تبیان، دستیار زندگی
حسن یزدانی از استعدادهای ناب کشتی مازندران و خطه قهرمان پرور جویباراست که با وجود سن کم و تجربه نه چندان بالا، جسور ،نترس و تماشاگرپسند بر روی تشک مبارزه می کند و برایش فرقی ندارد مقابلش چه کشتی گیری قرار می گیرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگویی متفاوت با پسر محجوب کشتی

حسن یزدانی: بزرگترین آرزویم طلای المپیک است

حسن یزدانی از استعدادهای ناب کشتی مازندران و خطه قهرمان پرور جویبار است  که با وجود سن کم و تجربه نه چندان بالا، جسور ،نترس و تماشاگرپسند بر روی تشک مبارزه می کند و برایش فرقی ندارد مقابلش چه کشتی‌گیری قرار می گیرد.

مصاحبه: وحید رجبی-بخش ورزشی تبیان
حسن یزدانی

یزدانی ۲۲ ساله مدال طلای جوانان جهان و نقره بزرگسالان جهان را در کارنامه خود دارد و با وجود تجربه نه چندان زیاد اما بواسطه کشتی های زیبا و رو به جلو خیلی زود نامش بر سر زبان ها افتاد و بدون اغراق یکی از محبوبترین چهره های تیم ملی کشتی آزاد ایران لقب گرفت.
پسر محجوب کشتی ایران این روزها سخت در حال آماده سازی برای  خلق افتخاری بزرگ در آوردگاهی بزرگ به نام المپیک است. توقع مردم و علاقمندان به کشتی از حسن یزدانی مانند همیشه نمایش کشتی های زیبا و جسورانه در المپیک در کنار پرهیز از معدود اشتباهات گذشته است.خیلی ها از مصاف احتمالی او و جردن باروز آمریکایی در المپیک به عنوان مبارزه قرن یاد می کنند.بسیاری از مردم دو کشور منتظر این مصاف جذاب و نفسگیر هستند که امیدواریم اینبار یزدانی ترمز پیروزی های این کشتی گیر سیه چرده آمریکایی را بکشد و اولین کشتی گیر ایرانی باشد که دستش مقابل باروز نه به نشانه تسلیم بلکه به نشانه پیروزی بالا برود.
پس از یک تمرین سخت و پر فشار با حسن یزدانی پدیده کشتی جهان و نماینده وزن ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد ایران در المپیک هم کلام شدیم که در ادامه می خوانید:


چگونه به کشتی علاقمند شدی و از چندسالگی وارد این رشته شدی؟
کشتی را حدودا از 12 سالگی شروع کردم. پدرم کشتی محلی می‌گرفت.در جویبار نیز همانند دیگر نقاط مازندران همه به کشتی علاقه‌مند بودند و کشتی‌های محلی زیادی در آنجا برگزار می‌شد که همین هم باعث شد من هم آرام آرام به کشتی علاقه‌مند شوم و کارم را در این رشته آغاز کنم.
اولین حرفی که مربی ات به شما زد چه بود؟

همیشه زمانی که می خواهم به روی تشک مبارزه بروم به خوشحال کردن مردم و پدر و مادرم فکر می کنم.فکر اینکه با پیروزی مقابل حریفان میلیون ها هموطن خوشحال می شوند واقعا به من انگیزه زیادی می دهد.

ابتدا یک سال پیش امید اسماعیل‌پور کار کردم و پس از آن پیش همت مسلمی رفتم که کشتی را بیشتر از همه از او یاد گرفتم. ابتدا در مسابقه‌های نونهالان کشور عنوان دومی را به دست آوردم که اسماعیل‌پور به من گفت آینده خوبی داری.
همیشه با احترام زیاد از پدرت و حمایت هایش یاد می کنی.مهمترین دلیل این موضوع چیست؟
امیدوارم سایه همه پدر و مادرها بالای سر فرزندانشان باشد و خدا پدر و مادر من را نیز برایم نگه دارد.پدرم از همان اول و حتی هنوز هم من را به باشگاه کشتی جویبار می‌برد و می‌آورد و زحمت زیادی برایم کشیده تا بتوانم به این مراحل برسم. همیشه مدیون پدرم هستم و امیدوارم بتوانم با مدال المپیک بتوانم پدر و مادرم را خوشحال کنم.
 تنها چند روز تا اعزام تان به المپیک باقی مانده درباره آخرین وضعیتتان بگویید؟
خوشبختانه به مرور با پشت سر گذاشتن تمرینات در اردوهای تیم ملی به مرز آمادگی ایده آل نزدیکتر می شوم و شرایطم برای حضور در مسابقات به وضعیت خوبی می‌رسد.کم کم تمرینات سرعتی را در دستور کار قرار می دهیم و آماده مسابقات می شویم.
پس از کسب مدال نقره بزرگسالان جهان در اولین حضورت در این رقابت ها و کشتی های زیبا و جسورانه ات ،مردم علاقه زیادی به شما پیدا کردند و بی صبرانه منتظر مبارزاتت در المپیک هستند.
مردم همیشه به بنده حقیر لطف داشته اند و واقعا ممنون آن ها هستم.درست می گویید مسئولیت سنگینی دارم چرا که مردم از من توقع بهترین مدال را دارند و همین موضوع، بار مسئولیت مرا سنگین تر می کند. بدون شک من هم برای رسیدن به نتایج خوب کم نمی گذارم و مقابل هر حریفی با هدف پیروزی به روی تشک می روم. امیدوارم بهترین کشتی های عمرم را در المپیک به نمایش بگذارم و شرمنده مردم نشوم.
مردم و علاقمندان برای کشتی لحظه شماری می کنند تا مصافت با جردن باروز آمریکایی فرا برسد و تو اولین ایرانی باشی که او را شکست بدهی از احتمال رویارویی با این حریف عنوان دار و برنامه هایت بگو؟
خیلی دوست داشتم میتوانستم قبل از المپیک و در جام جهانی آمریکا با باروز کشتی بگیرم اما او بدلیل به دنیا آمدن فرزندش نتوانست به این مسابقات بیاید.او کشتی گیر بسیار خوبی است که طلای المپیک و جهان را در کارنامه اش دارد.البته اینطور هم نیست که شکست ناپذیر باشد. با کمک کادر فنی کشتی های او و دیگر رقبایم را آنالیز کرده‌ایم تا با شناخت کافی مقابل آن ها قرار بگیرم.امیدوارم بتوانم با پیروزی مقابل باروز دل مردم را شاد کنم.
ورزشکاران مورد علاقه ات از نظر فنی و اخلاقی؟
کلاس فنی مهدی حاجی‌زاده و سایتی‌اف را بسیار دوست دارم و از کشتی‌های آن‌ها در گذشته خوشم می‌آید. البته رضا یزدانی نیز کشتی‌گیر بسیار زیرگیری است و بسیار پرقدرت و جسور کشتی می گیرد. من هم دوست دارم مانند یزدانی از حریفانم زیرگیری کنم.الگوی اخلاقی من نیز بدون شک جهان پهلوان تختی است.
هدفت از حضور در المپیک چیست؟آیا به لحاظ روحی و انگیزشی این ظرفیت را در خود می بینی که مدال بسیار با ارزش طلای المپیک را بر سینه بزنی؟

بزرگترین هدفم رسیدن به طلای المپیک است. معتقدم اگر بخواهم به نقره یا برنز المپیک فکر کنم ارزشی ندارد.می‌خواهم 2 یا 3 طلای المپیک را بگیرم و بعد از کشتی بروم. با آرزوهای بزرگی به کشتی آمدم و نمی‌خواهم به راحتی فرصت‌ها را از دست بدهم.این اولین المپیک دوران ورزشی من است و از هر نظر آماده ام جنگنده و نترس مقابل هر حریفی قرار بگیرم

بزرگترین هدفم رسیدن به طلای المپیک است. معتقدم اگر بخواهم به نقره یا برنز المپیک فکر کنم ارزشی ندارد.می‌خواهم 2 یا 3 طلای المپیک را بگیرم و بعد از کشتی بروم. با آرزوهای بزرگی به کشتی آمدم و نمی‌خواهم به راحتی فرصت‌ها را از دست بدهم.این اولین المپیک دوران ورزشی من است و از هر نظر آماده ام جنگنده و نترس مقابل هر حریفی قرار بگیرم و برای رسیدن به مدال طلا مبارزه کنم.امیدوارم خدا کمکم کند و مشکلی برایم‌ پیش نیاید.
مهمترین دغدغه زندگی ات چیست؟
دغدغه ام شرایط آینده ام است.نباید شرایط به گونه ای باشد که یک کشتی‌گیر دائما دغدغه آینده خود و شرایطی که برای او پیش خواهد آمد را داشته باشد. اگر وضعیت طوری بود که فقط و فقط به ورزش فکر می‌کردیم مطمئنا نتایج بسیار بهتری نصیب کشتی ایران می‌شد. وقتی که یک ورزشکار قهرمان جهان و المپیک می‌شود مردم از او انتظار دارند که مثلا به مردم بی بضاعت کمک کند. اما اگر توان این کار را نداشته باشیم مسلما شرمنده مردم خواهیم شد.مسئولان باید از نظر مالی خیلی بیشتر از این‌ها به فدراسیون کشتی و کشتی گیران برسند تا قهرمانان کشتی مانند دیگر کشورهای دنیا دغدغه‌های مالی نداشته باشند.
بزرگترین آرزویت چیست؟
آرزو دارم  مدال طلای المپیک را بدست بیاورم و پرچم ایران را در المپیک به اهتزاز درآورم. حتی فکر کردن به این‌موضوع نیز بسیار شیرین است و من هم آرزو می کنم این لحظه فرا برسد و آن را تجربه کنم.
بهترین خاطره شیرینی که از کشتی داری چیست؟
خاطره شیرین ندارم! می‌خواهم با طلای المپیک اولین خاطره شیرین در کشتی را تجربه کنم.
 مهمترین رقبایت در المپیک از کدام کشورها هستند؟
آمریکا و روسیه کشتی گیران بسیار خوبی دارند اما نباید در المپیک هیچ حریفی را دست کم گرفت چرا که همه از بهترین‌های دنیا هستند و برای کسب بهترین نتیجه به روی تشک می‌آیند. من هم  هیچ حریفی را دست کم نمی گیرم چرا که کوچکترین اشتباه در المپیک می‌تواند غیر قابل جبران شود و زحمات چندساله هر کشتی‌گیری را به باد بدهد. 
ماه ها تمرین و اردوهای مداوم در خانه کشتی تهران و تحمل چنین فضایی تکراری و خسته کننده است.با چه هدف و انگیزه ای این شرایط سخت را تحمل کردید؟

خیلی دوست داشتم میتوانستم قبل از المپیک و در جام جهانی آمریکا با باروز کشتی بگیرم اما او بدلیل به دنیا آمدن فرزندش نتوانست به این مسابقات بیاید.او کشتی گیر بسیار خوبی است که طلای المپیک و جهان را در کارنامه اش دارد

اتفاقا بعضی از مردم و علاقمندان به کشتی وقتی به آنجا می آمدند می گفتند شرایطتان واقعا سخت است چرا که تحمل چنین فضای بسته و تکراری واقعا سخت است.البته ما کشتی گیران و کادر فنی همه این سختی ها را برای افتخارآفرینی در المپیک تحمل می کنیم.
شرایط و امکانات اردوها چگونه بود؟
از نظر تغذیه و امکانات تمرین مشکلی نداشتیم و فدراسیون شرایط خوبی را مهیا کرده بود. امیدوارم زحمات فدراسیون و کشتی گیران در المپیک به بار بنشیند و کشتی ایران روزهای  خوبی را پیش رو داشته باشد.
لحظه ورود به تشک مبارزه به چه چیزی فکر می کنی؟
همیشه زمانی که می خواهم به روی تشک مبارزه بروم به خوشحال کردن مردم و پدر و مادرم فکر می کنم.فکر اینکه با پیروزی مقابل حریفان میلیون ها هموطن خوشحال می شوند واقعا به من انگیزه زیادی می دهد.
از مردم ایران و مخصوصا جویباری ها چه توقعی داری؟
از همه مردم بخاطر لطف و حمایتشان قدردانی می کنم.هیچ وقت اصالتم را گم نمی کنم و افتخار می کنم یک روستایی هستم.از جویباری ها می خواهم برای من ،رضا یزدانی و کمیل قاسمی دعا کنند.
صحبت پایانی؟
جا دارد از پدر و مادرم که در طول این سال‌ها زحمات زیادی برای من کشیدند از صمیم قلب قدردانی کنم. همچنین از رسول خادم سرمربی تیم ملی و سایر مربیانم از ابتدا تاکنون صمیمانه قدردانی کنم.انشالله با کسب نتایج خوب مزد زحمات خود و مربیانم را به بهترین شکل بگیرم.