تبیان، دستیار زندگی

عوامل خطر دیابت نوع دو کدامند؟

عوامل خطر زیادی برای ابتلا به دیابت نوع دو وجود دارد. بعضی از این عوامل به سوابق خانوادگی و ژنتیکی برمی گردند و همیشه با ما هستند، اما برخی از این عوامل قابل پیشگیری و کنترل می باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هدی بانکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیابت

چاقی

اولین عامل خطر ابتلا به دیابت نوع دو، چاقی است. مرکز ملی آمار سلامت اعلام کرده است 30 درصد از بزرگسالان چاق هستند، یعنی 60 میلیون نفر. داشتن وزن زیاد یعنی خطر بالاتر در مقاومت انسولینی، زیرا چربی در توانایی بدن برای استفاده از انسولین دخالت می‌کند.

طبق آمار تعداد کودکان دچار اضافه وزن از سال 1980 سه برابر شده است. همچنین تعداد کودکانی که دیابت نوع دو در آنها تشخیص داده می‌شود نیز رو به افزایش می باشد.

بسیاری از خانم هایی که دیابت بارداری دارند، در سال‌های بعد به دیابت نوع دو مبتلا می‌شوند

 

روش زندگی یکجانشینی

سبک زندگی یکجانشینی و بی تحرک به سلامتی آسیب زده و عامل اصلی رشد چاقی و مشکلات مربوط به آن است. عدم فعالیت بدنی و اضافه وزن فرد را به سمت ابتلا به دیابت نوع دوم سوق می‌دهد.

سلول‌های عضلانی نسبت به سلول‌های چربی، گیرنده های انسولینی بیشتری دارند، بنابراین می توان با ورزش و تحرک بدنی، مقاومت انسولینی را کاهش داد. فعال بودن میزان قند خون را هم پایین می آورد، چون به انسولین کمک می‌کند تا عملکرد موثرتری داشته باشد.

عادات نادرست تغذیه ای

90 درصد افرادی که دیابت نوع دوم در آنها تشخیص داده شده، اضافه وزن دارند. تغذیه ناسالم از عوامل اصلی بروز چاقی است. مصرف چربی زیاد، فیبر ناکافی و کربوهیدرات های بسیار ساده همه و همه منجر به دیابت می‌شود. تغذیه درست می تواند دیابت نوع دو را درمان و یا از بروز آن پیشگیری نماید.

دیابت

سوابق خانوادگی و زمینه ی ژنتیکی

آنهایی که در میان اعضای خانواده شان افراد مبتلا به دیابت نوع دوم دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. اما با این وجود، کسی که زمینه ی ژنتیکی دیابت را دارد لزوما به آن دچار نمی‌شود. سبک زندگی سالم، نقش مهمی در تعیین این موضوع دارد که چه کسی دچار دیابت نوع دو خواهد شد و چه کسی نه.

عدم فعالیت بدنی و اضافه وزن فرد را به سمت ابتلا به دیابت نوع دوم سوق می‌دهد.

 

افزایش سن

این یک حقیقت تلخ، اما درست است. با بالا رفتن سن، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم هم بیشتر می‌شود. حتی اگر فرد سالخورده لاغر باشد، باز هم مستعد این بیماری است. دانشمندان اینطور تئوری پردازی کرده‌اند که با افزایش سن، دیگر انسولین به کارآمدی سال‌های گذشته نیست. همچنین با بالا رفتن سن سلول‌ها، آنها مقاومت بیشتری نسبت به انسولین پیدا می‌کنند.

فشار خون و کلسترول بالا

این دو عامل بد، از عوامل خطر واقعا قابل توجه در بسیاری از بیماری ها و مشکلات هستند که شامل دیابت نوع دو نیز می‌شود. این دو نه تنها به رگ های قلب آسیب می زنند، بلکه دو جزء کلیدی در سندرم متابولیک هستند. داشتن سندرم متابولیک، احتمال بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می‌دهد.

سابقه ی دیابت بارداری

دیابت بارداری تقریبا 4 درصد زنان باردار را مبتلا می‌کند. این نوع دیابت زمانی شروع می‌شود که هورمون های جفت، در مادر مقاومت انسولینی ایجاد کنند. بسیاری از خانم هایی که دیابت بارداری دارند، در سال‌های بعد مبتلا به دیابت نوع دو می‌شوند. البته بچه های شان هم طی سال‌های بعد زندگی شان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.