تبیان، دستیار زندگی
به همه شما کنکوری های عزیز که سرانجام توانستید با تمام سختی ها و مشکلات، در جلسه کنکور حاضر شوید، یک تبریک و خسته نباشید اساسی و درست و حسابی عرض می کنیم....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی همچنان ادامه دارد! - قسمت اول

به همه شما کنکوری های عزیز که سرانجام توانستید با تمام سختی ها و مشکلات، در جلسه کنکور حاضر شوید، یک تبریک و "خسته نباشید" اساسی و درست و حسابی عرض می کنیم.

زندگی شاد

امیدواریم که همه شما عزیزان به هدفی که در نظر دارید برسید و سال آینده خود را در جایگاهی که دوست دارید ببینید. اگر چه کنکور تمام شد، اما احتمالاً برای بسیاری از شما عزیزان و حتی خانواده هایتان، هنوز صحبت ها در مورد کنکور و حواشی آن ادامه دارد در واقع، بعد از آزمون، بیشتر داوطلبان نسبت به آزمون و نتیجه آن بی تفاوت نیستند و هر داوطلبی به دنبال یافتن کلید سوالات است تا بتواند نتیجه زحمات خود را محاسبه کند و تمام کنکوری ها روزشماری می کنند تا زمان اعلام نتیجه فرا برسد و نتیجه زحمات یکساله خود را ببینند.

در این میان، داوطلبان را از نظر رضایت از کنکور و نتیجه ای که در پی آن هستند می توان به چند گروه تقسیم کرد.

گروه اول، افرادی هستند که یقین دارند پذیرفته می شوند و صد در صد به عملکرد خود ایمان دارند، گروه دوم، افرادی هستند که در مورد نتیجه ای که کسب خواهند کرد، تردید دارند، و گروه سوم، افرادی هستند که یقین دارند که در این آزمون به نتیجه دلخواه نخواهند رسید و مجبورند دوباره در کنکور شرکت کنند.

در هر شرایط و در هر گروهی که هستید، نکته مهم این است که از حس و حال بعد از کنکور لذت ببرید و به خود فرصت استراحت و انجام کارهای مورد علاقه را بدهید.

البته کارهایی هم وجود دارد که بعضی از شما داوطلبان می توانید انجام دهید، مثلاً آن عده که یقین دارند که قبول می شوند، باید بعد از چند روز استراحت و رفع خستگی ناشی از آزمون، کم کم به فکر انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر خود باشند. این موضوع به شما کمک می کند تا با فراغ بال و در فرصت کافی به انتخاب راه زندگی آینده خود بیاندیشید و یک انتخاب درست و اصولی داشته باشید.

اگر جزو داوطلبانی هستید که در مورد نتیجه ای که کسب خواهید کرد، تردید دارید، سعی کنید که با خوش بینی به فکر انتخاب رشته باشید. چون اگر بنا را بر قبول نشدن بگذارید و مجاز به انتخاب رشته بشوید، ممکن است که فرصت ها را از دست داده و با انتخاب نه چندان آگاهانه در هنگام انتخاب رشته، نتوانید اقدام موثری انجام دهید.

به همین دلیل سعی کنید که در فرصت باقی مانده تا زمان انتخاب رشته، در کنار سایر کارهایی که انجام می دهید، به تحقیق و مشورت با مشاوران، خانواده و دوستان صاحب اطلاع خود پرداخته و شرایط مناسب و در خور تلاش خود را در نظر گرفته و یادداشت کنید.


حتماً از خود می پرسید پس گروه سوم چه کار کنند. داوطلبان عزیزی که مطمئن هستید با توجه به آزمونی که داده اید در رشته و دانشگاه مورد نظر خود پذیرفته نمی شوید یا اصلاً امکان قبولیتان وجود ندارد (البته این مورد اخیر با توجه به افزایش قابل توجه ظرفیت دانشگاه ها، تقریباً از بین رفته است و بیشتر داوطلبان اگر فقط قصد قبولی دارند، می توانند در یکی از رشته ها و دانشگاه های کم طرفدار پذیرفته شوند) باید با پذیرش وضعیتی که در آن قرار گرفته اید، خود را برای شرایط و آینده بهتر آماده کنید.

نکته بسیار مهمی که در حال حاضر ممکن است ذهن برخی از داوطلبان را به خود مشغول کند، آزمونی است که شما آن را سپری کرده اید احتمالاً علاوه بر جواب صحیح گزینه ها و تطبیق آن با پاسخ های خودتان، ممکن است مباحث زیادی، روزهای بعد از کنکور را برای شما آزار دهنده و به دور از شادی کند.

اینکه "چرا بیشتر درس نخوانده ام؟"، "کاش می شد به گذشته برگردم و دوباره تلاش کنم"، "چرا سوالات را کمتر مفهومی خوانده بودم؟"، " چرا به عربی کمتر پرداختم؟" و موارد زیادی از این "چرا" ها می تواند آثار مخربی بر ذهن شما بگذارد. ذهنی که به خاطر ماه ها تلاش و درگیری شما با کنکور، از قبل خسته و خواهان استراحت است.

رهایی از پشیمانی

این دریغ و افسوس خوردن ها هم ممکن است در بین همه گروه های داوطلبان، چه آن هایی که خوب درس خوانده اند و چه آن هایی که از میزان تلاش خود راضی نیستند، وجود داشته باشد. زیرا هر داوطلبی، بنا بر میزان تلاش خود و وقتی که گذاشته است، توقع دارد که موفقیت کسب کند، و اگر این نتیجه با توقع او، همخوانی نداشته باشد، ممکن است که آثار بدی روی وی بگذارد.

به عنوان یک داوطلب، اکنون که در شرایط بعد از کنکور به سر می برید، باید تمام تلاش خود را برای داشتن روزهای خوب و لحظات به یاد ماندنی به کار بگیرید. یادتان باشد، چه نتیجه خوبی کسب کنید و چه به نتیجه ای که مورد دلخواه شما نباشید برسید، این روزها تکرار نخواهند شد.

زیرا این زمان، بخشی از عمر گران قدر شما است که دیگر باز نمی گردد. کنکور تمام شد، باز هم می گوییم که کنکور تمام شد و زندگی پس از کنکور همچنان ادامه دارد پس، از آنچه خدای بزرگ به تو عطا کرده است استفاده کن و شاد باش.

برای اینکه در روزهای بعد از کنکور تا اعلام نتایج، اوقاتی توام با آرامش و خوشی را سپری کنید و خستگی ماه های گذشته را به خوبی از خود دور نماییم، بهتر است که به موارد زیر دقت کنیم و تا حد امکان آن ها را به کار گیریم.

زندگی همچنان ادامه دارد - قسمت اول

زندگی همچنان ادامه دارد - قسمت دوم

زندگی همچنان ادامه دارد - قسمت سوم

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان تنظیم: نیلوفر یاقوتی