تبیان، دستیار زندگی
(2) این گزارش ، قسمت دوم و پایانی ازیک مروراجمالی بر برگزیدگان نسبتا عجیب و خوش‌شناس جوایز اسكار، و همچنین از قلم افتادگان بزرگ این رقابت بزرگ سینمایی ، از سال 1940 به بعد می باشد . -- شب تاریكی شكارچی در سال 1955، فیلم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان اسکار (2)

این گزارش ، قسمت دوم و پایانی ازیک مروراجمالی بر برگزیدگان نسبتا عجیب و خوش‌شناس جوایز اسكار، و همچنین از قلم افتادگان بزرگ این رقابت بزرگ سینمایی ، از سال 1940 به بعد می باشد .

-- شب تاریكی شكارچی

در سال 1955، فیلم با عنوان «شب شكارچی» به كارگردانی «چارلز لاوتون» در آمریكا خلق می‌شود، اما وقتی با شكست تجاری مواجه می‌شود، به گفته‌ی منتقدین همه مزایای آن نیز به فراموشی سپرده می‌شود.

فیلمبرداری گیج كننده «استنلی كورتز» كارگردانی «لاوتون» و بازی رابرت میچم، نادیده انگاشته می‌شوند.

در این سال «دلبرت مان» برای فیلم «مارتی» و «ارنست بورگناین» برای همین فیلم جوایز كارگردانی و بازیگری را كسب كردند. ناكامی‌های «اورسن ولز» ادامه دارد. در سالهای 1958 و 59 هیچ اسمی از فیلمهایی چون «نشانی از شر» (اورسن ولز) و «ریوبراوو» (هاواردهاوكس) در هیچ یك از 124 نامزد دریافت اسكار در رشته‌های مختلف وجود ندارد.

-- هاوارد هاوكس و نامزدی برای «گروهبان یورك»

هاوارد هاوكس از بزرگان صاحب سبك سینمای آمریكا،‌در میان 44 فیلمی كه كارگردانی كرد، تنها یك بار نامزد دریافت اسكار بهترین كارگردانی شد، آن هم برای یكی از ضعیف‌ترین فیلم‌هایش، یعنی «گروهبان یورك» (1941)، برگزاركنندگان اسكار«صورت زخمی»، «فقط فرشته‌ها بال دارند»، «داشتن و نداشتن» و «ریو براوو» را در حد استانداردهای اسكار ندانسته‌اند.

-- مارتین اسكور سیزی و گاو خشمگین

پیش از دهه 60 میلادی وقتی «گاو خشمگین» (اسكورسیزی) اكران شد، همه منتقدان فكر می‌كردند آكادمی حتما اسكار را به این فیلم خواهد داشت ولی آكادمی جایزه بهترین كارگردانی و بهترین فیلم را به ملودرام خانوادگی «مردم معمولی» اثر «رابرت رادفورد» اهدا كرد.

مارتین اسكورسیزی از آن سالها تاكنون با كارگردانی فیلمهایی چون «راننده تاكسی»، «تنگه وحشت» و «رفقای خوب» در انتظار یك اسكار به سر می‌برد.

-- پل نیومن و 24 سال صبر تا اسكار

در سال 1961 پل نیومن،‌ با فیلم «بیلیارد باز»‌ شانس اول دریافت اسكار بود و یكی از بهترین نقش‌هایش را در معرض تماشای مخاطبانش قرار داده بود، اما وقتی آكادمی «ماكسیمیلیان شل» را برای حضور در فیلم دادگاه نورنبرگ برنده اسكار اعلام كرد، همگان شگفت زده شدند.

پل نیومن این عدم موفقیت را ناشی از تدوین كارگردان فیلم دانسته و اعلام كرد: كه یكی از دو تك گویی معروف او را از فیلم خارج كرده‌اند.

نیومن برای دریافت اسكار باید 24 سال صبر می‌كرد تا در بازسازی همین فیلم یعنی بیلیارد باز كه این بار به «رنگ پول» تغییر عنوان داده بود،‌ برنده جایزه اسكار بهترین بازیگری شود.

-- اوج جنگ سرد و ظهور «راكی»

سال 1976، در دوران اوج جنگ سرد، اسكار بهترین فیلم و بهترین كارگردانی به فیلم «راكی» با بازی «سیلوستر استالونه» تعلق می‌گیرد، «راكی» در سالی به چنین موفقیتی دست می‌یابد كه «راننده تاكسی»، «همه مردان رییس‌جمهور»، «شبكه»، «كری» و «دونده ماراتن» نیز در رقابت برای دریافت جایزه اسكار بهترین فیلم بودند.

طبق اعلام منتقدین؛ اگر «راننده تاكسی» ـ اسكور سیزی ـ برای برگزیده شدن توسط اسكار بیش از حد افراطی و روشنفكرانه به نظر می‌رسید، حداقل و طبق عرف معمول این مراسم و با توجه به علاقه آكادمی به فیلم‌های «متعهد و افشاگرانه ملایم» می‌بایست شاهد موفقیت «همه مردان رییس‌جمهور» ساخته آلن جی پاكولا می‌بویدم، اما اینگونه نشد و پاكولا چشم از جهان سینما فروبست.

-- نادیده گرفته شدن «داستین هافمن» در توتسی

سال 1982، داستین هافمن در نقش توستی به گفته‌ی منتقدین؛ حضوری خیره كننده دارد، اما آكادمی اسكار را از وی دریغ كرد و آن‌ را به «بن كینگزلی» برای نقش آفرینی در فیلم گاندی اعطا كرد.

-- دیده نشدن، هپبورن در «بانوی زیبای من»

ادری هیبورن در اولین سال حضوری جدی‌اش در سینمای آمریكا، برای فیلم "تعطیلات رمی" (بیل وایلر) برنده اسكار بهترین بازیگر زن شد، اما از آن پس دیگر دستش به این جایزه نرسید.

در سال 1964، آكادمی بازی در خشان او را در فیلم بانوی زیبای من، حتی نامزد دریافت جایزه نیز نمی‌كند.

وقتی ركس هریسون برای گرفتن اسكار خود روی سن می‌رود ما با فراخواندن «ادری هپبورن» روی سن، درصدد دلجویی از او بر می‌اید.

-- تقسیم‌بندی محبوب‌ها

جان فورد، ویلیام وایلر، مانكیه ویتس، فرد زینه مان، جورج اسیتونس، رابرت وایز و "استیون اسپیلبرگ" از فیلمسازان محبوب این آکادمی هستند.

اما در كنار این نام‌ها، اورسن ولز، آلفرد هیچكاك، هاوارد هاوكس، مارتین اسكورسیزی، رابرت آلتمن، جوزف فون اشترنبوگ، فریتس لانگ، سام پكین پا، ویلهلم مورنائو، ارنست لوبیچ و "ماكس افولس" نام‌هایی هستند كه طی سال‌های طولانی فیلمسازی در هالیوود هیچگاه برنده اسكار نشدند.

منبع : ایسنا

لینک:

داستان اسکار(1)