تبیان، دستیار زندگی
(1) جایزه اُسکار، مجموعه جوایزی است که هرساله در آمریکا توسط آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک به بهترین تولیدات سینمایی اهدا می‌گردد. جایزه آکادمی با نام اسکار نیز خوانده می‌شود که از مهم‌ترین رقابت‌های فیلم‌سازان محص...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان اسکار(1)

جایزه اُسکار، مجموعه جوایزی است که هرساله در آمریکا توسط آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک به بهترین تولیدات سینمایی اهدا می‌گردد. جایزه آکادمی با نام اسکار نیز خوانده می‌شود که از مهم‌ترین رقابت‌های فیلم‌سازان محصوب می‌شود.تاکنون هفتاد و هشت جایزه اسکار اهدا شده است که آخرین آنها در تاریخ پنج مارس 2006 داده شده است.

منتقدان و كارشناسان سینمایی عقیده دارند: در همه جشنواره‌ها گذشت زمان و ماندگاری اثر برندگان اصلی جوایز را مشخص می‌كند.تاریخ اسكار مملو از انتخاب‌های نادرست وبی انصافی‌هایی است كه در بازبینی دوباره تاریخ این جایزه، حیرت انگیز به نظر می‌رسند، بخصوص در رشته‌هایی كه مرز شایستگی فنی و كیفیت هنری غیر قابل تشخیص هستند.

در چند گزارش ( از ایسنا ) به بررسی و مرور برگزیدگان نسبتا عجیب و خوش‌شناس جوایز اسكار از سال 1940 به بعد پرداخته می شود .


اسكاری كه 41 سال به تعویق افتاد

سال 1940 بازی"هنری فوندا" در نقش "تام جاد" در فیلم به یادماندنی "خوشه‌های خشم" حیرت‌انگیز است اما آكادمی اسكار، در یك رای غیر منتظره، "جیمز استوارت"‌را برای فیلم "داستان فیلادلفیا" برگزید. آن هم در فیلمی كه اسم استوارت در تیتراژ‌اش بعد از عناوینی چون "كری گرانت" و كاترین هپبورن می‌آید،استوارت در این فیلم طبق معمول سابق خوب بازی می‌كند.اما هیچ ویژگی خاصی در نقش آفرینی‌اش وجود ندارد.

اما اصل ماجرا بنابه گفته كارشناسان سینمای هالیوود از این قرار است كه اعضای آكادمی سال قبل از آن، بازی دیدنی استوارت در فیلم "نمی‌توانی با خودت ببری" را نادیده گرفتند وحالا این جایزه، یك دلجویی از استوارت همیشه پركار و محبوب بود.

فاندا هم برای گرفتن اسكار باید كمی صبر می‌كرد. حدود 41 سال بعد تا در فیلم "بركه‌های طلایی" یك سال قبل از مرگ خود اسكار را دریافت كند.


بی‌اعتنایی به نابغه

1942 سالی بود كه "اورسون ولز" فیلم "آمبر سون‌های باشكوه" را خلق كرد،اما در حالی كه اكثر قریب به اتفاق نویسندگان سینمایی او را محق دریافت اسكار می‌دانستند، او حتی كاندیدای دریافت جایزه هم نشد.

فهرست 5 كارگردان كاندیدای اسكار در سال 1942 این چنین هستند: ویلیام وایلر، مایكل كورتیز، جان فارو، مروین‌ لی روی و سام وود.این جایزه سرانجام نصیب وایلر برای فیلم «میهمن پرستانه خانم مینی ور» شد.


بی‌توجهی به آثار هیچكاك ، استاد سینمای تعلیق

هیچكاك فیلمساز بزرگ انگلیسی الاصل آمریكا، هیچ‌گاه برنده‌ی اسكار بهترین كارگردان نشد. نه برای آثار ماندگاری چون «سرگیجه»، «پنجره عقبی» و «روانی» او تنها 5 بار نامزد دریافت این جایزه شد كه دو دفعه از این 5 بار برای فیلم‌هایی «قایق نجات» و «طلسم شده» كه امروزه به گفته‌ی منتقدین از ضعیف‌ترین آثار او به شمار می‌روند.

هیچكاك 3 بار دیگر نامزد دریافت اسكار بهترین كارگردانی برای فیلم‌های «ربه‌كار»، «پنجره عقبی» و «روانی» بوده است. که البته هیچ گاه این عنوان را کسب نکرد . برخی صاحبنظران این را از کم سعادتی جایزه اسکار دانسته اند که هیچ وقت در دست هیچکاک بزرگ قرار نگرفت .


بی‌مهری به سینمای وسترن قبل از دهه‌ی 90

«جان فورد» كارگردان وسترن سینمای آمریكا كه امروزه در نزد تمام مخاطبان هنر هفتم با خلق آثاری چون دلیجان، كلمنتاین عزیزم و «جویندگان» چهره‌ای نام‌آشنا محسوب می‌شود، هواره مورد بی‌مهری برگزاركنندگان مراسم آكادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریكا (اسكار) بوده است.پیش از دهه 90 منتقدان سینمایی همواره اذعان داشته‌اند كه آكادمی هرگز دل خوشی از سینمای وسترن ندارد.

شاید باید سال‌ها می‌گذشت تا در دهه 90 میلادی، در ظهور مجدد سینمایی وسترن، شاهد توجه ویژه برگزاركنندگان مراسم اسكار به این ژانر باشیم.

«رقص با گرگ‌ها» ساخته «كوین كاستنر» و با بخشوده «اثر» «كلینت ایستوود» در سال 94 برنده جوایز اصلی اسكار شدند.

جان فورد 4 جایزه‌ی اسكار كارگردانی را برای فیلم‌های «خبرچین»، «خوشه‌های خشم»، «چه سرسبز بود دره من» و «مرد آرام» دریافت كرد كه هیچ‌كدام از این فیلم‌ها وسترن نیستند.

ادامه دارد...

منابع : ایسنا - ویکی پدیا