تبیان، دستیار زندگی
صف! به گزارش بی بی سی، یک گروه از بازرسان حقوق بشر سازمان ملل متحد اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل را با برخی مشخصه های آپارتاید (نظام مبننی بر نژادپرستی در آفریقای جنوبی) قابل مقایسه دانسته اند. جان دوگارد، گزا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازرسان حقوق بشر کمی منصف!


به گزارش بی بی سی، یک گروه از بازرسان حقوق بشر سازمان ملل متحد اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل را با برخی مشخصه های آپارتاید (نظام مبننی بر نژادپرستی در آفریقای جنوبی) قابل مقایسه دانسته اند.

جان دوگارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل، گفته است نظام موجود به گونه ای است که جمعیت تحت اشغال را تحت سلطه و سرکوب هدفمند قرار می دهد.

آقای دوگارد که استاد حقوق بین الملل است، خود اهل آفریقای جنوبی است و از سوی دبیر کل سازمان ملل متحد برای نظارت بر موارد نقض حقوق بشر در اسرائیل مامور شده است.

وی که مطالعات دامنه داری در زمینه آپارتاید در آفریقای جنوبی کرده است، می گوید "قوانین اسرائیل و آنچه در آنجا رخ می دهد، بدون شک به جنبه هایی از آپارتاید شباهت دارد."

گزارشگران ویژه متخصصان مستقلی هستند که از سوی دبیر کل سازمان ملل متحد برای تهیه گزارش از وضعیت حقوق بشر مامور می شوند ونتایج تحقیقات آنها لزوما بیانگر سیاست های سازمان ملل نیست.

در گزارش تیم آقای دوگارد از آنچه "تبعیض بی شرمانه" علیه فلسطینیان و به نفع شهرک نشینان اسرائیلی نامیده شده، سخن رفته و نوشته شده است: "به سختی می توان به این نتیجه نرسید که بسیاری از قوانین و عملکرد اسرائیل ناقض کنوانسیون سال 1966 ناظر بر از میان برداشتن هرگونه تبعیض نژادی است."

'تبعیض به نفع شهرک نشینان اسرائیلی'

جان دوگارد، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد ؛ در این گزارش ادامه می دهد: "تخریب خانه ها در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی به گونه ای است که حقوق فلسطینیان را ضایع می کند."

فرستادگان دبیر کل سازمان ملل در مطالعه خود وقایع پرشماری را در طول سال گذشته - به ویژه عملیات نظامی اسرائیل در غزه در طول تابستان سال گذشته میلادی - بررسی کرده اند.

گزارش آقای دوگارد می افزاید: "در سراسر کرانه باختری، به ویژه در الخلیل، شهرک نشینان اسرائیلی در موارد مختلفی چون امکان جا به جایی، حق ساخت و ساز، محافظت نظامیان و قوانین مربوط به بازپیوستن خانواده ها، نسبت به فلسطینیان از امتیازات ویژه ای برخوردارند."

آقای دوگارد همچنین کنترل بسیار سختگیرانه بر مبادی ورود و خروج غزه را (چه در مورد کالا، چه در مورد افراد) نقد کرده و گفته این سیاست به مشکلات مزمن اقتصادی این منطقه دامن می زند و موجب افزایش بیکاری و سرخوردگی می شود.

مقام های اسرائیلی ضمن رد مفاد گزارش فرستادگان ویژه سازمان ملل می گویند اقدامات کنترلی در مرزهای غزه به دلایل امنیتی ضروری است!

یک سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل با انتقاد از گزارش آقای دوگارد، آن را "جانبدارانه" خوانده و گفته است "اینگونه رفتارهای سیاسی به نفع هیچکس که به جد دغدغه حقوق بشر داشته باشد، نیست."

لینک مطالب مرتبط:

سید حسن نصرالله: سری بودن مهمترین عامل قدرت مقاومت

نماهنگ حزب الله لبنان

حزب الله ، اسرائیل را به زانو درآورد