تبیان، دستیار زندگی
دلائلی که رجعت را اثبات می کند در واقع به ویژگی رجعت هم اشاره دارد. مأمون از امام رضا (علیه السلام) در باره رجعت سوال کرد ؟ امام (علیه السلام) فرمود که رجعت حقّه در امتهای پیشین هم بوده. قرآن هم به رجعت ناطق است یعنی قرآن هم رجعت را بیان فرموده سپس فرمو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رجعت عیسی مسیح (علیه السلام)

دلائلی که رجعت را اثبات می کند در واقع به ویژگی رجعت هم اشاره دارد.
مأمون از امام رضا (علیه السلام) در باره رجعت سوال کرد ؟ امام (علیه السلام) فرمود که رجعت حقّه در امتهای پیشین هم بوده. قرآن هم به رجعت ناطق است یعنی قرآن هم رجعت را بیان فرموده سپس فرمودند : پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) فرمود: آنچه که در امتهای سابق بوده عیناً در این امت هم خواهد بود.

فراوری: دکتر جعفری - بخش اعتقادات شیعه تبیان
رجعت

در ادامه همان سخن پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) ولی ظاهراً از خود امام رضا (علیه السلام) منقول است که حضرت فرمود: " إذا خرج المهدی من ولدی نزل عیسی بن مریم (علیه السلام)" هنگامی که مهدی از فرزندان من خروج کند عیسی بن مریم از آسمان نزول می کند و پایین آمده و پشت سر حضرت مهدی (علیه السلام) نماز می خواند و از آنجا رجعت شروع می شود.
حضرت فرمود که اسلام با غربت شروع شد و به زودی هم باز غربت اسلام را فرا خواهد گرفت سپس فرمود: خوش به حال این غربایی که در آخرالزمان اسلام را حفظ می کنند و اسلام را نگه می دارند. سوال شد یا بن رسول الله سرانجام چه خواهد شد؟ حضرت فرمود: " ثم یرجع الحق إلی أهله " حق به اهل خودش بر می گردد.
این روایت با صراحت دلالت بر رجعت و رجعت عیسی بن مریم و بعضی دیگر از افراد دارد.

حضرت فرمود: " إذا خرج المهدی من ولدی نزل عیسی بن مریم (علیه السلام)" هنگامی که مهدی از فرزندان من خروج کند عیسی بن مریم از آسمان نزول می کند و پایین آمده و پشت سر حضرت مهدی (علیه السلام) نماز می خواند و از آنجا رجعت شروع می شود

در روایات گاهی به جای رجعت کلمه کرّت آمده. کرّت به معنای بار می باشد. بار دوم یعنی بازگشتن برای بار دوم. از امام سوال کردند مراد از کرّت چیست؟ فرمود: رجعت است.
شخصی به امام صادق (علیه السلام) عرض کرد که من پیر شدم و استخوانم نازک شده و خلاصه دارم از دنیا می روم دوست دارم که عمرم با کشته شدن در راه شما به پایان برسد. حضرت فرمود که از رفتن هیچ چاره ای نیست همه باید بمیرند و از اینجا بروند. اما در دوران رجعت این تقاضایی که داری برآورده می شود یعنی پیر شدی و خواهی رفت و آن زمان را درک نمی کنی که در راه ما بجنگی  اما به زودی این خواسته ات بر آورده می شود یعنی در دوران رجعت  برمی گردی و در راه ما می جنگی.
روایت دیگری را که از دو جهت مفید است یکی از جهت مطرح شدن بحث کربلا و دوم از جهت رجعت بررسی می کنیم .
 از امام باقر (علیه السلام) که در واقعه کربلا حضور داشتند ، پرسیدند شما در کربلا بودید؟ حضرت فرمود: بله من 4 سالم بود و همه جزییات مسائل را دیدم و یادم هست که چه اتفاقاتی افتاد و وضع چگونه بود؟ سپس حضرت می فرماید: امام حسین (علیه السلام) قبل از اینکه به شهادت برسند به نقل از پیامبر(صلی الله علیه وآله و سلم) به اصحابش فرمود: فرزندم تو به عراق خواهی رفت و در زمینی که پیامبران آنجا با هم ملاقات کردند و اوصیا و پیامبران نیز با هم ملاقات کردند و اسم آن زمین «غمورا» است به شهادت می رسی و همراه تو گروهی از اصحاب به شهادت می رسند که رنج و درد آهن را درک نمی کنند سپس این آیه را تلاوت فرمود: " قلنا یا نار کونی برداً و سلاماً علی ابراهیم " ما به آتش گفتیم که بر ابراهیم سرد و سلامت باش .

امام حسین (علیه السلام) مدتی مکث کرد بعد فرمود: ما بعد از اینکه به شهادت رسیدیم مدتی را در عالم برزخ خواهیم بود و اولین کسی که زمین برایش شکافته می شود و از زمین خارج می شود من هستم و همراه بازگشت من به دنیا امام علی (علیه السلام) نیز به دنیا باز خواهد گشت و قیام قائم ما در آن زمان اتفاق خواهد افتاد

سپس فرمود: " یکون الحرب برداً و سلاماً علیک و علیهم " آن حرارت جنگ و حرارت آتش و نیزه و شمشیر بر تو و بر یارانت سرد و سلامت خواهد بود . پس مژده باد به شما اگر کشته شوید.
امام حسین (علیه السلام) فرمود: مژده باد بر شما که اگر کشته شویم بر پیامبرمان حضرت محمّد (صلی الله علیه واله وسلم) وارد می شویم.
 سپس امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: امام حسین (علیه السلام) مدتی مکث کرد بعد فرمود: ما بعد از اینکه به شهادت رسیدیم مدتی را در عالم برزخ خواهیم بود و اولین کسی که زمین برایش شکافته می شود و از زمین خارج می شود من هستم و همراه بازگشت من به دنیا امام علی (علیه السلام) نیز به دنیا باز خواهد گشت و قیام قائم ما در آن زمان اتفاق خواهد افتاد.
در ادامه روایت دارد که فرشتگان الهی به کمک ما می آیند و ما پرچم اسلام را در عالم طنین افکن خواهیم کرد.
سپس فرمود که در کوفه چه خواهد شد و چه اتفاقاتی در سرزمین های مختلف خواهد افتاد. روایت خیلی مفصل است که تنها به بخشی که لازم بود اشاره شد از این بخش که نقل شد دو نکته فهمیده می شود :
یکی بحث کربلا و اینکه امام حسین (علیه السلام) به یارانش خبر داد چنانکه در روایات دیگر هم داریم که وقتی یاران حضرت به جنگ می رفتند حرارت و رنج نیزه و شمشیر را اصلاً حس و درک نمی کردند که در این روایت هم به آن اشاره شده .
دوم رجعت که امام حسین (علیه السلام) فرمود ما اولین کسانی خواهیم بود که در دوران حضرت محمد (صلی الله علیه و اله وسلم) و (امام مهدی علیه السلام) به دنیا باز خواهیم گشت و حکومت را تشکیل خواهیم داد.


منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی موجود در سایت رادیو معارف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.