تبیان، دستیار زندگی
یكا یكی از تحلیلگران روزنامه آمریكایی نیویورك تایمز با اشاره به آن چه كه كاخ سفید در تقابل با ایران، كره ‌شمالی و عراق در پیش گرفته، از دولت بوش به عنوان یكی از دولت‌هایی در تاریخ آمریكا یاد می‌كند كه به شدت از درون پا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاشیده‌ترین دولت تاریخ آمریكا


یكی از تحلیلگران روزنامه آمریكایی نیویورك تایمز با اشاره به آن چه كه كاخ سفید در تقابل با ایران، كره ‌شمالی و عراق در پیش گرفته، از دولت بوش به عنوان یكی از دولت‌هایی در تاریخ آمریكا یاد می‌كند كه به شدت از درون پاشیده است.

به گزارش ایرنا، "توماس ال‌ فریدمن" روز جمعه نوشت : تماشای تقلای دولت بوش با ایران، كره ‌شمالی و عراق من را به یاد مسایلی می‌اندازد كه در دولت ریگان رایج بود، این كه راستگراها هرگز نمی‌دانند كه راست‌های افراطی چه می‌كنند.

"در حقیقت اگر تاریخچه داخلی دولت بوش بخواهد نوشته شود ما در می‌یابیم كه بر خلاف وجهه مدیریتی دقیق درباره مبانی اجرایی بر اساس اصول محافظه‌كاری، باید این دولت را یكی از پاشیده‌ترین دولت‌های تاریخ آمریكا از درون نامید" .

به نوشته فریدمن، تنها نكته‌ای كه همه دوستان بوش بر آن متفق‌القول هستند این است كه آنها هرگز كاری را كه بیل كلینتون، رئیس جمهوری آمریكا كرد، انجام نخواهند داد ، اما محاكمه "اسكوتر لیبی"  SCOOTER LIBBYو شهادت وی درباره نزاع میان "دیك چنی"معاون رئیس جمهوری و دیگر مقامات آمریكایی حاضر در كاخ سفید و سازمان سیا و مخالفت‌ها با رویكرد وزارت امور خارجه دلیل محكم برای برطرف شدن تردیدها درباره از هم پاشیدگی دولت بوش است.

این تحلیلگر آمریكایی افزوده است : زمانی كه حتی "جان بولتون" سفیر پیشین آمریكا در سازمان ملل نیز از توافق میان واشنگتن و كره ‌شمالی به عنوان معما یاد می‌كند این امر نشانه بارز از اختلاف بزرگ درونی است كه همه تیم بوش با آن درباره چگونگی برخورد با برخی دولت‌ها مواجه هستند، به‌ عبارتی آنها درباره تغییر نظام‌ها و یا تغییر رفتار نظام‌ها اختلاف دارند.

فریدمن به نقل از "رابرت لیتواك "  ROBERT LITWAKعضو مركز ویلسون  WILSONنوشته است : دولت بوش در قبال ایران و كره ‌شمالی سیاست روشنی نداشته است.

لیتواك كه به تازگی كتابی با عنوان "تغییر نظام : راهبرد آمریكا از زاویه منشور 11 سپتامبر" منتشر كرده، می‌افزاید : شعار دولت بوش این است كه همه گزینه‌ها روی میز است ، اما نكته ناخوشایند این است كه مقاصد بسیار متعددی نیز مطرح است از آنجایی كه دولت بوش از مدت‌ها پیش درباره ایران و كره‌شمالی درباره تغییر نظام و یا تغییر رفتار این نظام‌ها اختلاف داشته، نتوانسته به هیچ یك از اهداف خود نایل آید. همه این مسایل به این سمت پیش رفت كه ایران و كره‌شمالی با برنامه هسته‌ای خود از اطمینان بوش خارج شده‌اند.

تحلیلگر نیویورك تایمز در ادامه تصریح دارد : بوش هم‌اكنون به این امر پی برده و تلاش دارد چاره‌ای بیابد یكی از انتقادهایی كه به كلینتون وارد بود این بود كه وی بیش از هر رئیس جمهوری دیگر در آمریكا سیاست‌هایش را تكرار كرد اما بوش نیز برای این در اذهان خواهد ماند كه بیش از هر رئیس جمهور دیگری در آمریكا سیاست خارجی خود را از نو تكرار كرد.

به عقیده فریدمن، بوش در مورد كره‌شمالی در نهایت تصمیم گرفت كه تنها بر تغییر رفتار كره‌ای‌ها تمركز داشته باشد و برای همین به توافق حساسی با كیم جونگ ایل تن داد تا پیونگ یانگ از فهرست كشورهای ترویستی خارج شده و روابط عادی با این كشور برقرار شود به این شرط كه آقای كیم نیز دست از سلاح هسته‌ای اش بردارد.

این تحلیلگر آمریكایی افزوده است:اما این توافق می‌شد چند سال پیش حاصل شود زمانی كه كره ‌شمالی تنها دو بمب هسته‌ای داشت و دولت بوش تكلیف خود را در قبال تغییر نظام و یا تغییر رفتار این رژیم زودتر اتخاذ نكرد زمانی كه دولت بوش در گیر و دار این تصمیم بود، كیم جونگ ایل توانست زرادخانه هسته‌ای خود را تقویت و  6 بمب بر شمار بمب‌های خود بیفزاید.

وی درادامه این سوال را مطرح كرده كه چرا پس از گذشت یك سال از اظهارات بوش مبنی بر این كه آمریكا به نفت معتاد شده، هنوز فكری برای رهایی از این اعتیاد نشده است؟"

نویسنده در پاسخ می‌نویسد : دلیل این امر آن است كه بنیادگراهای بازار در كاخ سفید توسط دیك چنی هدایت می‌شوند فردی كه به شدت مخالف هرگونه تلاش دولت برای تولید تاكسی‌های كربن‌سوز و كسب مالیات لازم برای جایگزین كردن منابع انرژی است. وی مانع عملگراهای اقتصادی می‌شود كه تمایل به این كار دارند و آقای بوش در این كار دخالت نمی‌كند.

فریدمن به وضعیت كنونی عراق اشاره و افزوده است : اگر دونالد رامسفلد، وزیر دفاع پیشین آمریكا و دیك چنی اینقدر وقت خود را صرف توطئه‌چینی و نقشه كشیدن برای سرنگونی صدام كردند صرف اداره آن می‌كردند الان عراق به سوئیس بدل شده بود. بوش در اقدامی تكراری دیگر تعداد نیروهایش را در عراق افزایش می‌دهد و رئیس جمهوری آمریكا در سال 2007 همان كاری را می‌كند كه در 2003 انجام داد و در طول این مدت هزینه هنگفتی به بار آورد.

وی نوشته است: حال چگونه باید از تكرار این اشتباه در ایران جلوگیری كرد؟ بگذارید یك توافق واقعی مطرح شود، باید در ازای توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران رابطه كامل دیپلماتیك، ارایه تضمین‌های امنیتی و ارایه ویزا به هزاران دانشجوی ایرانی پیشنهاد شود و اگر این كار را نكرد آنگاه باید به فكر تشدید تحریم و انزوای تهران بود.

این تحلیلگر آمریكایی افزوده است: چنین پیشنهادی دستكم اثراتی دارد و آمریكا را بیشتر با متحدانش علیه تهران متحد می‌كند.

لینک مطالب مرتبط:

واکنش کاخ سفید به سخنان احمدی نژاد

ما را از تحریم نترسانید!

افشاگری یک مورخ امریکایی!

پیشنهاد تغییر 180 درجه ای رایس

تغییری صد و هشتاد درجه ای!