تبیان، دستیار زندگی
برای چندمین بار طی دو هفته اخیر، پایتخت افغانستان شاهد یک حمله دیگر انتحاری بود که این بار یک شرکت تدارکاتی خارجی در شرق کابل را نشانه گرفته بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افغانستان جولانگاه داعش و طالبان


برای چندمین بار طی دو هفته اخیر، پایتخت افغانستان شاهد یک حمله دیگر انتحاری بود که این بار یک شرکت تدارکاتی خارجی در شرق کابل را نشانه گرفته بود.

قبس زعفرانی - بخش سیاست نبیان

افغانستان جولانگاه داعش و طالبان


در شرق کابل، پایتخت افغانستان ساعت 1:25 دقیقه بامداد شنبه شاهد انفجار بسیار قوی بود که شرکت بین المللی «نورت گیت» که گفته شده شهروندان خارجی در آن اقامت دارند،  در این شهر را هدف گرفت.
مقامات امنیتی افغانستان اعلام کردند که بر اثر انفجار این خودرو، 1 پلیس کشته و 3 تن دیگر زخمی شدند.
همچنین بر اثر شدت انفجار، شیشه  های بسیاری از منازل اطراف مهمانخانه «نورتگیت» کابل شکست و برق اکثر مناطق این شهر قطع شد.
در این منطقه چند شرکت لجستیکی خارجی وجود دارد و مهمانخانه نورت گیت که محل سکونت شهروندان خارجی است و همیشه تحت حفاظت امنیتی شدیدی قرار دارد، پیش از این نیز بارها مورد حمله قرار گرفته بود.
این مهمانخانه درحوالی منطقه ای  است که پایگاه نظامی بگرام، یکی از مهمترین پایگاه های نظامی آمریکا در افغانستان در آنجا واقع شده است.
گروه طالبان مسوولیت این حمله را بر عهده گرفته و ادعا کرده که شماری از مهاجمان این گروه که مجهز به سلاح سبک و سنگین هستند، وارد هوتل شده اند.
حمله تروریستی طالبان درحالی در کابل رخ می دهد که هفته پیش این شهر شاهد حملات انتحاری داعش در میان تحصن کنندگان جنبش روشنایی بود که 80 کشته و بیش از 230 زخمی به جا گذاشت.
اکنون بیش از هر زمان دیگری امنیت کابل از سوی دو خطر بزرگ به نام داعش و طالبان تهدید می شود و موجب نگرانی های بسیاری برای شهروندان آن شده که سال هاست، زندگی شان در کابل با ترور و دود باروت پیوند خورده و آنقدر چشم شان انفجار دیده که دیگر انفجارهم مثل خیلی از چیزهای رایج در کابل برای شان عادی شده و دیگر بیمی برای وقوع  چنین چیزهای وجود ندارد.
اکنون کابل هسته  ای را مانند است که در میان چندین ولایت نا امن، مانند لوگر، میدان وردک، پروان و کاپسا جا گرفته و امنیت خود را باید در امنیت آنها جستجو کند.
در چهار سوی کابل، ولایت هایی واقع شده اند که مقام های امنیتی این ولایت ها بارها نسبت به حضور گروه های هراس افگن به شمول گروه داعش، طالبان و حزب اسلامی در آنها به حکومت هشدار داده اند.
ننگرهار از اشغال توسط گروه تروریستی داعش رنج می برد. در میدان وردک دروازه غربی کابل که تنها 48 کیلومتر با پایتخت فاصله دارد و بخش های جنوبی افغانستان را به کابل متصل می کند، نا امنی بیداد می کند. عمده  نا امنی های شاهراه کابل _ هرات از همین ولایت تردد تروریستان به پایتخت را آسان تر کرده، سرچشمه می گیرد.
نگرانی های مردم کابل تنها به حملات تروریستی و انتحاری محدود نمی شود، با افزایش این حملات و حضور تروریست ها در پایتخت، اقداماتی مانند اختطاف، رهزنی و گروگان گیری نیز افزایش می یابد تا بر شدت ناامنی های این شهر بیفزاید.
نتایج تحقیقات موسسه تحقیقاتی بین المللی «سینلس» نشان می دهد، از زمان سقوط طالبان به این سو، نفوذ این گروه در افغانستان رو به افزایش بوده و در حال حاضر بر حدود نیمی از خاک افغانستان یعنی حدود 6 استان جنوب، جنوب غربی و جنوب شرقی شامل استان های قندهار، ارزگان، نیمروز، هلمند، کنر، پکتیا، غزنی، زابل و ننگرهار تسلط فیزیکی و بر بیشتر از نیم جمعیت افغانستان تسلط روانی دارد.
اگر نمودار اقتدار و محبوبیت دولت افغانستان از زمان روی کار آمدن حامد کرزی تا کنون در نظر گرفته شود، این نمودار به میزان زیادی سیر نزولی را نشان می دهد. مناطق متعددی که چند سال قبل جزو ساحه نفوذ حکومت مرکزی به حساب می آمد، اینک دولت در آن تسلطی ندارد.
در یک پیوستگی متقابل، به همان نسبت که اقتدار حکومت کمتر شده، محبوبیت دولت افغانستان در میان مردم خسته از جنگ وفساد نیز کاهش یافته و بالژس قدرت و نفوذ گروه طالبان به عنوان مخالف دولت افغانستان افزایش یافته است.
به نحوی که طی ماه های گذشته به غیر از عملیات بمبگذاری، شاهد رویارویی های مستقیم نظامی طالبان با نیروهای امنیتی افغانستان نیز بوده ایم که در مواردی منجر به تصرف چندین ولسوالی و قریه شده است.
شرایطی که ذکر آن رفت تنها خطری برای امنیت کابل و پایتخت نشینان نیست، بلکه خطری جدی برای تمام افغانستان است و در صورت عدم چاره اندیشی و مقابله قاطع با آن می تواند، منجر به فرو غلطیدن مجدد افغانستان در دامن آشوب و ناامنی و منازعات مسلحانه شود.