اهمیت دارد، صبر کنید.

«هری پاتر و کودک نفرین شده» ابتدا قرار بود فقط در قالب یک نمایشنامه اجرا شود، اما از آن جایی که بسیاری از طرفداران امکان دیدن این نمایش را نداشتند، «رولینگ» در نهایت تصمیم گرفت متن نمایشنامه را در دنباله هفت رمان قبلی خود به چاپ برساند.


منابع:
ایسنا
تماشاگران امروز