تبیان، دستیار زندگی
اگر می خواهید مفهوم طبیعت بکر را به معنای واقعی حس کنید ، پیشنهاد می کنم این بار ، برای سفر به جایی بروید که هم به دلیل کمتر شناخته شدن و هم تاحدودی سختی مسیرش ، دست گردشگران کمتر به آن رسیده است و همین موضوع باعث شده تا جلوه افسون کننده و بهشتی این منطقه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آبشار گزو، جلوه افسونگر سوادکوه+ عکس

اگر می خواهید مفهوم طبیعت بکر را به معنای واقعی حس کنید ، پیشنهاد می کنم این بار ، برای سفر به جایی بروید که هم به دلیل کمتر شناخته شدن و هم تاحدودی سختی مسیرش ، دست گردشگران کمتر به آن رسیده است و همین موضوع باعث شده تا جلوه افسون کننده و بهشتی این منطقه حفظ شود.

علیرضا عابدینی- بخش گردشگری تبیان


برای رسیدن و دیدن آبشار گزو (Gazu) ابتدا باید به شهر «شیرگاه» در شهرستان سوادکوه استان مازندران سفر کنید. یک جاده آسفالته پس از رسیدن به شهر شما را به میدان شیرگاه می رساند. از اینجا هم باید به مدت ٢٠ دقیقه رانندگی کنید تا به سه راهی لفور برسید و سپس در جاده ای که به سمت لفور می رود ، قرار بگیرید. پس از طی ١٥ کیلومتر جاده آسفالته به سد لفور می رسید . از اینجا به بعد جاده خاکی می شود. در اینجا باید مسیر خاکی پشت سد را که کوهستانی و از میان جنگل ها می گذرد ، به مسافت ٣٤ کیلومتر ادامه دهید . طی این مسیر در زمان رفت به علت سربالایی و پیچ و خم ها و خاکی بودن جاده معادل ٢/٥ ساعت طول می کشد. در طول مسیر به دوراهی هایی برمی خورید که با توجه به تابلو «به طرف امامزاده گزو» راهنمایی می شوید. سر انجام پس از پشت سر گذاشتن راه پرپیچ و خم به امامزاده « سه تن بزرگوار» گزو می رسید ؛ جایی که آرامگاه سه امامزاده بزرگوار است. از اینجا باید مسیر پاکوب را به مدت ٤٠ دقیقه پیاده روی کنید تا به آبشار برسید. مسیری که شیب تندی دارد و با توجه به اینکه در منطقه زیاد  باران می آید ، به شدت لغزنده است و احتمالا در طول مسیر چندین بار زمین بخورید. سر انجام به دره آبشار می رسید و پشت پیچ دره ناگهان منظره آبشار پیش روی شما ظاهر می شود.
آبشار گزو یک آبشار ٧٥ متری است که از ارتفاع زیاد و از بالای دره به داخل دره پایین می ریزد. در پایین دره هم در اثر ریزش آب از ارتفاع زیاد حوضچه زیبایی شکل گرفته است که آب از این حوضچه در طول دره جاری می شود و به شکل رود از کف دره گذر می کند. دیواره آبشار هم از سنگ هایی تشکیل شده که منظره لایه لایه دارد و همین منظره لایه لایه ، زیبایی آبشار را دوچندان می کند.

مسیر جاده خاکی آبشار که کمی هم طولانی است و از میان کوهها و جنگل های انبوه بکر کوهستانی سواد کوه و پیچ وخم ها و سربالایی ها می گذرد ، آنقدر جذاب و فریبنده است که شما را شدیدا به وجد می آورد و از دیدن این همه زیبایی به صورت یکجا متحیر می شوید. این موضوع وقتی به اوج خود می رسد که سرانجام به آبشار می رسید و به یکباره تصویری را می بینید که شما را میخکوب می کند. تصویری که شاید در عمرتان در جای دیگری تجربه نکنید.
چند نکته:
١-آب و هوای منطقه اغلب ابری و بارانی است. حتی در تابستان و اواسط مرداد که ما به منطقه سفر کردیم هوا خنک و ابری بود و روز قبل باران آمده بود ، بنابراین لوازم و تجهیزات مناسب به همراه داشته باشید
٢-چند واحد اقامتی سنتی جهت شب ماندن و اقامت شبانه در جنگل ، روبروی امامزاده گزو احداث شده است. بنابراین می توانید از روز قبل حرکت کنید و با خیال راحت شب را در این منطقه و فضای جنگلی بگذرانید و از اکسیژن خالص جنگل استفاده کنید. یک بوفه فروش خوراکی هم وجود دارد که می توانید تنقلات و برخی از مواد خوراکی را از آنجا خریداری نمایید. امکانات سرویس بهداشتی و ظرفشویی هم در کنار امامزاده وجود دارد.
٣-درپایان آسفالت و ابتدای جاده خاکی به سمت آبشار ، سد بسیار زیبای لفور قرار دارد که می توانید ، توقف کوتاهی داشته باشید و از زیبایی های آن لذت ببرید.
٤- لازم به توضیح است که یک آبشار کوچکتر هم در کنار جاده و درست قبل از رسیدن به امامزاده گزو وجود دارد.
٥- در آخر اینکه از زیبایی های آبشار و جنگل های آن و همچنین مسیر جنگلی راه هرچه بگوییم کم گفته ایم و این چیزی است که شما تا با چشمان خودتان نبینید باورتان نمی شود. بنابراین اگر عاشق و دلباخته طبیعت هستید و دوست دارید طبیعت بکر را با تمام وجود لمس کنید،  توصیه می کنیم  حتما دیدن این آبشار را از دست ندهید. 

آبشار گزو، جلوه افسونگر سوادکوهآبشار گزو، جلوه افسونگر سوادکوهآبشار گزو، جلوه افسونگر سوادکوهآبشار گزو، جلوه افسونگر سوادکوهآبشار گزو، جلوه افسونگر سوادکوهآبشار گزو، جلوه افسونگر سوادکوهآبشار گزو، جلوه افسونگر سوادکوهآبشار گزو، جلوه افسونگر سوادکوهآبشار گزو، جلوه افسونگر سوادکوهآبشار گزو، جلوه افسونگر سوادکوهآبشار گزو، جلوه افسونگر سوادکوهآبشار گزو، جلوه افسونگر سوادکوهآبشار گزو، جلوه افسونگر سوادکوهآبشار گزو، جلوه افسونگر سوادکوهآبشار گزو، جلوه افسونگر سوادکوهآبشار گزو، جلوه افسونگر سوادکوهآبشار گزو، جلوه افسونگر سوادکوه