تبیان، دستیار زندگی
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت:هدف اصلی درهدایت تحصیلی توزیع متوازن دانش آموزان بر اساس نیاز کشور است و انتظار ما این است که والدین در این زمینه با مشاوران همکاری کنند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکلات توازن رشته درتهران کمتر ازبقیه شهرهاست

اولیاء دیرتر قانع می شوند

حمیدرضا کفاش در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا اظهار داشت: هدایت تحصیلی در پایه نهم اجباری نیست و یک فرم 100 امتیازی برای آن تعریف شده که مشاوران برای دانش آموزان پایه نهم این فرم را پر می کنند.

مشکلات توازن رشته در تهران کتر از بقیه شهرهاست

وی افزود: دانش آموزان ما بر اساس سه فرم نظرخواهی والدین، معلمان، مربیان و دانش آموزان و در نظر گرفتن تست های رغبتی که در طول سال تحصیلی از دانش آموزان گرفته شده و سوابق تحصیلی دانش آموزان کارنامه ای صادر می شود که هدایت تحصیلی با توجه به موارد ذکر شده انجام می شود. طرح هدایت تحصیلی به صورت رسمی از روز 19 تیرماه در مدارس متوسطه اول در حال اجرا است.


معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: 12 اولویت برای هرکدام از دانش آموزان در فرم هدایت تحصیلی در رشته و شاخه های مختلف عنوان می شود که دانش آموزان می توانند بر اساس رغبت خود یکی از رشته ها را انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که در بحث هدایت تحصیلی مطرح است مسئله توازن بین رشته ها است و خوشبختانه در این موضوع مشکلات شهر تهران از همه نقاط کشور کمتر است.


کفاش خاطر نشان کرد: اگر دانش آموزی برای مثال سه اولویت های اولش  رشته ای ریاضی و فیزیک ، علوم تجربی و علوم انسانی باشد اما در منطقه ای از کشور زندگی می کند که دوکلاس بیشتر برای متوسطه دوم وجود ندارد و آن دوکلاس هم فقط مختص رشته علوم انسانی است بنابراین با توجه به اقتضائات منطقه و نیرو های موجود در آن منطقه ناگزیر باید رشته علوم انسانی را برای ادامه تحصیل خود برگزیند البته این موضوع هم به معنای اجبار نیست بلکه رشته ای غیر از آن وجود ندارد و اگر بخواهد در اولویت خود وارد شود باید منطقه آموزشی خود را تغییر دهد.


وی ادامه داد: البته بحث دیگری که در موضوع هدایت تحصیلی مطرح است توزیع متوازن دانش آموزان در رشته های مختلف تحصیلی است تا با تورم دانش آموزان در یک رشته تحصیلی مواجه نشویم و دانش آموزان بر اساس نیاز های شغلی کشور توزیع شوند که مناطق و شوراهای آموزش و پرورش انجام این کار را بر عهده دارند.


معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در زمینه انتخاب رشته دانش آموزان نسبت به اولیاء زودتر قانع می شوند زیرا دانش آموزان دوست دارند بر اساس استعداد های خود تحصیل کنند اما اولیاء ممکن است به دلیل چشم و هم چشمی و یا مسائل دیگر بخواهند فرزندشان در رشته ای خاص تحصیل کنند که بر اساس آمار پس از اینکه انتخاب رشته را بر اساس نظر اولیا خود انتخاب می کنند به دلیل عدم استعداد در رشته مورد نظر نمی توانند به موفقیت چشمگیری در این زمینه دست یابند .


وی تصریح کرد: توصیه ام به همه مسئولان امر هدایت تحصیلی به خصوص والدین و مشاوران این است که دانش آموزان را به رشته ای هدایت کنند که بر اساس رغبت، نیاز جامعه و استعداد آنها باشد تا بتوانند آینده مطمئن را برای سرمایه های انسانی کشور رقم بزنند.

مطالب مرتبط:

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تنظیم:نیلوفر یاقوتی