تبیان، دستیار زندگی
اصل رجعت نه تنها از مسلمات اعتقادات شیعه است بلکه از ضروریات و بدیهیات مذهب تشیع است . آیات و روایات فراوانی در این زمینه داریم که بدیهی بودن رجعت مستند بر همین آیات و روایات است و به سادگی انسان از این آیات می فهمد که قبل از قیامت کبری و قبل از انقراض عا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط شیعه این اعتقاد را دارد ؟!

اصل رجعت نه تنها از مسلمات اعتقادات شیعه است بلکه از ضروریات و بدیهیات مذهب تشیع است . آیات و روایات فراوانی در این زمینه داریم که بدیهی بودن رجعت مستند بر همین آیات و روایات است و به سادگی انسان از این آیات می فهمد که قبل از قیامت کبری و قبل از انقراض عالم ، انسان هایی به دنیا بر می گردند و رجعتی رخ خواهد داد. وشواهد عقلی و براهین عقلی هم می توان بر اصل وجود رجعت اقامه کرد. عمده دلایل در موضوع رجعت نقلی است .

فراوری: دکتر جعفری – بخش اعتقادات شیعه تبیان
رجعت

بیش از 40 نفر از علمای بزرگ شیعه این بحث را مطرح و اثبات کردند. بیش از 50 کتاب و بیش از 200 روایت در زمینه رجعت وجود دارد که این مقدار حدیث مطلب را از حد تواتر بالاتر می برد. بنابر این اصل رجعت درروایات ، متواتر و مستند به آیات فراوانی از قرآن است .
 در این فرصت راجع به رجعت در لغت و اصطلاح خواهیم گفت و دلایل را به مقالات بعدی ارایه خواهیم داد. 
رجعت مصدراست و در لغت به معنای بازگشت می باشد چنانکه معاد هم در لغت از عود به معنای بازگشت است. گاهی هم به جای رجعت ، کرّت به کار می رود که به همین معناست. رجعت و کرّت هر دو در روایات به معنای بازگشت است.

گروهی از دشمنان حضرت و دشمنان اهل بیت علیهم السلام نیز برای گرفتن انتقام از آنها و مشاهده آن حکومت و معذب شدن است . چون بالاترین عذاب برای آنها این است که ببینند حق بر همه عالم سایه افکن شده.

رجعت در اصطلاح یعنی اینکه قبل از قیامت و مقارن ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) عده ای از محبین و متولیان اهل بیت (علیهم السلام) از کسانی که تحت ولایت اهل بیت (علیهم السلام) هستند و عده ای از مؤمنین محض به دنیا برمی گردند و در تحقق جامعه جهانی کمک می کنند و مدتی در دنیا هستند سپس با مرگ طبیعی از دنیا می روند. 
همچنین عده ای از دشمنان و مبغضین اهل بیت (علیهم السلام) هم بر می گردند تا ظهور دولت یار و دولت حق را ببینند و بخشی از عذاب هایشان که مربوط به دنیا است را در همین دنیا ببینند بعد بمیرند. 
حاصل اینکه رجعت یعنی بازگشت گروهی نه همه. گروهی از مؤمنین و کفار محض به دنیا بر می گردند و بعد از مدتی زندگی کردن دوباره می میرند بر خلاف قیامت کبری که همه بندگان خدا یک جا محشور می شوند و هیچ کس باقی نمی ماند که حشر قیامت را درک نکند. 

رجعت در اصطلاح یعنی اینکه قبل از قیامت و مقارن ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) عده ای از محبین و متولیان اهل بیت (علیهم السلام) از کسانی که تحت ولایت اهل بیت (علیهم السلام) هستند و عده ای از مؤمنین محض به دنیا برمی گردند و در تحقق جامعه جهانی کمک می کنند و مدتی در دنیا هستند سپس با مرگ طبیعی از دنیا می روند.

اگر چه در اصل رجعت هیچ تردیدی نداریم.  اما مفهوم رجعت این است که گروهی از اولیاء هم زمان با ظهور امام زمان (علیه السلام) و هنگام ظهور حضرت بازگشتی به دنیا خواهند داشت تا در دنیا ثواب کمک و یاری حضرت را درک کنند . چون از دنیا رفتند در حالی که در رکاب حضرت نجنگیدند و از این ثواب محروم شدند ، برمی گردند تا در تشکیل حکومت جهانی تأثیر و نقش داشته باشند واز این ثواب بزرگ محروم نباشند و لذت مشاهده دولت یار ازآنها دریغ نشود. 
شاید لذت مشاهده حکومت امام زمان (علیه السلام) از همه لذائذ دنیا بالاتر باشد. آنها بر می گردند تا آن دولت را ببینند و آن لذت را ببرند ، همچنین گروهی از دشمنان حضرت و دشمنان اهل بیت (علیه السلام) به دنیا باز می گردند تا از آنها انتقام گرفته بشود و برخی از عذاب های دنیوی را بچشند و بروند.
خلاصه:
 مفهوم رجعت این شد : بازگشت گروهی از اولیای امام زمان (علیه السلام) هنگام ظهور حضرت برای نصرت و یاری حضرت، رسیدن به ثواب نصرت و یاری حضرت و لذت دیدن و درک یار است و گروهی از دشمنان حضرت و دشمنان اهل بیت علیهم السلام نیز برای گرفتن انتقام از آنها و مشاهده آن حکومت و معذب شدن است . چون بالاترین عذاب برای آنها این است که ببینند حق بر همه عالم سایه افکن شده.


منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی موجود در سایت رادیو معارف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.