تبیان، دستیار زندگی
سنگ های قیمتی از زمان های دور مورد توجه بشر بوده و هست، چرا که تلالو نور و رنگ در این نوع سنگ ها از فلزات گران بها بیشتر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنگ های قیمتی در انتظار اکتشاف

سنگ های قیمتی از زمان های دور مورد توجه بشر بوده و هست، چرا که تلالو نور و رنگ در این نوع سنگ ها از فلزات گران بها بیشتر است.

فرآوری: زینب عشقی-بخش زیبایی تبیان

سنگ های قیمتی

در این میان، کشور ما با داشتن زمین شناسی متنوع از معادن سنگ های قیمتی خوبی برخوردار است که شاید استان خراسان، رتبه ی اول را دارا باشد.
مشهد برای مدت یک سال به عنوان شهر جهانی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی از سوی شورای جهانی صنایع دستی انتخاب شد، این تیتری بود که در روزنامه ها و سایت ها به کرات مشاهده شد.
12 اردیبهشت ماه امسال ورود هیات پنج نفره داوری شهرهای جهانی شورای جهانی صنایع دستی به مشهد برای ارزیابی ظرفیتها و استعدادهای هنری مشهد در زمینه تراش سنگ برای انتخاب و معرفی به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در صدر اخبار رسانه های مختلف قرار گرفت.

سالانه حدود 40 تن استخراج سنگ حاوی فیروزه از معدن فیروزه نیشابور صورت می گیرد که 15 درصد این میزان تبدیل به نگین و تراشیده می شود و در نهایت حدود شش هزار کیلوگرم سنگ فیروه در سال محصول این معدن در خراسان است.

سفری دو روزه که مشاهده ظرفیتها، فعالیت هنرمندان خوش ذوق و خلاق سنگ تراش آن، تعدد کارگاهها و بازارهای تولید و فروش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در مشهد، وجود سنگ های زیبا و نیز دیگر استعدادهایی که در نهایت به حق موجب شد مشهد پس از حدود دو ماه در کنار وجود رقبای سرسختی همچون بانکوک (تایلند) و بمبئی(هند) که بدون شک در این زمینه حرفها برای گفتن دارند به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی انتخاب شود. 
عنوان شهرجهانی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی گرچه در آغاز برای مدت یکسال تعیین شده است اما در صورت موفقیت در تحقق شاخص ها و استانداردهای اعلام شده از سوی شورای جهانی این عنوان برای مدت یک سال دیگر تمدید و در نهایت با تحقق و ثبات کامل شاخص های اعلام شده برای همیشه با نام 'مشهد' در جهان همراه و همپایه خواهد بود.
رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ های قیمتی ایران در این زمینه گفت: 39 نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در کشور شناسایی شده که حداقل 15 نوع از این تعداد در خراسان رضوی وجود دارد. 

سنگ های قیمتی

محمدجواد پیش بین افزود: شناسایی اکثریت این تعداد سنگ در کشور در حد اندیس یابی و تائید وجود آن پیش رفته و هنوز نیاز به اکتشاف در این زمینه است. 
وی ادامه داد: از جمله سنگ های ارزشمند در خراسان رضوی می توان به آکوآمارین، عقیق، انواع کوآرتز، جاسپر، فیروزه ، گارنت اشاره کرد.

ایشان در ادامه از وفور سنگ های مصنوعی با منشاء خارجی در بازار ابراز نگرانی و بیان کرد: باید در این زمینه به سرعت چاره اندیشی شود زیرا وفور سنگ های مصنوعی در بازار تهدیدی جدی برای بازار و فروشندگان سنگ های واقعی است. 

سنگ های قیمتی از زمان های دور مورد توجه بشر بوده و هست، چرا که تلالو نور و رنگ در این نوع سنگ ها از فلزات گران بها بیشتر است

پیش بین افزود: فیروزه های مصنوعی معروف به فیروزه چینی، آمریکایی و بعضا مصری نیمی از بازار فروش فیروزه نیشابور را تسخیر کرده اند. 
وی فیروزه های چینی و آمریکایی را سنگهای شیمیایی ذکر و بیان کرد: این وضعیت نشانگر تقاضا در بازار و نیاز بخش تولید و تراش فیروزه به ماده خام است.
وی گفت: سالانه حدود 40 تن استخراج سنگ حاوی فیروزه از معدن فیروزه نیشابور صورت می گیرد که 15 درصد این میزان تبدیل به نگین و تراشیده می شود و در نهایت حدود شش هزار کیلوگرم سنگ فیروزه در سال محصول این معدن در خراسان است. 
پیش بین افزود: بخش زیادی از فیروزه نیشابور به کشورهای آسیای شرقی و حاشیه خلیج فارس و کمتر به کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می شود، در بین فیروزه داخلی در نیشابور، کرمان و شاهرود بالاترین کیفیت به ترتیب به فیروزه نیشابور، شاهرود و کرمان تعلق دارد. 
وی ادامه داد: به معادن سنگ در کشور توجه خاصی نشده به جز معدن فیروزه که فعال است سایر معادن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ایران تقریبا در رکود هستند.


منبع: آخرین خبر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.